Inlägg från: Anonym (fi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fi)

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 15:10:21 följande:
    Om det historiska Israel är inte 6% av området varför föreslår du då att det ska bara vara 6%. 
    Jag föreslår ingenting. Jag testar hur du ser på PRINCIPEN om en judisk stat i det historiska israel.

Jag frågade dig om du accepterade en judisk stat på den mark judarna ägde och du svarade: "Ja varför inte!"

Du accepterar alltså sionismens själva grundtanke.

Det är bra. 

Sedan är sionismen, som alla andra -ismer, en bred rörelse som rymmer många varianter av hur och var och när så sionismen har ingen antagen exakt geografisk yta som skall vara detta "Israel" men det gemensamma för alla inriktningar är tanken på ett judiskt hemland.

Och den tanken accepterar du ju. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-02 14:03:30 följande:
    Nej, eftersom det exemplet som du angav inte var antisemitiskt. Om jag minns rätt nu så sa du att det finns judar som inte stödjer staten Israel, eller som inte vill att en stat Israel ska finnas. Och detta är ju INTE antisemitiskt, utan antisionistiskt. 

Jag har personligen inte hört någon antisemitisk åsikt ifrån en jude, och du har inte gett något passande exempel. 
    För att förtydliga: det är att vara emot judiskt självbestämmande som är antisemitism.

I all praktisk mening innebär det idag att det är antisemitism att vilja radera det land där judarna idag HAR sitt faktiska självbestämmande - Israel.

Grupper av ortodoxa judar är emot dagens Israel av religiösa skäl - det är skapat av människan och inte av Gud som de menar krävs för att vara det äkta Israel - men det säger inte att de är emot judiskt självbestämmande.

Tvärtom är de noga med att de förväntar sig att Gud snart skall skänka dem det land som är Israel för att de skall kunna leva och härska där.

Potaytho - potatho, kan man som utomstående tycka
  • Anonym (fi)
    nihka skrev 2024-11-02 16:20:59 följande:
    Det var många som inte kunde förutsäga vad som skulle hända. Tror du verkligen att så många judar hade stannat efter 1932 om de hade vetat? 
    Den judiska befolkningen i Tyskland gick från 550000 till 150000 på bara några år på 1930-talet. Man var i såväl Tyskland som i omvärlden väl medveten om vad som var på gång.

Även de sista 150000 judarna hade förmodligen lämnat Tyskland om det hade varit möjligt.

Du kan läsa en förenklad text om det här
    www.annefrank.org/en/anne-frank/go-in-depth/impossibilities-escaping-1933-1942/
  • Anonym (fi)
    KB har sin 100-årsgräns för att läsa tidningar på nätet men ordet "judeförföljelser" ger 61 träffar i svenska dagstidningar bara i mars 1933 när man säker och får korta utdrag ur texterna

Det fanns inget dolt med detta. Hela världen såg på.

Det fanns däremot en naivitet och en tro att: "inte kan de väl gå så långt ... !?"

• Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-03 14:01:51 följande:
    . Det finns ju dokumentation, foton, videon, och till och med att både israelerna och UNWRA har varit överens om att väldigt många lastbilar med hjälpsändningar har kommit in i Gaza (det var väl "fi" som hittade detta). 
    Ja, i de trådar som raderades fanns länkar till sammanställning av den dagliga införseln av förnödenheter.

Här är en av dem igen

gaza-aid-data.gov.il/main/
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 14:27:26 följande:
    Jaha, så Israel skapades bara på 6% av det totala området Palestina?
    Så där dåligt läser du inte text utan sådär skriver du bara för att få samtalet att spåra ur.

Du accepterar den sionistiska principen om en judisk stat. Det är bra.

Nikha däremot skriver att en sådan stat inte ska få finnas om någon annan också gör anspråk på marken - oaktat att det är judarna som äger marken. Detta är per definition antisemitism. Något Nikah vet och därför inte besvarar frågan om Israel har rätt att existera, eller inte.

Där skiljer ni er.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 14:34:04 följande:
    Nej, sionismen stannar inte på de 6% som judarna ägde,  utan sionismen VILL HA ALLT. 
    Det finns ingen enhetlig syn inom sionismen på att Israel ska ha "ALLT".

Du exempelvis verkar inte vilja det.

Det finns nog till och med tidig sionism som inte ens tänkte sig en egen stat utan ett självbestämmande inom någon slags federal stat för många folk. Lite grand som experimentet med dagens Bosnien, kan man tänka
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 14:44:47 följande:
    Det är omoget och oseriöst att du på det sättet förvränger det som jag skrev. 
    Jag förvränger inte det du skrev.

Du skrev: "ja varför inte!" (med utropstecken) som svar på min fråga om du skulle acceptera en judisk stat på den mark som judarna de facto ägde.

Det är bra för det förflyttar samtalet från att handla om huruvida Israel ens har rätt att existera eller inte till att handla om geografiska gränser.

Det första är en fråga om PRINCIPEN. Det andra en fråga om fördelning av mark.

Har man väl accepterat PRNCIPEN med en judisk stat så är det fullt möjligt att diskutera gränser - och det kan man absolut göra.

Hamas accepterar inte PRINCIPEN så de är inte en aktuell part i förhandlingarna.

Om du fick vara diktator i detta - vilka gränser skulle du ge den judiska staten Israel?

1967-års gränser brukar vara ett populärt svar men du kanske tänker annorlunda?
  • Anonym (fi)

Som illustration: 2008 var PA och Israel n-ä-s-t-a-n överens om såväl gränserna som flyktingarna. Det skiljde på några kvadratkilometer på en karta.

Den faktiska geografin är alltså inte ett hinder egentligen även om det gormas högt om dem.

Det grundläggande problemet, bortsett från principen om att israel ens existerar, är israels behov av säkerhet.

• Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-08 16:29:22 följande:
    Lägg ner om detta inlägget! Du verkar besatt av den.
    Vad sägs om att bara sluta svara på detta och istället bara scrolla förbi?
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 16:05:56 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag är mot det judiska folkets självbestämmande i ett eget land! Ja, självklart accepterar jag en judisk stat och judiskt självbestämmande. 
    Vilket är precis det jag skriver! Att du accepterar en judisk stat.

Har du verkligen trott att jag sagt att du inte accepterar ett judiskt hemland?

Och i och med att du anser att Israel har rätt att finnas så är vi då nere på att diskutera geografiska gränser.

Det var därför jag frågade dig  om vilka gränser du skulle sätta för Israel, om du fick bestämma.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-13 16:17:56 följande:
    Ok, tack för infon. Det tycker jag är illa om Ajax-spelare hotas för att spelar mot clubben från Tel Aviv. 
    Ajax är "den judiska klubben" i Holland. På grund av klubbens historia.

De utsätts ständigt för hatramsor från en del andra holländska klubbar om att slänga judarna i ugnen och om SS och Hamas och så vidare.
  • Anonym (fi)
    Anonym (micke) skrev 2024-11-13 16:34:10 följande:
    1967 års gränser upphörde att existera när Israel angreps av sina tre arabiska grannländer, Syrien, Egypten och Jordanien. 6 dagarskriget.

Förvisso men det brukar vara det ofarliga standardsvar som politiker som är för en tvåstatslösning brukar ge.

Jag var bara nyfiken på inom vilka gränser "anti-extremist" tycker att den judiska stat vars existens h*n förespråkar ska få finnas.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-14 08:45:53 följande:
    Det ändrar inte häller faktum att du erkänner att Israel koloniserar Palestina och är precis som Ryssland som olagligt ockuperar andras områden.
    Inom vilka gränser anser du att den judiska stat du accepterar ska få finnas?
  • Anonym (fi)
    nihka skrev 2024-11-14 02:09:29 följande:
    Med mitt resonemang ger inte köp av tomter i Göteborg mig rätten att kasta ut göteborgare och bilda ett Nihkaland.
    En något udda omskrivning av saken men din poäng är att judarna, inte ens om de äger marken i ett område som för tillfället är statslöst, har rätten att skapa ett Israel på sin egen mark.

Stora delar av dåvarande mandatet "Palestina" var helt obefolkat.

Anser du att judarna hade haft rätten att skapa en judisk nation på den tomma marken då? 
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 16:52:40 följande:
    Jag förklarade och svarade detaljerat ...
    Ja?!

Och jag konstaterade att du verkar ha trott att jag påstått att du INTE accepterat en judisk stat. Ett missförstånd i så fall.

Och i och med att vi båda är överens om att du accepterar en judisk stat så frågade jag dig inom vilka geografiska gränser du tycker att en sådan stat ska få finnas.
Svar på tråden Israel folkmord