Släppa ut småbarn själva
Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
Släppa ut småbarn självaFick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7? Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små! Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden?
Jag som precis har passerat 50 var ute själv på gården (skilda föräldrar, först hyreshus/villa sedan radhus/villa) från ca 5-6 års ålder. Jag gick också till förskolan själv vid 6 års ålder och det gjorde de flesta andra barn också.
Vi snackar alltså 1978-79 då, på en då relativt tätbefolkad ort i en av Stockholms kranskommuner.
På landet gick jag och cyklade själv till närmsta grannar (släkt som bodde några hundra meter bort längs vägen) vid 3-4 års ålder.
En gång gick jag fel. Jag skulle hälsa på min faster som bodda ca 1,5 km bort och gick dit själv som treåring. Men jag hade ju glömt att hon flyttat och nu bodde en knapp km åt andra hållet.
Jag upplever snarare 2000-talets föräldrar som överbeskyddande, men har i vissa fall förståelse för det förändrade samhället.
Bekvämlighet vet jag inte om det är... kanske.
Exempelvis tror jag att det är mer ovanligt idag att lära barn cykla på tvåhjuling utan cykelstöd än vad det var när jag var barn. Det är bättre utan, men kräver inledningsvis mer uppmärksamhet och stöd från föräldrarna. Så där är det stödhjulen som är den bekväma lösningen.
Även i fostran upplever jag att dagens föräldrar är mer bekväma än föräldrarna förr.