Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Släppa ut småbarn själva

Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
    Släppa ut småbarn själva

Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 

Jag upplever att man fick göra så mycket mer förr. Jag är född på 70-talet och då var små barn ute själva och inga vuxna hade nån koll. Men nu får barnen knappt gå ner för trappan i sitt eget hus av rädlsa för att de ska skada sig. 
  • Anonym (jag)
    Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
    Släppa ut småbarn själva

Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 

Jag upplever att man fick göra så mycket mer förr. Jag är född på 70-talet och då var små barn ute själva och inga vuxna hade nån koll. Men nu får barnen knappt gå ner för trappan i sitt eget hus av rädlsa för att de ska skada sig. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-05-16 15:29:02 följande:

Vi fick gå ut men då bodde vi också i en förort byggd enligt SCAFT-modellen. Dvs ingen biltrafik i området utan det var en kringled där parkeringarna inte låg i direkt anknytning till husen.

Sen har samhället också förändrats en hel del. Förorten vid bodde har förslummats och barn beter sig mycket mer illa mot varandra. Nu bor det främst invandrare där. När vi växte upp var det kanske 10% som var invandrare.

När jag växte upp så betedde sig barn också illa mot varandra. Det var inte invandrare, utan vilka barn som helst, som kunde bete sig riktigt illa. Jag är uppvuxen i ett fint och lugnt villaområde i en mellanstor stad. 
  • Anonym (jag)
    Tulpanlök skrev 2024-05-16 18:40:11 följande:

Intressant. Dom flesta här verkar ha haft en barndom där dom har fått vara ute typ fritt.  Jag är uppvuxen i ett radhusområde och var ungefär 9-10 när jag kunde gå mera fritt om dagarna. Jag var 6 år i början av 90-talet. Är 80-talist. 

Det var väl på 90-talet som man började bli mer omhuldande om barn och inte kunde låta barnen få vara så fria längre. Jag har en syster som är född på 80-talet (jag är född på 70-talet) och hennes uppväxt var väldigt annorlunda jämfört med min.

Och det var liksom strömningarna i samhället som förändrades, saker min mamma kunde låta mig göra, gick inte alls att låta min syster göra. 
Svar på tråden Släppa ut småbarn själva