Kattis93 skrev 2024-06-06 19:06:05 följande:
Åh herregud vad dåligt jag mår. Hur ska man ta sig igenom första tiden utan att berätta för någon när man mår s dåligt? Mådde inte dåligt alls under min första graviditet men nu! Nu jävlar! Dygnet runt av illamående, känner mig rutten inombords! och trött så jag knappt kan hålla ögonen öppna 😣 med första barnet fick jag den ?ruttna? känslan vid vecka 18 då jag trodde jag hade fått mögel och munnen men tandläkaren sa att det var graviditeten och hormonerna, men detta känner jag redan nu ???? ultraljud igår med ett tickande hjärta I vecka 6+6. Hur mår ni andra? Någon med tips? 🌸
Grattis till det lilla tickande hjärtat!
Det är samma här... konstant illamående, mer eller mindre (oftast mer) och har svårt att få i mig mat, framförallt på eftermiddagen/kvällen när illamåendet är som värst. Är i vecka 8+6 idag och har mått illa sedan några veckor tillbaka, men den här veckan (9) slog det till ordentligt!
Klarar inte av att äta lunch med kollegorna (om någon skulle välja en maträtt som jag inte klarar av att se eller känna doften av) eller i matsalen eftersom matos gör mig spyfärdig. På lediga dagar sover jag mellan 4-6 timmar dagtid, utöver nattsömnen.
Vi har varit på ett tidigt ultraljud för exakt en vecka sen, 7+6, med en liten parvel på 15 mm och hjärtslag. Läkaren sa att det såg jättefint ut men vi hade ändå planerat att vänta med att berätta till efter KUB den 28 juni. Men nu har jag bestämt mig för att i vart fall berätta för min chef nästa vecka för att, förhoppningsvis, få lite avlastning.
Utöver alla vanliga tips, som att äta mindre portioner och mer frekvent, har jag hört att vitamin B6 ska hjälpa mot illamående. Kanske inte helt och hållet men i vart fall lite grann. Jag har beställt hem, tänker att det i vart fall är värt att prova.
Hoppas både du och jag ska få bättre snart!