• EmmyLO

BF Januari 2025

Hej alla!

Vad kul med en BF-tråd för januaribebisarna! Och stort grattis alla! {#emotions_dlg.flower}

Testade positivt första maj efter cirka två års försök och en omgång IVF. Nu i vecka 5+5 och har inskrivning inbokad om nästa torsdag.

Det här är mitt allra första plus någonsin och det känns storslaget och overkligt. Men framförallt är jag så fruktansvärt orolig att det inte ska gå vägen och har svårt att sova pga oron, vilket tyvärr överskuggar glädjen lite för mycket.

Förra veckan förbjöd jag mig själv att fortsätta testa varje dag, och får bara testa max två gånger i veckan har jag bestämt. Hur hanterar ni oron?

• EmmyLO
    Anonym (..) skrev 2024-05-16 15:59:03 följande:
    Stort grattis! Försök släppa testen helt, ganska snart kan du råka på hook effekt som kommer stressa sönder dig. När hcg blir för högt för testen ljusnar linjen, fast att det egentligen har ökat. Var rädd om dig och lycka till 🥰
    Tack! 💗 Det är bra att du påminner mig om det! Vet ju egentligen att det dessutom inte är någon idé att oroa sig men så svårt att släppa taget om den lilla inbillade kontrollen man har 😅
  • EmmyLO
    fancyr skrev 2024-05-16 16:12:10 följande:
    Innan jag plussade tempade jag. Jag tempade några dagar efter plusset men när jag såg att tempen höll på att gå ner, dock ej under coverline slutade jag att tempa. Natural cycles rekommenderar att man inte fortsätter tempa efter ett positivt gravtest så då gjorde jag det. Fortfarande jobbigt eftersom jag gärna vill ha kontroll men tempen säger inget just nu tydligen ändå så.. hehe 

Jag har testat cirka varje dag nu med vanliga gravtest och de blir mörkare för var dag. Jag har bestämt mig för att inte testa mer nu.. vet inte hur strikt jag kan vara med mig själv hahaha.. 

Jag har aldrig haft ett missfall förut men nu på äldre dagar har man blivit så mycket mer påläst. Jag försöker att inte tänka så och försöker att ta bort de negativa tankarna så mycket det går. Man får försöka glädjas åt stunden, mycket mycket lättare sagt än gjort. 

Det låter förståndigt! Och starkt av dig att ha slutat med både temp och test! 💗 Tycker att du kan vara snäll mot dig själv om det skulle bli alltför lockande att testa någon enstaka gång! Det är inte lätt med alla tankar, känslor och hormoner just nu.

Jag ska erkänna att jag fortfarande tempar? vet egentligen att jag verkligen borde sluta men det är en sån (falsk) lättnad när temperaturen håller sig hög och en låtsaskontrollkänsla. Men jag ska definitivt sluta tempa, men kanske nästa vecka. Känns för svårt att sluta med både test och temp samtidigt 😅

Det är nog klokt att inte tänka på det så mycket; själv har jag dammsugit Google och familjeliv på allt möjligt under mina sömnlösa nätter. Det har nog inte hjälpt ett dugg! Snarare tvärtom 😂

Vi får peppa varandra att tänka positivt! Det är större chans att allt går bra än tvärtom 💗

• EmmyLO
    smulis85 skrev 2024-05-16 19:49:01 följande:
    Stort grattis! Bra att du förbjöd dig att testa de gjorde jag också, blir bara stressande och för mycket analys över testen. förstår din oro alltid jobbigt att gå igenom ivf där Man är full med hormoner redan innan graviditeten. Håller alla tummar och tår för er! HjärtaHar ni fått tid till nått tidigt vul? 

Haha tack! Starkt av dig att sluta också! 💗

Ja, vi ska dit 31 maj, så exakt två veckor dit. Känns som att tiden sniglar fram. Har ni fått tid för vul? Håller alla tummar och tår för er också 🙏

Läste att illamåendet slagit till för dig idag. Har också förstått att man ska äta lite lite och ofta för att försöka lindra det. Håll ut och heja dig! 

Hur mår du i övrigt? Har du några andra symptom? 

Jag är också illamående sedan drygt en vecka tillbaka, men har inte spytt än. Ibland är illamåendet mer påtagligt och andra gånger mindre, men nästan alltid närvarande. Enda gången jag inte mår illa är när jag äter haha. I övrigt blir jag ibland förlamande trött, men det kan bero på att jag sover dåligt. Och har väldigt ömma bröst och bröstvårtor?

• EmmyLO
    smulis85 skrev 2024-05-17 09:07:31 följande:
    Jag ska också på vul 31 maj men privat då vi inte får nått genom vården. Ja jag har också mått lite illa från och till några veckor men nu är de väldigt nära toabesök varje gång Tungan ute ja Man får som du säger småäta hela tiden typ. 
    har molande i magen som kommer och går Och somnar varje kväll typ precis efter sonen somnat 19:30 haha så tröttheten finns där. 

Hoppas det hjälper och att illamåendet ska gå över snart!

Vad spännande, jag håller tummarna för oss båda den 31 maj 💗🙏

• EmmyLO
    Anonym4848 skrev 2024-05-19 06:40:28 följande:

Jag är pyyyyttelite mer hoppfull nu. Äntligen slog CB digital över till 3+ igår 5+6 (ej morgonurin), så behöver ju inte vara kört det här..kan ju ha tagit någon dag extra innan det tog sig. Men olidligt jobbigt med denna oro.

En dag I taget, 6+0 idag och har ultraljud i 8+3.

Vad fint att höra! Då ligger vi väldigt nära, vecka 6+1 idag och ska på ultraljud 8+5. Är supernervöst!

Om det är något jag förstått så är det att alla graviditeter är väldigt olika, ett brett spektrum av normalläge, även om jag vet att det är svårt att inte läsa in så mycket i testerna. Håller alla tummarna!

• EmmyLO

Hoppsan, räknade fel! Ska på ultraljud 7+6, tror jag. Fortfarande lite förvirrad över hur man räknar gravidveckor 😅

• EmmyLO
    Estrid96 skrev 2024-05-19 19:48:21 följande:

Väntar mitt andra barn, v6+1 idag med bf 10 jan. Hade ett missfall i början av året i vecka 12 så känner att jag inte riktigt vill ta ut något i förskott denna gången.. men kul att det gick att bli gravid😬 hoppas... 

Stort grattis! 😊 Då ligger vi på dagen lika, 6+2 idag.

Förstår verkligen känslan av att inte våga ta ut något ännu. Sambon och jag har resplaner i juni som vi båda förstår sannolikt går i stöpet om det här går vägen, men vi har inte ens vågat prata om det haha. 

Håller tummarna för oss båda 💗

• EmmyLO
    Anonym4848 skrev 2024-05-19 20:27:56 följande:
    Förstod det, tänkte; men hade inte du UL den 31/5? 😅

Ja, man hör ju att graviditeter kan skilja mycket..hoppas detta går vägen så får man se hur det skiljer sig. Tredje gången jag är gravid nu och har inte haft illamående nån av gångerna tex.
    Hahaha tur att någon annan kan räkna 😅 Jag håller tummarna för dig! 

Det låter som att du haft himla tur som sluppit illamåendet! Jag har känt mig illamående sen en tid tillbaka men idag på lunchen slog den till ordentligt. Jag ska nog hålla mig borta från kryddig mat. Samtidigt har jag också haft lite ont i underlivet och det vänstra benet och foton idag, blir fruktansvärt nojig och orolig. Varit på toa tusen gånger, tror hela tiden att det börjat blöda? 
  • EmmyLO
    Anonym4848 skrev 2024-05-21 12:25:07 följande:
    Haha tack detsamma! 

Jaa, med förra barnet var ju säker på ett till MA när jag inte fick några symtom, men när allt visade sig gå bra var jag ju sjukt tacksam som fick må så bra!

Samma här, springer på toa hela tiden för att kolla.. och har packat ner tjock binda och stora trosor i jobbväskan ifall att..

Har ju "bara" MA i bagaget, så ingen erfarenhet av att det börjar blöda men går ändå och väntar på det hela tiden. 😩
    Förstår verkligen känslan. Jag håller tummarna för oss båda att allt ser fint ut och att dagarna till ultraljud ska gå snabbare än de gjort hittills? 🙏
Svar på tråden BF Januari 2025