Inlägg från: Anonym (NL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NL)

Israel folkmord

nihka skrev 2024-11-10 16:14:50 följande:
    Då kan du följa med i texten om hur israeliska supporters beväpnade sig med järnrör från byggnadsställningar och drog genom centrum sjungandes ant-palestinska  ramsor mm, mm, mm. Bilden blir alltmer nyanserd ju längre tiden lider.

www.dutchnews.nl/2024/11/eyewitnesses-film-maccabi-fans-causing-trouble-in-amsterdam/

Är det där ett exempel på att nyhetsrapporteringen i NL målar upp en ensidig bild av palestinska angripare och oskyldiga israeliska offer, som du skrev om? 

Det där är nyhetskällan för expats jag nämnde. De flesta (alla?) artiklar skrivs av expats, så är knappast nyhetsrapporteringen i NL. 

Jag har sett Benders film som nämns. Han har fått kritik för att han ibland gissat vilken grupp personerna han ser tillhör. Och inte vetat kontexten på det han ser. 

• Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-10 17:33:24 följande:
    Nej, det verkar inte så. De är baserade i Amsterdam och vänder sig till icke-hollänskatalande personer.

www.dutchnews.nl/about-us/
    Hur menar du? Vad stämmer inte av det jag skrev?

De vänder sig till engelsktalande expats. De har många artiklar och reklam som vänder sig till expats. För några år sedan stod namn på skribent under artiklarna, såg nästan bara engelska namn. De summerar nederländska nyheter på engelska men att ta dom som exempel på hur nyhetsrapporteringen i Nederländerna är blir lite underligt. 
  • Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-10 19:33:33 följande:
    Det är förstås nederländsk media om den är baserad i nederländerna och rapporterar/sammanfattar det som händer i Nederländerna till personer som bor i Nederländerna.

Hur som haver tycker jag mig se en ökad nyansering med tid och eftersom denna rapportering speglar nederländska nyheter på holländska är det väl rimligt att anta att samma sak skett där.

Eller tycker du att det skiljer sig åt från vad du har läst dig till på holländska?

Om man skriver om nyhetsrapporteringen i Nederländerna generellt och förlitar sig på en liten expat internet tidning, tycker jag det blir konstigt. Det finns 6 stora tidningar i NL och flera TV kanaler och radio program och även om Dutchnews är ok representerar de inte alla medier. 

Jag tycker att det ända från början rapporterats om vad båda sidor gjorde. Det har hela tiden sagts att även om israeler förstört 2 flaggor på stan, skanderat rasistiska saker när de gick in till matchen och förstört en taxi, så rättfärdigar det inte att araber jagat israeler på stan och misshandlat dom, kört på dom, slängt någon i en kanal. Letat reda på alla israeler på stan för att slå dom bara för att en person rev ner en flagga dagen innan. 

• Anonym (NL)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 19:16:19 följande:
    x.com/JoeBrolly1993/status/1855195924697362751

Holla har sagt att båda sidor bråkade med varandra och var våldsamma dagen innan matchen. Han har inte sagt att israelerna satte igång jakten och misshandeln av israeler genom att förstöra en taxi och riva ner 2 flaggor. Han har inte sagt något om Gaza. 

Båda sidor skrek rasistiska saker men det och att ge sig på en taxi rättfärdigar inte att knivhuggga en människa. Eller att jaga alla israeler. 

• Anonym (NL)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 20:19:41 följande:
    Huliganer har alltid slagits med varandra så själva våldet är ganska vanligt. Även i det här fallet. 

Så, att stjäla och förstöra en taxi är inte våldsamt? Aty glorifiera folkmord är inte så farligt? Att hetsa mot folkgrupp är inte så farligt? Varför klagar du då så mycket på antisemitsm?
    Till och med att förstöra en taxi ger inte frikort för att jaga alla israeler på stan och misshandla dom. Inte ens att skrika rasistiska saker rättfärdigar att knivhugga någon oskyldig som bara har fel nationalitet. 
  • Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-10 20:34:50 följande:
    Den israeliska sidan gjorde betydligt mer än så eller läste du inte artikeln på engelska?

Ja, det är lite som situationen i Israel-Palestinakonfliken nu. Vad Hamas har gjort rättfärdigar inte att Israel slaktar den civila palestinska befolkningen.
    Jag har läst många artiklar på engelska och på nederländska. Inte ens rasistiska slagord justifierar att någon jagar ner alla israeler de hittar och misshandlar. Tycker du det?
    Vad Hamas har gjort under långt tid, beskjutit Israel plus 7 oktober rättfärdigar att Israel försöker stoppa Hamas. Tycker inte du det? Hamas gömmer sig bland barn och på grund av dom dör då också barn när Hamas dödas. Hamas bryr sig inte om palestinska barn. 
  • Anonym (NL)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 23:28:54 följande:
    Du fattar inte och undviker mina frågor.

Israeliska fans glorifierade folkmord och du tycker inte att det är så farligt? Skulle du tycka likadant om det var tvärtom, att andra glorifierar förintelsen?  Att hetsa mot folkgrupp araber tyckte du inte heller var så farligt? Men varför klagar du då så mycket på antisemitsm? 

Att även Mossad var med och att även de kanske glorifierade folkmord är något som får en att undra massa saker. 

När det gäller våld så är det mycket vanligt bland huliganer. Det finns massor med videos om hulliganvåld.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Huliganism_i_Sverige

Jag tycker det är jätte hemskt att skandera om barn i Gaza. Men det rättfärdigar inte våld mot random personer med israeliskt pass. 

Enligt polisen var det mest vanligt, idiotiskt bråk mellan fotbollsfans dagen innan matchen. Efter matchen var det propalestinska demonstranter som angrep israeler. Inte fotbolls huliganer. 

• Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-10 23:29:43 följande:
    Oavsett vad Hamas har gjort under lång tid rättfärdigar inte det att Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza. Uppenbarligen håller du inte med. Om det hade handlat om judiska barn hade det hetat antisemitism. Nu heter det bara bombs away!

Israel bryr sig inte heller om de palestinska barnen. De dör i driver.
    Hamas riskerar medvetet sina barn genom att gömma sig bland skolor och andra civila. Israel vill ha bort Hamas för att skydda sina barn från fler attacker i framtiden. Det är deras första prioritet. 
  • Anonym (NL)
    AndreaBD skrev 2024-11-11 14:09:48 följande:
    Länka gärna till artiklar som tar upp sånt som inte har funnits med i rapporteringen här. Även om det är på nederländska. Jag skulle gärna vilja veta mer detaljer, t.ex. om skadorna, gärningsmännen, planering av dådet, .m.m.

En av de senaste artiklarna. Polisen undersöker även våld från israeliskt håll, de bar plankor och bälten, inte känt om någon Israel är arresterad. 

Allt undersöks ännu så inte många detaljer kända. Dom tittar på många filmer från centrum. 
    En högerpolitiker har sagt att dom flesta som slogs var maroccaner men bara för att en marockansk taxi chaufför var inblandad och det bor många här. Ingen fakta om detta än. 

https://nos.nl/artikel/2544021-maccabi-fans-hadden-planken-en-riemen-politie-neemt-beelden-mee-in-onderzoek

• Anonym (NL)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-11 18:09:48 följande:
    Precis vad jag hävdat tidigare. Maccabi huliganer är inte offer. De ät värsta sorten av rasister som hyllade folkmord och var ute efter bråk. 
    Jag tror du missförstår.

Först bråkade huliganer från israel och från NL, de flesta NL var NL araber, det finns filmer som visar det. Båda sidor var våldsamma och skanderade om barn i Gaza och negativa saker om judar. Det är illa. Lika illa från båda sidor. 

Sedan utvecklades det till att propalestinska (mest) araber jagade random israeler på stan och sparkade, knivhögg, körde på med bilar, kastade i kanal. Det är fruktansvärt. Det fanns kvinnor, äldre pappor med unga tonåringar bland israelerna, de hade inte varit med och bränt flaggor, även om en bränd flagga inte justificierar att knivhugga någon. De israeliska fans var offer, utsatta för hit and run attacker av organiserade arabiska nätverk. Dom tvingade folk att visa pass, om de var israeler blev de slagna. Dom åkte omkring och letade efter israeler och reagerade inte på våld från israeler. 

En muslims organisation i NL har anmält israeler för attacker. Om detta stämmer, hoppas jag att dessa israeler får straff.

Men de allra flesta attacker och hot som finns dokumenterade var från araber riktade mot israeler. Det var verkligen en rasistisk jakt, om någon var från Israel var det anledning nog att skada dom. Det har därför kallats en pogrom, en våldsam förföljelse av etnisk minoritet bara pga vilken grupp de tillhör. 
  • Anonym (NL)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-11 23:13:42 följande:
    Jag tror du missförstår för att du vill missförstå. Att hylla folkmord på barnen i Gaza och hetsa mot folkgrupp araber är extrema brott och väldigt rasisstiskt. Det gjorde  de israeliska fansen. Maccabi fansen är en av de mest rasistiska fansen i hela världen. De atackerade även fysiskt alla som hade palestinska symboler på sig. Sedan fick invånarna nog. 

Sedan kommer det ironiska. Maccabi rasister gömde sig bland de vanliga israeliska fansen och använde de som mänskliga sköldar, så det är de rasistiska maccabi fansen som är skyldiga till att vanliga israeler skadades. Ser du det ironiska i mitt svar? Känns igen resonemanget? 
    Nej jag tror du missförstår. Ja, väldigt rasistiskt. Även de arabiska sa väldigt rasistiska saker. Lika illa. Sen fick de arabiska invånarna nog.

Ingen gömde sig. Arabiska propalestinier for omkring på stan och stoppade folk de trodde var israeler, tvingade dom att visa pass, attackerade. De rasistiska Maccabi fans var idioter, men vad de sa justificierar inte att araber slår ner random israeler, eller ens rasisterna. Våld är inte rätt väg. Att säga något idiotiskt gör det inte rätt att köra på någon med bil eller slänga i kanal. 
  • Anonym (NL)

Jag tror att du Anti-Extremist inte går att kommunicera med. Du struntar i vad andra säger. Jag slutar nu skriva till dig, jag har bättre saker att göra. 

• Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-12 19:52:30 följande:
    Nej, järnrör och skandera om döda paletinska barn är inte "vanligt idiotiskt bråk mellan fotbollsfans". Matchen var mellan ett israeliskt lag och ett holländskt lag, inte ett palestinskt lag. 

Det är polisens bedömning, inte min, att det var mer vanligt bråk mellan fotbolls fans först.

Inget palestinskt lag men de som märktes mest i bråket från holländska sidan var killar med arabisk eller turkisk bakgrund. Rasistiska ramsor på arabiska hördes.

Det händer ibland vid fotbollsmatcher mellan NL lag, att dessa sorts fans kallar det andra laget eller vissa spelare för till exempel cancer judar (grovt på nederländska), även när ingen faktiskt är jude. Så rasistiska ramsor från båda sidor, önskan om död för motståndarna, kanske polisen tycker är vanligt fotbolls bråk. Hemskt men sant. 

• Anonym (NL)
    AndreaBD skrev 2024-11-12 18:24:59 följande:
    Polisen varnar för fler upplopp i Amsterdam
    14.00
    TT
    DELA
    Poliser i kravallutrustning under måndagens protester i Amsterdam. Bilden är tagen från ett videoklipp.
    Poliser i kravallutrustning under måndagens protester i Amsterdam. Bilden är tagen från ett videoklipp. Foto: AP/TT

Uppmaningar till fler upplopp cirkulerar i Amsterdam, varnar polisen. Spänningar lever kvar i staden efter förra veckans våld mot israeliska fotbollsfans.

Tiotals människor beväpnade med käppar och smällare satte en spårvagn i brand i Amsterdam på måndagen. På tisdagen varnar polisen för ytterligare våld.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

Ja här fortsätter eländet.

Nödlagar gäller i Amsterdam tills minst torsdag, inga demonstrationer tillåtna, man får inte täcka ansiktet. 100 tals har demonstrerat ändå, propalestinier. Stenar kastas, i vissa delar av Amsterdam sägs att kvinnor och barn ska inte gå ut eftersom farligt. Färre bussar, fotbolls matcher och träningar cancellerade. Fler arresteras. Riksdagen diskuterar problem med integration. 

Av 62 som arresterades vid fotbolls bråken var 10 från Israel. Det sägs igen av politiker att även de hemska saker som israelerna sa var ingen justifikation för de minst 14 hit and run attacker på random israeler som jagades och misshandlades. 

• Anonym (NL)
    AndreaBD skrev 2024-11-13 10:42:04 följande:
    Jag hörde att den där sången (om ingen skola i Gaza alltså) skulle vara fejk, att någon har lagt den på videon senare. Har du hört något om detta? 

Förresten så hörde jag kommentarer av en tysk journalist som sa att Ajax och Macabi Tel Aviv är några slags vän-klubbar, och att det var en vänskapsmatch, och menade att det inte var bråk mellan dessa. Det måste ändå ha varit lite sånt? Men hur mycket var fotbollsfans mot varandra och hur mycket var araber mot judar? 
    Nej har inte sett seriösa påståenden om att det var fejk. En del tror det men de flesta tror inte det eller väntar på polisens undersökning innan de säger något om det. 

Tydligen var det lite bråk mellan vanliga fans också men flera Ajax fans har pratat och skrivit om att de var inte inblandade i attackerna efteråt, det var bara propalestinska demonstranter utan några fotbolls färger på sig. För andra Ajax matcher kommer det inte så många muslimska killar, bara denna gång.

Ibland har Ajax spelare fått höra av muslimska aktivister och av fans från andra klubbar att de är alla judar som borde gasas. Så vanliga Ajax fans är arga över detta och det skulle vara konstigt om de säger samma sak om andra.
  • Anonym (NL)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 16:39:36 följande:
    Ajax är "den judiska klubben" i Holland. På grund av klubbens historia.

De utsätts ständigt för hatramsor från en del andra holländska klubbar om att slänga judarna i ugnen och om SS och Hamas och så vidare.
    Precis. Det har inget att göra med att de spelat mot ett israeliskt fotbollslag. 
    Det är bara ett återkommande tema hos motståndarna, Ajax är judar, judar ska gasas, död åt judarna. Det är riktat mot spelarna som de allra flesta inte är judar, kanske någon är det, vet inte. På grund av historia som jag inte riktigt känner till. 
    Det finns ingenting judiskt med Ajax. Men fans av andra lag och en del muslimer plågar dom med ramsor hela tiden, kancer judar, judar ska gasas och så vidare.
  • Anonym (NL)
    AndreaBD skrev 2024-11-13 22:29:49 följande:
    Förstår inte helt säkert hur du menar. Jag vet inget om den fotbollsklubben. Vad har den för historia, menar du? 

. Vanaf 1907 was Ajax gevestigd in Watergraafsmeer in Amsterdam-Oost. Dat was in die jaren het stadsdeel waar verreweg de meeste Joden woonden. De associatie tussen Joden en Ajax ontstond doordat aanhangers van de tegenpartij, op weg naar het Ajaxstadion, door de Joodse buurt kwamen. 

Na de oorlog maakten enkele Joodse spelers ? Sjaak Swart, Bennie Muller ? furore in het eerste elftal. Ook waren verscheidene bestuurders Joods. Dit droeg bij aan de associatie van Ajax met Joden.
    https://niw.nl/ajax-is-toch-een-jodenclub/

The A
    jax club used to be located in a place where a lot of Jews lived. There were some prominent Jewish Ajax players just after the war and some Jewish board members. 

Summary of the history. 

• Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-14 00:50:00 följande:
    Applicera nu samma resonemang på Israels slakt på den civila palestinska befolkningen i Gaza.
    Du menar att politiker borde tycka att eftersom från Gaza skreks det rasistiska ramsor om israeler, så är det fel av Israel att leta efter oskyldiga palestinier i Gaza och döda dom?

Men det var väl inte riktigt så det gick till eller går till? Det kom väl lite mer än ramsor från Gaza? Det är väl inte de oskyldiga i Gaza som är målen? 
  • Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-14 17:41:11 följande:
    Jag menar att Israels slaktande av den civila palestinska befolkningen inte kan justifieras av en terroristorganisations angrepp av Israel.
    Innan kom du med liknelsen med bråket i NL. Nu ändrar du storyn. Ok, jag förstår vad du menar och finner det meningslöst att kommunicera med dig också. 
Svar på tråden Israel folkmord