Inlägg från: Anonym (Tststs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tststs)

Jag väntade för länge att börja skaffa barn...

...så nu blir det inte så många jag insett att jag velat ha.

Nån annan som känner så?

Var 38 när första kom och 40 när andra föddes. Fyller 42 i år.

Hade alltid tänkt att två nog var max för mig men efter föräldraledigheter nu inser jag att jag gillar att vara förälder mer än jag trodde innan jag skaffade barn. Så hade jag varit yngre hade jag helt klart velat ha 3. Eller jag vill ju det nu med, men det kommer inte hända. 

Känner sån avund mot alla gravida, inte missunnsamhet utan bara en känsla att jag också hade velat ha en till graviditet.

Nån som känner igen sig? Hur gör ni när de känslorna kommer?

• Svar på tråden Jag väntade för länge att börja skaffa barn...
  • Anonym (Tststs)
    Anonym (Flax) skrev 2024-05-16 16:08:46 följande:

Tycker du att du för gammal eller har du ingen partner, eller att din partner inte vill? Menar inte att snoka, men jag känner en kvinna som blev mamma vid 43.

Jag tycker det känns gammalt? Eller jag kände mig ju att jag var extremt sent ute vid 40 med andra liksom.
  • Anonym (Tststs)

Sen är det ju det om man orkar med. Jag vill ju inte att det ska gå ut över familjen. Nästa år fyller barnen 4 och 2. Är det för tätt med 3? (Hade jag varit yngre hade jag ju valt att avvakta för nr 3 för att hinna med alla barnen bra med säkerhet).

Mannen är mer tveksam än jag är, inte för barnens skull så mycket som för att han tycker det är svårt att motivera 3 barn ur miljöpåverkansaspekter. 

Men det har verkligen givit mitt liv en helt annan dimension att vara mamma, och längtan att bli gravid igen är verkligen stark. 

• Anonym (Tststs)

Tack för alla snälla ord i tråden. Har läst så många trådar där folk hånar de kvinnor över 40 som skaffar barn.

Det är ju inte säkert att det ens är möjligt, och jag är lycklig varje dag över mina två barn jag har. Känner mig som jag har haft en extrem tur att ha fått dem, och tänker hur nära det var att jag inte fick barn alls.

Det är bara längtan om en trea som inte försvunnit, även fast jag trodde det skulle kännas färdigt med två.

Svar på tråden Jag väntade för länge att börja skaffa barn...