Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Jag röstade på Israel!!!

AndreaBD skrev 2024-05-17 00:06:45 följande:
    Kanske det. Men jag kan också tycka: En "klubb" som inte jag har gått med i behöver inte jag definiera eller ens veta vad det är för något. Det spelar ingen som helst roll, för att det hansådlar inte om land där heller. Det handlar om människor där vissa anser att andra inte får finnas. 
    Och du anklagar mig för "dålig läsförståelse"? 🤣🤣🤣

Hur ska man någonsin kunna förstå vad du svamlar om? Alltså på riktigt. Du skriver så osammanhängande och uttrycker dig på ett sätt som är svår att förstå.
  • Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-16 23:51:24 följande:
    WHAT DOES ZIONIST MEAN?

A Zionist is a follower of Zionism, a movement that resulted in the establishment and development of the state of Israel. The term can be a neutral, positive, or offensive term for a Jewish Israeli nationalist.

https://www.dictionary.com/e/zionist/

Själv är jag sionist i en neutral bemärkelse, enligt den ursprungliga grundbetydelsen, jag anser att det ska få finnas en judisk stat. Det finns naturligtvis extremistiska sionister men det är något annat, precis som en extremistisk muslim är något helt annat än en vanlig muslim. 

Intressant. Vad är egentligen skillnaden mellan en sionist och en extrem sionist? 
  • Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-17 00:35:36 följande:
    Vet du inte det? Extrema är tex sådana som är våldsamma mot palestinier på Västbanken för att de tror att Gud har lovat judarna den marken. 
    Visst jag kan lite om sionism men ville veta hur du resonerar eftersom du själv säger att du är sionist. Jag har aldrig läst att du tar avstånd från de extrema sionisterna.

Vad jag vet är de högerextrema sionisterna en del av Israels regering idag och med tanke på hur du beskriver de är det mycket oroväckande.

Israels regering består av en koalition ledd av premiärminister Benjamin Netanyahu och hans högerparti Likud, tillsammans med ultraortodoxa judiska partier och den högerextrema alliansen Religiös sionism.

Denna regering beskrivs som den mest högextrema i Israels historia. Några av de ingående partierna i regeringen är:

? Likud (Netanyahus parti)

? Ultraortodoxa judiska partier

? Religiös sionism

Regeringen inkluderar personer som har uttryckt öppen hat mot araber, homofoba uttalanden och som dömts för olika brott.

Är det inte så att Religiös sionisms framgångar i valet utgör ett kraftigt bakslag för mer liberala judar?

Netanyahu står inför sin sjätte mandatperiod som premiärminister, trots att han fortfarande är inblandad i flera korruptionsrättegångar. Vad tycker du om honom?

Regeringen driver en extrem hårdför politik gentemot palestinierna i de ockuperade områdena, vilket har lett till eskalering av konflikten och möjligheten till en palestinsk stat. Är du för tvåstatslösning?
  • Anonym (Fader)

Extremt Flört intressant läsning

www.nytimes.com/2024/05/16/magazine/israel-west-bank-settler-violence-impunity.html

This story is told in three parts. The first documents the unequal system of justice that grew around Jewish settlements in Gaza and the West Bank. The second shows how extremists targeted not only Palestinians but also Israeli officials trying to make peace. The third explores how this movement gained control of the state itself. Taken together, they tell the story of how a radical ideology moved from the fringes to the heart of Israeli political power.

• Anonym (Fader)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-17 10:02:29 följande:

Varför var det inget ramaskri och demonstrationer när Hamas gjorde terrordåd i Israel? Är det bara Palestinier som räknas? 

Självklart är det inte bara palestinier som räknas.

Men, du verkar ha missat att det blev en fullständig ramaskri i hela världen i alla medier när Hamas gjorde terrordåd i Israel. I stort sätt frågades nästan alla "Fördömer du Hamas?" och alla världens politiker tävlade om vem som skulle fördöma Hamas mer och vem som skulle ge mera stöd till Israel. Och det är så det ska vara. Man ska agera när oskyldiga mördas oavsett om det är judar eller palestinier. Men, det som Israel gör nu är också något hemskt, krigsbrott som utreds av ICJ om det kan vara folkmord. Högst sannolikt är det ett folkmord. Menar du att det inte borde bli ramaskri även nu, mot Israel? Det pågår en slakt av oskyldiga människor. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-17 10:58:24 följande:
    Det är just DET som stör mig. Jag säger inget om omvärlden reagerar när palestinierna blir utsatta för något. Om en högerregering så som nuvarande behandlar dem illa. Då brukar det ju bli reaktioner. Inget fel med det. 

Men nu var det judar som var offren. Och det var ovanligt grymt och våldsamt, och oprovocerat. Och då tar inga arabiska/muslimska länder avstånd från det (om det finns något undantag där, får ni gärna rätta mig), man hör nästan ingen från den palestinska sidan som säger att det var fel, utan alla försöker rättfärdiga det. 

Och alla palestinska organisationer sätter igång med stor PR - det ska handla om DEM. Trots att det några helt vanliga civila judar som är offer. Och tyvärr just såna som är liberala och som jobbat för fred med palestinierna. Och det började DAGEN EFTER attacken. Långt innan Israel slog tillbaka mot Gaza. Jag tycker det är skrämmande. Det verkar som om de inte har lärt sig något av historien alls. 
    Det är precis omvänt men i riktig sionistisk anda försöker du klä Israel i offerkoftan. Man måste ha levt under en sten (eller i en sionistisk bubbla) om man inte märkt det enorma uppmärksamheten och stödet som Israel fått och fortfarande får. 

Men palestinier har slaktats, fördrivits från sina hem och förtyckts  i decennier och ingen reagerade alls. Hur kan något sådant fortsätta i så många år utan att världen reagerade? Nu när de hemska krigsbrotten i Gaza har väckt folket över hela världen, försöker man tysta ner det, tysta ner kritiken, kväva vår yttrandefrihet så att vi inte ens får demonstrera FÖR FRED OCH ELDUPPHÖR. 

Och när det gäller PR så vet vi alla vilket land som är världsbäst på det.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-17 11:08:55 följande:
    Jag tycker det är väldigt oroande. Hela utvecklingen i världen. Det är fler auktoritära regeringar på högerkanten, även i Europa. Och det är mer konservatism. Just när det gäller det, så finns det säkert också positiva delar. Jag menar om det skulle leda till att det blir mindre kriminalitet - just detta respektlösa av gängmedlemmar är skrämmande. Skolan - där skulle man kanske också gå tillbaka till lite mera konservatism.

Men det drabbar just fel områden, eller på fel sätt. De förbjuder abort och vill helst ha hemmafruar och "traditionella" familjer igen. I alla fall i Östeuropa. Och Tyskland kan i värsta fall också trilla dit. Sorry, om det här var lite av en avvikelse. Men det här är bara en sak till: Antisemitism. Just det  -  känner vi inte igen dessa drag tillsammans? Antisemitism OCH konservatism? Även om antisemitism också kommer från vänster. Jag kanske inte har tänkt helt klart där. 
    Osammanhängande, svarar helt off topic, hoppandes från ett ämne till ett helt annat (hemmafruar och Tyskland Obestämd) , precis som vanligt men sedan kommer du nog klaga på att man har dålig läsförståelse :)))

Men tillbaks till ämnet: Har du missat att Israel styrs av högerextremister? Hur mycket kan du om högerextremismen i Israel och högerextremismen överhuvudtaget? Hur konservativ är Israels regering tycker du? Oroar det dig inte att det är det är det mest högerextrema regeringen Israel haft hittills? Ser inte du någon koppling mellan högerextremism i israel och det som händer i Gaza just nu? Ser inte du någon koppling mellan att ledande politiker hetsar mot palestinier och de krigsbrotten som sker i Gaza just nu?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-17 11:24:18 följande:
    Jag tänkte inte bland politiker utan bland folket.

Jag menar att man borde ha gjort det lika mycket då som nu, inget annat. De enda som gjorde sig hörda då var precis som Rataxes skrev pro-palestinier.
    Det stämmer inte alls. Även folket fördömde det hemska som Hamas gjorde. Ja, enstaka idioter finns som tyckte att det som Hamas gjorde var bra, men de är extremt få och får oerhört mycket plats i medierna. 

Men du svarar inte på min fråga...tycker du att man ska vara tyst nu när man fullständigt slaktar oskyldiga människor i Gaza? Israel är anklagat för folkmord...ska man vara tyst om det och försöka tona ner det? Eller ska man gå ut och protestera när man inser att politikerna kommer inte göra ett skit för att förhindra folkmordet?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-17 11:53:53 följande:
    Jag menar att man borde ha gjort det lika mycket då som nu, inget annat

För att förtydliga. Demonstrationer är självklart okej men borde utförts lika mycket då som nu.
    Varför tycker du så? Hur mäter du att demonstrantionerna är lika stora och varför  måste de vara lika? 
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!