Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

nihka skrev 2024-11-07 01:24:12 följande:
    Du klagade på att artiklar var så "gamla" som 3-6 månader, men du reagerar inte på artiklar som postas i tråden som är 3 år gamla. Ska jag länka till allt du missar? Nej. Poängen var just ATT du missade.

Inget särskilt? Hur kunde du missa:

"Tusentals barn i Gaza är akut undernärda och kämpar för sitt liv. Bristen på mat gör barnen utmattade och underviktiga, och eftersom deras immunförsvar är nedsatt drabbas de också mycket lättare av diarrésjukdomar, gulsot och andningssvårigheter."

Du ägnar dig verkligen åt selektivt läsande.
    Jag svarar inte mer på SAMMA inlägget.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-07 01:34:53 följande:
    Det finns flera extremistpartier i Israels nuvarande koalition. Du sa ju själv att tusentals israeler demonstrerade på gatorna i Tel-Aviv. För motsvarigheten till Kristersson? Hahaha. Nej.
    Jag har ju sagt det själv. Läser du det som svarar på? Jag har jämfört Netanyahus parti med moderaterna, INTE Smotrichs och Ben Gvirs. 

Och jag skrev nog säkert också att folk i Tel Aviv protesterade mot att Netanyahu gjorde koalition tillsammans med dessa två partier. Och när de försökte ändra på grundlagen blev det en ny våg av demonstrationer. 
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-07 10:34:22 följande:
    Du gör det inte bättre den här gången ...
    Nä, precis, det är genom den här diskussionen som jag verkligen har märkt att det är illa med antisemitism och att det figurerar felaktiga narativ i ganska stor utsträckning. 
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-07 10:51:07 följande:
    Jag vill bara förtydliga att UK inte ägde området och inte hade rätten att dela upp det.

UK hade mandatet att styra området tills det delades upp av NF (eller senare, FN)
    Okej, bra att det blir tydligt. Det var så jag menade. Planen, hur man skulle dela upp landet, kom förstås inte från britterna utan från FNs föregångare, league of nations, om jag minns rätt? 

Men så länge britterna inte kunde få de två partnerna att ta sin del och vara nöjda med det, så var de ju tvungna att fortsätta förvalta det. Och det hade de egentligen inte lust med.  
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-07 19:06:43 följande:
    Två tummar ner för detta inlägg. Det betyder att det finns minst två personer som anser att någon har rätt att bestämma på någon annans kostnad i ett område som fler än en part ser som sitt. Så heja Putin i Ukraina med andra ord...

Undrar om det är samma två individer som tycker det är OK att man skjuter igenom deras barn?
    Jo, de palestinierna som anser att de inte bara bör ha sin del av landet utan hela landet, har lika fel som Putin som tror att Ukraina tillhör Ryssland. Judarna har fått sin del av landet, och hade varit nöjda med det. Sedan blev de attackerade av arabiska länderna. 

Men de ockuperade inte Västbanken och Gaza då, utan det gjorde Jordanien och Egypten. Det klagade inte palestinierna över. 

Sedan angrep de arabiska länderna Israel igen, 1967 och 1973, och Israel ockuperade då vissa områden, TILLS de kunde komma överens med tidigare fiender. Egypten slöt fred med Israel - och fick tillbaka Sinai. Och man lämnade Gaza. 

Vad hände när Israel lämnade Gaza? Jo, de blev beskjutna regelbundet ifrån Gaza. Och varför byggdes det en vägg mot Västbanken? Jo, för att judar sköts ihjäl ifrån Västbanken. Varför har man check-points? För att det kom in självmordsbombare till Israel.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-08 16:49:32 följande:
    Det är alltid en massa andra ska fatta när du kastar ihop ett inlägg, aldrig du som förmedla dig tydligare.
    Det kan förstås hända att man uttrycker sig otydligt. Jag försöker förstås skriva så tydligt som möjligt. Men det är ändå ganska enkelt att fråga efter om man är osäker hur det är menat. Själv gör jag det hela tiden. Det ligger i naturen av att diskutera på forum - ett rent skriftligt utbyte med människor som man inte känner. Då måste man fråga efter ibland.  
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-08 11:17:58 följande:
    Rasism och sionism i nötskal.
    Haha... Varken det ena eller det andra. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-08 17:12:14 följande:
    Nej, man kan inte dubbelkolla med dig att du menar allt du skriver och inte det motsatta.
    Du verkar inte vilja vara konstruktiv. Det är inte jag som skriver meningar som är så fel att man inte förstår dem. Du får visa mig en sån mening annars - upp till bevis!  

Jag kritiserar inte sånt om det inte leder till problem i kommunikationen, och det gjorde det. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-08 17:13:20 följande:
    Innehåller många fel.
    Upp till bevis! Vilket är felen? Det är nog du som misstar dig här. 
Svar på tråden Israel folkmord