Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder
Anonym (Skräckslagen) skrev 2024-05-15 10:09:10 följande:
Nu vet ju du inget om min ekonomi så det är ju en ohjälpsam kommentar. För min del så är det dock främst extrem tandläkarskräck som får mig att undvika tandläkare på den nivån att jag ibland tänkt att jag hellre dör än att gå till tandläkare och gör en massa jobbiga ingrepp.
Din tandläkarskräck har du cementerat, förmodligen byggd på upplevelser långt tillbaka. Det är andra tider nu, att gå till tandläkaren kan vara ett rent nöje. I dag är yngre tandläkare välutbildade, de har modern kunskap tekniskt och medicinskt och dessutom har de läst psykologi. Min tandläkare är mycket slagfärdig och humoristisk, jag brukar småle när jag går därifrån. Sen är han lite dyr, inte så skrattretande, men värd varje krona med sitt mjuka handlag. Jag gjorde ett lite större ingrepp för ett tag sen; under tiden höll han regelrätt läxförhör, svensk historia. Mycket klok strategi, det distraherade från ingreppet. Jag kunde också svara nödtorftigt mellan sköljningarna. Så kan det vara hos tandläkarn, försök att tänka på att det är inte som det var förr. Man kan till och med se fram emot besöken förutsatt att man trivs med tandläkaren. Gör man inte det så kan man byta.