Inlägg från: Anonym (Kroat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kroat)

    Eurovision

    Jag är självklart biased.
    Som jag ser det, röstningen var högst politiskt. Allt detta boande, mobbing av Izraelisk sångerska och godhetssignalerarnas hysteri kring Izraels deltagande skapade en motvåg. Jag tror inte att världen älskar Izrael så mycket som de INTE vilkorslöst köper narrativ om palestinsk 100%-ig oskyldighet.
    Organisatorerna blev medvetna om en rejäl möjlighet att Izrael skulle kunna vinna vilket skulle innebära kaos i Malmö, kanske även hela Europa. Därav påverkade de juryn att fokusera på en låt och ge den försprång av den magnitud som inte kan balanseras av tittarnas röster. Dessa självständiga experter som sitter i juryn agerade sedan duktigt lydsamt. Hur kan man annars förklara alla dessa 12or, för en låt som inte alls klättrade på charts? Resultatet blev att folkets femma vann. Ett hundratal personer bestämde över miljoner tittarna.
    Lektionen man har fått lära sig är att Eurovision är absolut en politisk event och att man borde sluta rösta, eftersom det ändå spelar ingen roll. Låt dessa finna smakfula människor som sitter i juryn bestämma allt i lugn och ro.

  • Anonym (Kroat)
    Liza Angela skrev 2024-05-13 21:01:00 följande:
    Den där teorin har jag svårt att köpa. Om nu juryns huvudsakliga uppgift var att manövrera ut Israel, då vore det ett säkrare kort att ösa tolvorna över förhandsfavoriten. 

    Nej, deras uppgift var att gå HBTQI-lobbyns ärenden, för att sen kunna vältra sig i självförträfflighet som belöning

    Jag sätter mitt huvud på att juryn inte hade burit fram Schweiz om samma låt hade framförts av en "vanlig" cis-person utan PK-buuuuudskaaaap.
    Non binary grej kan vara en del, en annan är att det faktiskt är en otroligt duktig sångare. Det kan inte vara lätt att rappa och sjunga opera medans man springer på ekorrehjulet. Jag kan förstå att det tekniska imponerar på en annan artist mer än Baby Lasagna. Men en hit låt är annat än teknisk perfektion.

    Oavsett anledning, jag tror det är ganska uppenbart att de har gaddat ihop sig. Vem som helst kan vinna med så många tolvor. Det var som de hörde Mozart. Det var absurt.
  • Anonym (Kroat)

    Publikens vinnare förlorade mot juryns favorit, 2 år i rad. I båda fall har publikens vinnare fått BETYDLIGT mer folkröster, och i båda fall har den förlorat pga att juryn hade otrolig fokus på en låt och gav den en oproportionerlig försprång.
    Det enda som kan motivera ett sånt system där röster av 150-200 individer väger lika mycket som miljoner andra är om juryn består av experter med hög integritet som inte låter sig påverkas. 
    I år har det visat sig klart och tydligt att de inte alls är oberoende. De var livrädda för att Israel skulle vinna och agerade mot det. Det handlar inte bara om en osannolikt enig stöd för Schweiz låt utan också om löjligt låga poäng för Israel, som raka motsatsen till public vote.

    En jury som är lika politisk som folket har tappat sitt syfte. Ännu värre, i år har det agerat någon slags opposition till folket. Som en självgod bättre vetande elit. 

    Juryn bestämde sig att hellre ännu mer komprommitera sitt rykte (som är skakig sedan förra året) än ta några chanser att Israel vinner. Och det blev en miskalkyl till slut. Israel har iaf inte vunnit folkomröstningen och deras protege lyckades inte ens tränga sig bland de första tre i televoting. 


    De har tappat ansikte för ingenting. Och nej, ett orkestrerat vinst gör inte mycket för ökad acceptans av non binary personer i samhället. Det kan snarare slå tvärtom. 


    That being said, jag tycker också att Nemos låt var bra och att han verkar vara en otroligt sympatisk människa. Han är också offer i det hela, på ett sätt. 

Svar på tråden Eurovision