Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Vad ska pojken heta?

Cathariiina skrev 2024-05-15 05:28:59 följande:
    Hur kan man tycka att Helmer är "ståtligt"? Eller du kanske skojar? Helmer är ju för evigt förknippat med Stig-Helmer i Sällskapsresan-filmerna, och namnet till rollkaraktären valdes säkert mycket medvetet så att det skulle vara töntigt.
    Cathariiina skrev 2024-05-14 12:36:41 följande:
    Vad ska pojken heta?

Elise och August är traditionella och gernamnsk-kulturella namn, jag tänker bland annat på "Für Elise" och August Strindberg. Så jag skulle nog gå för något stiliigt germanskt eller möjligen anglosaxiskt namn, typ

Gustav
    Vilhelm
    Henrik
    Sigfrid 
    Sigvard
    Edvard
    Edmund
    Johan

Jag gillar egentligen inget av era namnförslag, de är (för mig) antingen gubbiga, töntiga, fula eller för judiska. Eller flera av dessa egenskaper på en gång...

Här har vi ett praktexempel på att namn är "fina" efter tycke och smak.
    Namnen som användaren föreslår är väl gubbiga om några...

Och Helmer är, enigt min åsikt, inte värre än de ovan nämnda namnen.

Själv har jag mycket svårt för alla gubbnamn som har kommit tillbaka. Jag har förståelse för att namn kommer och går i cykler (förutom de nypåkomna som t ex Nemi-Liz eller liknande som nog kommer försvinna lika snabbt som de kom).
  • Anonym (Mimmi)
    LäkareOchPappa skrev 2024-05-13 18:12:07 följande:
    Vad ska pojken heta?

Hej!

Jag och min sambo väntar en lite pojke i juli och är inte överens om vad han ska heta. Vi har två barn sedan tidigare, de heter:
    ELISE Edith Signe
    AUGUST Axel Åke

Jag gillar förslagen: Frans, Ruben, Vilgot & Josef.
    Sambon gillar: Edvin, Anton, Ivar, Folke & Helmer. 

Som ni kanske ser så gillar vi lite äldre namn och eftersom våra två andra barn har sådana namn vill vi gärna att den tredje också ska ha det. 

Några namn som vi älskar men som tyvärr av olika anledningar går bort är: Valdemar, Gunnar, Birger, Tor, Birk & Gilbert. 

Vi vore otroligt tacksamma för alla förslag ni har!

Av samtliga nämna namn skulle jag endast kunna tänka mig Josef och Edvin.
    De "förbjudna" namnen kan pojken vara glad att få slippa. Gunnar liksom??? Va?
Svar på tråden Vad ska pojken heta?