Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

AndreaBD skrev 2024-11-13 10:42:04 följande:
    Jag hörde att den där sången (om ingen skola i Gaza alltså) skulle vara fejk, att någon har lagt den på videon senare. Har du hört något om detta? 
    Du har ju redan avfärdat sången om ingen skola i Gaza som fake news. Och nu undrar du över en källa som kan styrka ditt påstående om fake news.

Det där med källkritiskt tänk. Igen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2024-11-13 11:53:24 följande:

Alla bör se på detta inslag där den hyllade brittiske kirurgen Nizam Mamode, som nyligen återvänt från en period av arbete på Nasser-sjukhuset i Gaza, vittnar inför det brittiska parlamentet om det aktuella läget för sjukvården i Gaza. Det är en skakande skildring. 

x.com/MiddleEastEye/status/1856472598663594192

Svårt att förneka att det handlar om krigsbrott från Israels sida. 

?The Committee will do all we can to act on Professor Mamode?s extraordinary testimony and ensure his experiences are heard loud and clear. If leaders are not yet listening, they should be by now.?

committees.parliament.uk/committee/98/international-development-committee/news/203748/idc-chair-responds-to-shocking-evidence-on-gaza-healthcare/
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-14 08:12:22 följande:
    Du menar att politiker borde tycka att eftersom från Gaza skreks det rasistiska ramsor om israeler, så är det fel av Israel att leta efter oskyldiga palestinier i Gaza och döda dom?

Men det var väl inte riktigt så det gick till eller går till? Det kom väl lite mer än ramsor från Gaza? Det är väl inte de oskyldiga i Gaza som är målen? 
    Jag menar att Israels slaktande av den civila palestinska befolkningen inte kan justifieras av en terroristorganisations angrepp av Israel.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-14 07:48:41 följande:
    Löjligt. Alla länder har såna bråkmakare, särskilt bland footboll-fans. 
    Nej, alla länder har verkligen inte fotbollsfans som hyllar dödandet av barn.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-14 10:05:38 följande:
    En något udda omskrivning av saken men din poäng är att judarna, inte ens om de äger marken i ett område som för tillfället är statslöst, har rätten att skapa ett Israel på sin egen mark.

Stora delar av dåvarande mandatet "Palestina" var helt obefolkat.

Anser du att judarna hade haft rätten att skapa en judisk nation på den tomma marken då? 
    Min poäng.är precis det jag skriver. Varje gång faktiskt.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 14:01:19 följande:
    Den judiska befolkningen i Tyskland gick från 550000 till 150000 på bara några år på 1930-talet. Man var i såväl Tyskland som i omvärlden väl medveten om vad som var på gång.

Även de sista 150000 judarna hade förmodligen lämnat Tyskland om det hade varit möjligt.

Du kan läsa en förenklad text om det här
    www.annefrank.org/en/anne-frank/go-in-depth/impossibilities-escaping-1933-1942/
    Jag kan ge dig lite förenklad matematik: om sex miljoner judar dog i förintelsen fanns det minst 6 miljoner judar som det inte gick lika bra för som de hade hoppats på.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 14:34:46 följande:
    Så där dåligt läser du inte text utan sådär skriver du bara för att få samtalet att spåra ur.

Du accepterar den sionistiska principen om en judisk stat. Det är bra.

Nikha däremot skriver att en sådan stat inte ska få finnas om någon annan också gör anspråk på marken - oaktat att det är judarna som äger marken. Detta är per definition antisemitism. Något Nikah vet och därför inte besvarar frågan om Israel har rätt att existera, eller inte.

Där skiljer ni er.
    Det är ok att du skriver ut att du tycker att ett folk kan kasta ut och göra sig av med ett annat folk bara de tycker de har mer rätt till det. Många folkmord har begåtts under den parollen.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-14 10:05:38 följande:
    En något udda omskrivning av saken men din poäng är att judarna, inte ens om de äger marken i ett område som för tillfället är statslöst, har rätten att skapa ett Israel på sin egen mark.

Stora delar av dåvarande mandatet "Palestina" var helt obefolkat.

Anser du att judarna hade haft rätten att skapa en judisk nation på den tomma marken då? 
    Man kan dra sina statsgränser utifrån de överenskommelser man kommer fram till.
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-14 23:35:09 följande:
    Innan kom du med liknelsen med bråket i NL. Nu ändrar du storyn. Ok, jag förstår vad du menar och finner det meningslöst att kommunicera med dig också. 
    Nej, jag ändar inte storyn. Det är exakt samma story - hur en orätt inte justificerar en ännu större orätt eller någon orätt öht.

Ja, listan blir bara längre och längre.
  • nihka
    Pixie64 skrev 2024-11-14 19:12:16 följande:

Folk i Gaza som säger att det är Hamas som tar deras mat och som skadar dem och inte Israel:

Här en längre version

Ingen tror väl att Israel direkt tar de civila palestiniernas mat. Däremot är det är det förstås Israel som beskjuter och dödar den civila palestinska befolkningen i sin jakt på Hamas.

Den civila palestinska befolkningen är klämd mellan Hamas och Israels våld.
  • nihka
    Pixie64 skrev 2024-11-15 11:32:38 följande:
    Du pratar om kriget här, men min länk syftade på påståendet att Israel skulle aktivt förhindra matleveranser. 
    Har du inte lyssnat på dina egna länkar som handlar till största delen om kriget?

Ett bra sätt att förhindra att matleverenser når ut till folk är förstås att förstöra transportnätverk viket är en direkt följd av Israels beskjutning av Gaza.
  • nihka
    Anonym (demokrati) skrev 2024-11-15 11:34:33 följande:
    Och det gjorde ju Israel. Kanske bör du läsa historian? Brittiska mandatet Palestina delades i två delar och Israel tog den halvan som de blev tilldelade. Palestinierna gjorde inte det.  
    Du kanske själv bör läsa historian? I en överenskommelse ska båda parter vara överens med varandra. Det räcker inte att en part är överens med sig själv och med den som tilldelar. Dessutom tilldelades inga halvor.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-15 12:50:50 följande:
    Du kan inte ens veta vad jag menade för att jag inte ens skrev tydligt vilket jag menade. Och detta eftersom det inte var tillräckligt viktigt för att ta isär det. 

Tyvärr - rapporteur är förstås franska. Och det kan vara okej, det är ändå diplomatins språk. Jag tyckte mest det lät lustigt - kombinationen av franska och engelska. 
    "Och igen ett dokument ifrån FN som ser väldigt oseriöst ut. Ta bara den här listan på "rapporteuerer". Vad är det för konstiga, påhittade beteckningar?"

Jo, det är tydligt att du störde dig på vad du uppfattade som "påhittade beteckningar".

Fel. Rapporteur när man stöter på ordet i en engelsk text är ett engelskt ord, förvisso inlånat från franskan. Vad du tycker "låter lustigt" gör inte att du kan bestämma vilka ord som finns och inte finns i olika språk. Så nästa gång innan du börjar hacka på ord som du uppfattar som påhittade föreslår jag att du konsulterar en ordlista.

Och om du inte kan avkoda texten i ett FN-dokument förslår jag att du inte gör bort dig igen genom att avfärda något du inte begriper som oseriöst.

Det fanns inget oseriöst med rapporten från FN mer än dina kommentarer om den.
  • nihka
    Pixie64 skrev 2024-11-15 16:50:41 följande:
    Uppenbarligen ingen idé att diskutera med dig, du vill bara bråka. Självklart är kriget alltid med, i filmen, i tråden. Det hindrar inte att man kan diskutera humanitära hjälpsändningar. 

Och jag har ingen aning vad du menar med transportnätverk i det här fallet. Det är lastbilar som åker in i Gaza, och det var Hamas som har förstört gränsövergånger så som Erez. 
    Du fick också svar om maten. Sedan är det förstås också högst relevant att ta upp vad som försvårar att maten når till de hjälpbehövande bl a förstörda vägar.
  • nihka
    Anonym (demokrati) skrev 2024-11-15 16:52:01 följande:
    Herregud, du har ingen aning. Ointressant det här. 
    Det är väl snarare du som inte förstår innebörden av överenskommelse - att man ska vara just överens. Vid tilldelningen var bara en part nöjd. Man var alltså inte överens.
Svar på tråden Israel folkmord