Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Israel folkmord

Det finns goda krafter inom islam, det är synd att dessa inte uppmärksammas mer. 
    Global Imam Council fördömer inte bara Hamas, de slår också fast att det är Hamas som bär ansvaret för alla oskyldiga liv som gått förlorade sedan 7 oktober: GIC Statement on the Execution of Hostages by Hamas Terrorists ? The Global Imams Council (GIC)
    Några utdrag:  "We hold Hamas directly responsible for the deaths and suffering of all innocent lives lost since October 7, as their actions have not only brought death and destruction upon the region but have also led to immense suffering for the Palestinian people"
    och "Moreover, we recognize that the regime in Iran shares equal responsibility for these tragedies, as its continued support and endorsement of Hamas?s actions perpetuate violence and instability in the region"

Hur pass representativa de är för islamska lärde är en annan femma, jag hittar inte någon oberoende kommentar till vad detta råd är men det finns åtminstone någon som fördömer Hamas utifrån islamska principer.

• Mentat
    Anonym (Alluring spell) skrev 2024-10-03 15:35:10 följande:

Nu har demokratiälskarna hittat in i plenisalen med!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Ejqee/riksdagsdebatt-avbryts-efter-demonstration

U
    sch, vad trött man blir på folk som beter sig respektlöst.

De palestinska områdena i allmänhet och Gaza i synnerhet utmärks bl.a. för en närmast total brist på demokrati, politiska och civila rättigheter. Då antar jag att det bara är logiskt att palestinaaktivisterna inte heller bryr sig om demokrati?
  • Mentat
    Anonym (fi) skrev 2024-10-07 07:30:57 följande:
    Kan du respektera denna dags betydelse, denna enda dag, och låta bli att försöka driva din politiska agenda här på forumet?
    Det tvivlar jag starkt på, men har gärna fel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-10-09 13:15:27 följande:

Hälsning till dumvänsterns gråterskor:

Var har de, implicit antar jag, medgett detta?
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-15 09:42:00 följande:
    Det stämmer inte att UNIFIL ska avväpna Hizbollah. Det ligger inte alls inom deras mandat. Det är bara något som Israel kräver. Som vanligt desinformation.
    Säkerhetsrådets resolution 1701 säger bl.a. 

"Calls for Israel and Lebanon to support a permanent ceasefire and a longterm solution based on the following principles and elements:
    ? full respect for the Blue Line by both parties;
    ? security arrangements to prevent the resumption of hostilities, including the establishment between the Blue Line and the Litani river of an area free of any S/RES/1701 (2006) 06-46503 3 armed personnel, assets and weapons other than those of the Government of Lebanon and of UNIFIL as authorized in paragraph 11, deployed in this area;
    ? full implementation of the relevant provisions of the Taif Accords, and of resolutions 1559 (2004) and 1680 (2006), that require the disarmament of all armed groups in Lebanon, so that, pursuant to the Lebanese cabinet decision of 27 July 2006, there will be no weapons or authority in Lebanon other than that of the Lebanese State;"
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-15 10:16:12 följande:
    Var någonstans står det att det är UNIFIL som ska avväpna Hizbollah? Återigen, desinformation.
    I paragraf 11 e i säkerhetsrådets resolution, i samarbete med den libanesiska armén. Exakt vem som desinformerar bör därmed stå klart.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 14:33:24 följande:
    Du har fel och tolkar allting på ett extremt förvridet sätt. Det är helt enkelt historieförvridning, lögner.

Palestinierna avvisade FNs delningsplan från 1947 eftersom de ansåg den orättvis. Planen föreslog att 55% av marken skulle tillfalla judarna, trots att palestinierna utgjorde cirka 70% av befolkningen och skulle få endast 44% av marken.

....
    Lustigt, jag minns en annan anonym skribent som förde exakt samma resonemang om folkmängd vs yta i delningsplanen men som totalt ignorerade mitt påpekande om att det i den judiska tilldelningen ingick Negevöknen, stor yta men totalt ofruktbar mark. Är det något som påverkar din inställning, eftersom du givetvis inte är samma person...?
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 16:04:42 följande:
    Den andra skribenten har då helt rätt. Det är inte resonemang utan fakta.

Att ta upp Negevöknen är löjligt. Man kunde erbjuda den till palestinier om man nu tyckte att den inte räknas.

Jordanien tex ingick heller aldrig i FNs delningsplan som några här försöker hävda.  Här är kartan.
    Jaha, ja ni två verkar ju resonera påfallande lika...
    Negevöknen var knappast av något större värde. Att du räknar in den i ytan och använder det som ett argument mot FN:s delningsplan, vars karta jag givetvis har sett många gånger förut, är rätt talande.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 17:39:56 följande:
    Det är inte bara jag som räknar Negevöknen i FNs delningsplan utan det är FNs delningsplan.

Du fumlar med fakta. Det här är delningsplanen.

Mycket orättvist mot palestinier redan från början. Ingen annan skulle acceptera det. De sionistiska terroristerna började fördriva palestinier redan 1948. Det var då Israel skapades, våld och etnisk rensning av palestinierr.
    Du har uppenbarligen problem med att förstå svenska språket. Du klagade på att judarna fick en större andel av landytan än du ansåg att de skulle ha, baserat på folkmängden. Jag påpekar att detta är högst tendentiöst att räkna på detta sätt eftersom den judiska staten skulle få Negev, vilken knappast var av något större värde. Jag utgår alltså från delningsplanen, q.e.d.

F.ö. sade arabsidan nej även till Peelplanen, som skulle ge den judiska staten klart mindre landyta så det verkar uppenbart att det egentligen inte handlar om ytan utan om existensen av en judisk stat.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 18:23:15 följande:
    Problem med att förstå svenska? 🤣👍

Ja, det kan inte vara rättvist att 70% av befolkningen (palestinier) får bara 45% av området medans 30% (judar, de flesta invandrare) får hela 55% av området. Det var du som tog upp Negev och tyckte att det inte ska räknas trots att det, de facto, räknas enligt FNs delningsplan. Om judarna tyckte att Negev var värdelöst då kunde judarna erbjuda Negev till palestinierr för att lösa problemet. Det gjordes aldrig eftersom sionisternas mål redan från början var ta över allt.

Om du tar upp Peelplanen då borde du veta att den  förkastades av både palestinier och judar. 
    Det är förstås fullt möjligt att din förståelse av svenska språket är utmärkt och att det helt enkelt är så att du med flit vantolkar - jag föredrog att utgå från den vänligare tolkningen.

Jag har aldrig påstått att Negev inte skulle räknas. Jag påpekade att det är ett område som inte är fruktbart och därmed betydligt mindre värt. Yta är inte allt, trots att du försöker framställa det så.

Pellplanen förkastades av bägge sidor, visst vet jag det. Däremot förkastade arabsidan blotta tanken på extistensen av en judisk stat medan judarna menade att planen trots allt kunde vara en utgångspunkt för vidare diskussioner. Frågan är om du också förkastar tanken på existensen av en judisk stat i Israel?
Svar på tråden Israel folkmord