• Anonym (Ts)

Bebis vaknar och gråter VARJE kväll???

Hjälp!!

Vad händer? Min 8 mån bebis somnar runt 1930-20 på kvällen, ammar till sömns 1,5 h efter kvällsmat. Men efter 45 min -1 h sömn vaknar han med total gråt, tårar, allt och kräver upplyft och mer amning för att somna om efter 25-30 min till i bästa fall, ibland betydligt längre 

Vad är detta? Jag kan ju inte göra mer än att vänta på gråten känns det som. Förstår inte vad han reagerar så på varje natt?

Någon som haft så och förstår vad det kan vara?

• Svar på tråden Bebis vaknar och gråter VARJE kväll???
  • Anonym (J)

Ligger du bredvid när bebisen somnar första gången och går därifrån sedan?

Vi hade en sådan period. Jag låg då kvar bredvid bebisen i sängen tills uppvaknandet (alt smög mig iväg en halvtimma men såg till att vara tillbaka innan hon vaknade igen). Jag placerade mig alldeles intill och då tog det 5 sekunder att hitta till lite mer amning och hon somnade om nästan direkt.

• Bergegardh
    Anonym (J) skrev 2024-05-15 20:42:01 följande:

Vi hade en sådan period. Jag låg då kvar bredvid bebisen i sängen tills uppvaknandet (alt smög mig iväg en halvtimma men såg till att vara tillbaka innan hon vaknade igen). Jag placerade mig alldeles intill och då tog det 5 sekunder att hitta till lite mer amning och hon somnade om nästan direkt.

Precis så. De vaknar efter första sömncyklen och vill fortsätta sova men vet inte hur utan att amma.
  • Anonym (Ts)
    Bergegardh skrev 2024-05-15 20:39:46 följande:

Ligger kvar bredvid honom när han har somnat? 

Jag gör ju det. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2024-05-15 20:42:01 följande:

Japp, ligger kvar och bara väntar in att han börjar storgråta. Alternativt gått upp men varit nära för att få lite tid med det äldre syskonet (som min man har haft mest sen bebis kom eftersom bebisen varit så beroende av mig för amning tidigare). Men det känns så jobbigt att få bryta lek då för att lillebror gråter, känns taskigt mot storasyskonet att släppa allt hela tiden.

Skulle bara vilja förstå var det kommer sig av. 
  • Anonym (Ts)
    Bergegardh skrev 2024-05-15 20:46:02 följande:
    Precis så. De vaknar efter första sömncyklen och vill fortsätta sova men vet inte hur utan att amma.
    Ah, är det så? Känns så hemskt när han verkligen storgråter från ingenstans.
  • Anonym (Linus)

Låter som en vanlig bebis. De går igenom olika faser . De blir också mer och mer medvetna om omgivningen och vissa saker är skrämmande. Drömmar kan vara skrämmande etc etc. Det går över till ett annat mönster snart.

• Anonym (J)

Helt normalt med ett uppvaknande då. Trist att han inte somnar om direkt när han märker att du är där.
    Det kommer gå över inom några få månader, alt inom veckor. Tiden känns lång men mycket ändrar sig på kort tid. Kring 8 månader är ju en extra närhetsfas med separationsångest. Ett utvecklingssprång.

• Anonym (Maja)

åh jag minns det där med fasa, när min dotter var mindre. Otroligt jobbigt, men är troligtvis en fas. Alltså just att alltid vakna efter 30 min nattsömn. Annars kan det vara nattskräck, eller alt öroninflammation Eller nått annat man inte vet. 

min dotter har haft allt det där. Så lättad när sovandet äntligen löste sig, då hon var strax över tre år..
    visst vaknar hon tidigt ibland nu typ ca 5,30, eller kommer upp till oss på natten nu när hon är 4 år, men det räknar jag tillhör det normala nu mer.

delvis därför vi väljer ?one and done ?, jag hade nog gått under om jag behövt gå igenom 3 år till utan sömn!

• Bergegardh

Ibland kan det hjälpa att ställa om rutiner innan läggdags. Oftast är det att lägga kanske en halvtimme tidigare eller att bebisen om den börjat äta mer än smakportioner äter närmare läggdags. Det brukar ju inte ta bort problemet men kan ibland se att det minskar med skriktid då tex.

• Anonym (Poppo)

Så gjorde vårt barn med, fast efter 30 minuter. Man hade kunnat ställa en klocka efter henne. 

• Anonym (Typ)

Om bebisen kan somna utan att amma o somna själv så kommer hen vara tryggare vid uppvaknande 

• Anonym (J)
    Anonym (Typ) skrev 2024-05-15 22:45:39 följande:

Om bebisen kan somna utan att amma o somna själv så kommer hen vara tryggare vid uppvaknande 

Här är ju bebisar väldigt olika. Vissa har större närhetsbehov och då kan slitet med att få dem att somna själva utan amning vara många gånger värre än några extra uppvaknanden under några månader.
    Man lär inte en närhetstörstande bebis att bli trygg genom att träna bort närheten.
Svar på tråden Bebis vaknar och gråter VARJE kväll???