Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder
Åh jobbigt ts! Jag är inte jätterädd för tandläkaren, men dålig ekonomi i många år gjorde att jag bara gick dit vid akuta besvär. Och tyvärr är det ju så att när det väl gör ont så har det gått ganska långt. Så jag blev av med några tänder, som tur var långt in i munnen.
För det första vill jag säga: i stort sett allt går att fixa! Det är egentligen bara en ekonomisk fråga. Kan man inte behålla sina egna tänder finns det kronor, tandstift, bryggor osv. Men som sagt är det ju en kostnadsfråga. För alla är det så att (kan ha fel om de exakta siffrorna) upp till 3000 betalar du själv, över 3000 betalar försäkringskassan 50% av beloppet och efter 15000 kr betalar de 75% av beloppet. Dyrt ändå?
Sedan har du ju problemet med rädsla. Om du vågar, ring tandläkaren och kolla om de har någon som är duktig med tandvårdsrädda.
Sedan försök gå på ett första besök för en bedömning. Då gör de ingenting, utan tittar bara och tar bilder.
Om du känner att du absolut inte klarar tandläkarbesök så kan man, om man betalar själv, bli sövd och få allt lagat och fixat på samma gång.