• EmmyLO

BF Januari 2025

Estrid96 skrev 2024-05-21 21:42:57 följande:
    Okej vad kul att det är precis samma dag. Har du några symtom? Har själv mått lite småilla bara senaste 3 dagarna, inget direkt mer än trötthet innan det.
    Fattar inte riktigt hur du menar med resplaner i juni?? Menar du om det skulle bli missfall? 

Skönt att det inte är så mycket symptom, och hoppas illamåendet håller sig på en ok nivå för dig! 🙏 Det jag känner av mest är att jag ibland är helt förlamande trött och somnar ofta innan 21 vilket är ovanligt för mig. Därutöver illamående till och från, och gillar inte längre smaken av vissa saker, t ex kaffe. Och har väldigt svullna och ömma bröst. Men ibland ifrågasätter jag om jag inte bara inbillar mig alltsammans haha!

Hehe jag var otydlig! Menar att vi inte kommer kunna åka om jag fortsätter att vara gravid. Vi bokade den för 3 månader sen och när jag googlade insåg jag att det finnns risk för zika-virus på resmålet? men vi har inte ens vågat diskutera om vi bör avboka av rädsla att jinx:a det 😅

• EmmyLO
    Anonym4848 skrev 2024-05-27 14:03:58 följande:

Fick tid idag på gyn!

Syns en hinnsäck med gulesäck men för litet för 7+1 som det borde vara idag. Men de får ju inte döma ut i detta skede, även om jag förstår att det är kört. Tråkigt såklart men är ändå helt inställd på det, därför jobbigt att inte få klara besked så man kan boka skrapning och gå vidare!

Så ny tid nästa vecka för att kolla igen..vågar fortfarande inte snusa förrän det är helt klarlagt så bara att kämpa på, en dag I taget.

Hade varit så kul att hänga här med er och passade så bra i våra liv just nu, vem vet om vi ens har fler chanser kvar?

Har inte varit inne sista tiden men läst ikapp nu. Embryona kan, vad jag förstått, växa i väldigt olika takt. Kunde man se embryot, hjärtslag, under ultraljudet?

Jag var inne på gynakuten förra veckan pga kraftiga smärtor i magen. Var övertygad om utomkveds eller missfall... Läkaren gjorde ett vaginalt ultraljud och sa att det såg fint ut, även om det är tidigt. Jag noterade emellertid att pyret bara mätte ca. 6.3 mm, i vecka 6+4, vilket också är för litet enligt flera tabeller och appar. Sedan dess har jag i ren panik läst på utav bara tusan och det visar sig att alla tabeller anger lite olika och att alla embryon ju inte växer i samma takt, särskilt nu när de växer typ 1 mm per dag så kan det skilja sig åt. Även om jag ska medge att jag fortfarande känner mig ganska ängslig och orolig.  

Förstår också att det känns tungt att hålla fast vid hoppet just nu, men jag hade inte räknat med att det är kört. Och klart ni har chanser kvar.

Skickar styrkekram! 
  • EmmyLO
    Anonym4848 skrev 2024-05-28 07:51:23 följande:
    Jo har läst en del solskenshistorier men känns som en väldigt liten chans..men inte heeelt omöjligt förstås. Nej, syntes gulesäck i hinnsäcken (vilket jag förstått är positivt iaf) men inget mer. En grej som talar lite för att det KAN stämma är att jag testade mycket svagare på BIM denna gång än förra barnet, sen blev de starkare men senare i cykeln än sist. Och det kan ju betyda att det tog längre tid att fästa nu. Enligt läkaren kan det vara upp till en vecka efter samlaget och då kan jag ha varit i typ v 6+1 och då är det ju inte alla som ser foster på VUL. Så visst, en liiiiten chans finna det väl kvar, en minimal.

Åh va skönt för dig att det syntes nåt ändå! Hela denna grejen sätter ju verkligen ens nerver på prov..

Tack snälla du och kramar till dig också!
    Tycker det finns mycket som talar för att det kommer se bra ut nästa vecka, när pyret har getts tid att växa på sig lite! 

Ja, det var definitivt en enorm lättnad när jag ju trodde att jag höll på att få missfall eller hade utomkveds givet smärtorna. Dumt nog så lindrar det ändå inte oron helt och hållet. Ska på tidigt UL på IVF-kliniken imorgon, är så fruktansvärt nervös och orolig att hjärtat inte längre ska slå eller att embryot krympit, det skulle betyda att det är helkört.

Men, det är ju en helt onödig oro. Finns inget jag kan göra, annat än att försöka jobba på min egen inställning och upprepa att jag väntar barn, inte missfall.

Heja oss!
  • EmmyLO
    Kattis93 skrev 2024-06-06 19:06:05 följande:

Åh herregud vad dåligt jag mår. Hur ska man ta sig igenom första tiden utan att berätta för någon när man mår s dåligt? Mådde inte dåligt alls under min första graviditet men nu! Nu jävlar! Dygnet runt av illamående, känner mig rutten inombords! och trött så jag knappt kan hålla ögonen öppna 😣 med första barnet fick jag den ?ruttna? känslan vid vecka 18 då jag trodde jag hade fått mögel och munnen men tandläkaren sa att det var graviditeten och hormonerna, men detta känner jag redan nu ???? ultraljud igår med ett tickande hjärta I vecka 6+6. Hur mår ni andra? Någon med tips? 🌸

Grattis till det lilla tickande hjärtat!

Det är samma här... konstant illamående, mer eller mindre (oftast mer) och har svårt att få i mig mat, framförallt på eftermiddagen/kvällen när illamåendet är som värst. Är i vecka 8+6 idag och har mått illa sedan några veckor tillbaka, men den här veckan (9) slog det till ordentligt! Klarar inte av att äta lunch med kollegorna (om någon skulle välja en maträtt som jag inte klarar av att se eller känna doften av) eller i matsalen eftersom matos gör mig spyfärdig. På lediga dagar sover jag mellan 4-6 timmar dagtid, utöver nattsömnen.

Vi har varit på ett tidigt ultraljud för exakt en vecka sen, 7+6, med en liten parvel på 15 mm och hjärtslag. Läkaren sa att det såg jättefint ut men vi hade ändå planerat att vänta med att berätta till efter KUB den 28 juni. Men nu har jag bestämt mig för att i vart fall berätta för min chef nästa vecka för att, förhoppningsvis, få lite avlastning.

Utöver alla vanliga tips, som att äta mindre portioner och mer frekvent, har jag hört att vitamin B6 ska hjälpa mot illamående. Kanske inte helt och hållet men i vart fall lite grann. Jag har beställt hem, tänker att det i vart fall är värt att prova.

Hoppas både du och jag ska få bättre snart!
  • EmmyLO
    Vinter89 skrev 2024-06-27 08:39:34 följande:
    Hej alla!

Igår var jag på KUB och fick äntligen se lillen och allt känns mer verkligt på något vis. Jag fick ändrad BF som nu blev 3/1 men kommer bli ett december barn i alla fall då jag troligen kommer få planerad igångsättning, men hoppas det är okej att jag fortsätter föja er i denna grupp. 

Bara jag som känner att man kan hoppa över sommaren lite och snabbspola fram till vinter :D
    Åh, grattis vad kul att få se den lilla! Klart du är välkommen att fortsätta i denna grupp!

Jag ska på KUB imorgon och är så H I M L A nervös. 

Tycker att det har varit, och fortfarande är, oerhört påfrestande att vara så orolig för missfall eller att det i övrigt ska vara något som inte ser bra ut. Jag hoppas så att jag ska få ett lugnande besked imorgon och äntligen tillåta mig själv att slappna av lite.
  • EmmyLO
    Sola13 skrev 2024-06-27 19:46:57 följande:

Så rolig!! 😍 Hur mår du? 

EmmyLO skrev 2024-06-27 17:23:55 följande:
    Åh, grattis vad kul att få se den lilla! Klart du är välkommen att fortsätta i denna grupp!

Jag ska på KUB imorgon och är så H I M L A nervös. 

Tycker att det har varit, och fortfarande är, oerhört påfrestande att vara så orolig för missfall eller att det i övrigt ska vara något som inte ser bra ut. Jag hoppas så att jag ska få ett lugnande besked imorgon och äntligen tillåta mig själv att slappna av lite.

Jag ska gå nästa vecka och är också så otroligt nervös för samma sak! Håller tummarna imorgon, uppdatera gärna! 🥰 hur har du mått och mår? 

Förstår dig verkligen! Jag ska hålla tummarna för dig! Själv sov jag väldigt oroligt i natt och klarade knappt av att sitta still i väntrummet idag. Men allt såg bra ut! Det var en sån oerhörd lättnad att få se det lilla hjärtat slå och hisnande att se det lilla pyret röra på sig! Därefter följde några nervösa minutrar medan BM beräknade KUB-resultatet och sedan en jättelättnad, 1:20 000.

Jag har mått sådär, särskilt senast tre veckorna. Förlamande trött på eftermiddagar och kvällar samt konstant illamående. Är i vecka 11+6 idag och jag hoppades innerligt att illamåendet skulle börja gå över denna vecka. Men tyvärr har den blivit lite värre... I övrigt tror jag att jag börjar se en liten babykula... inbillar mig i vart fall att formen är annorlunda jämfört med tidigare veckors gasiga, förstoppade mage, hehe. Hur har du mått och mår nu? {#emotions_dlg.flower}
  • EmmyLO
    Vinter89 skrev 2024-06-27 20:39:38 följande:
    Förstår dig, jag var jätte nervös inför KUB men så skönt när det var gjort och man kan njuta på ett helt annat sätt. Hoppas allt går bra imorgon! 
    Tack snälla! Det gjorde det. Vi fick ett bra resultat men funderar ändå på att göra NIPT privat... trygghetsknarkare hehe. Ska ni/har ni funderat på att göra NIPT? 
  • EmmyLO
    Lillkroken skrev 2024-06-28 19:38:35 följande:

jag förstår inte riktigt skillnaden på NIPT och KUB? 

bägge delar är väl för att hitta kromosomavvikelser, där NIPT är ett säkrare alternativ. Varför för man inte bara ett NIPT? Eller beror det på att inte alla regioner erbjuder detta.. 

Ja, båda testerna visar ju på sannolikheten för kromosomavvikelser, där NIPT har en högre tillförlitlighet. I Stockholm erbjuds man bara gratis NIPT om KUB visar hög sannolikhet för kromosomavvikelser. Om KUB visar låg risk får man göra NIPT privat. Kostar mellan 4500-6000 kr. Vet tyvärr inte hur det är i andra regioner.
  • EmmyLO
    Sola13 skrev 2024-06-29 07:21:19 följande:

Åh, det måste ha varit helt underbart att höra! Låter som ett jättefint resultat och gud vad häftigt att se bebisen röra på sig! 

För mig kom illamåendet ganska sent, i slutet på vecka 10, och sedan dess haft tre veckor nu då jag mått riktigt kasst! 

Åh stackars, det här illamåendet är inge roligt. Är på semester utomlands och känner själv att det är väldigt begränsande! Förhoppningvis så går det över för oss båda snart! Är det denna vecka du ska på KUB? Håller tummarna! 🙏

• EmmyLO
    Sola13 och Smulis85:

Vad härligt att höra! 🥰❤️ Funderar ni nåt på att även göra NIPT? Vi har fortfarande inte bestämt oss?
  • EmmyLO
    Elin1 skrev 2024-08-09 08:26:53 följande:

Hej, i början av veckan gjorde vi rutinultraljudet och allt såg bra ut med den lille, sån lättnad. Däremot kunde man se att moderkakan låg i framvägg och ganska långt ner så barnmorskan bokade in ett åter besök som vi ska på vecka 32 för att se så moderkakan inte ligger i vägen för utgången för bebis, för då blir de planerat kejsarsnitt. Känns otroligt jobbigt då jag verkligen vill ha en vaginal födsel men hoppas på de bästa, det är tydligen vanligt och förhoppningsvis när magen växer så växer också moderkakan mera uppåt berättade hon. 

Vi fick även se kön, gick inte direkt att undvika när ?HAN? låg och visa upp sig så fint. Så glad känns så självklart.
    Har även kunnat känna riktiga sparkar och hur de vänder sig där inne. Även killen tyckte känna en spark igår på utsidan av magen, går in i vecka 20 på söndag. 

Vi har även köpt barnvagn och babyskydd, fick bli en cybex priam och cybex cloud t i-size plus. Vad har ni kollat på/ köpt? 

Hur går de för er alla andra? 

Hej!

Det var länge sen jag var härinne nu. Vad fint att höra att allt såg bra ut och grattis till en liten pojk! 

Vi var på RUL förra veckan. Jag var otroligt nervös inför det. Så det var en sån enorm lättnad när barnmorskan sa att allt såg bra ut! Och så fick vi veta att det är en liten flicka därinne! 

Jag har moderkakan i bakvägg men barnmorskan sa att även de som har lågt i framvägg vid RUL ofta inte har det senare. Så ta inte ut något i förskott - jag håller tummarna att den växer sig uppåt! Det är lustigt att man är så olika - själv känner jag en ganska ordentlig förlossningsrädsla och vill verkligen inte föda vaginalt, och hade känt mig lättad om jag hade en fysiologisk medicinsk ursäkt till kejsarsnitt 😅🙈

Kul att ni köpt barnvagn! Min sambo är sugen på en Britax Smile 5, tror jag den hette. Vi ska väl åka till butik och rulla lite för att känna. Men just nu är fokus att välja förlossningsklinik! Har ni valt än? 

• EmmyLO
    Sola13 skrev 2024-08-22 18:01:02 följande:

Var också på RUL förra veckan och fick så vår lille pojke! Det var helt magiskt! Sedan nästan två veckor har jag också känt rörelser mer och mer och nu kan även min sambo känna honom, så mysigt! har moderkakan i bakvägg. Vi är inne på Bugaboo men inte bestämt oss för något än 🥰

Vad fint att höra! 🥰 Och grattis till en liten pojke! Mysigt att börja känna rörelserna också. Jag har också moderkakan i bakvägg. Det blev verkligen en helt annan femma när jag börja göra det, och det har definitivt lindrat min generella oro mycket. Hur mår du annars? 🙏
Svar på tråden BF Januari 2025