Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Jag röstade på Israel!!!

Anonym (fi) skrev 2024-05-16 11:31:46 följande:

Bara tåpv korta kommentarer till två av dina argument.

Jo, icke-judar (även araber och muslimer) kan bli medborgare i israel genom en naturaliseringsprocess.

Teatern stoppade pjäsen den 23 oktober 2023. Bara några dagar efter det största massmordet på judar sedan WWII. Man gjorde det med orden: "Now Hamas is calling for attacks on Jewish institutions in Germany. That puts us on the side of all Jewish people in Germany."

Som en annan teatermänniska sa om pjäsen:  "I couldn?t put it on in the U.S. Theaters there would certainly fear the loss of support from Jewish audiences and benefactors. And for those who want to hear about Palestinian suffering, what an Israeli playwright has to say about Gaza would never do."

Israel har antagit ett flertal lagar som diskriminerar palestinska medborgare i Israel och palestinier som bor i de ockuperade palestinska områdena.

Här är några av de mest diskriminerande lagarna:

Mark och bostadsrätt
    Grundlagen: Israels land (1960) föreskriver att äganderätten till "Israels land" endast kan överföras mellan staten, Jewish National Fund (JNF) och utvecklingsmyndigheten. Men, JNF arrenderar endast mark som den äger till judar, vilket effektivt hindrar palestinska medborgare från att komma åt omkring 80 % av marken. Palestinier kan varken äga eller hyra 80% av marken Israel.

Lagen för antagningskommittén tillåter små städer att avslå ansökningar från palestinier och andra grupper som anses "olämpliga" för samhällets sociala struktur. I verkligheten är det nästan alla palestinier.

Medborgarskap och uppehållsrätt
    Återvändandelagen (1950) ger judar från var som helst i  världen rätt att immigrera till Israel och automatiskt få medborgarskap, samtidigt som den förnekar denna rätt till palestinska flyktingar som utvisades eller fördrevs 1948 men som i generationer innan levt i området.

Lagen om medborgarskap och inträde i Israel hindrar palestinier från ockuperade områden som är gifta med palestinska medborgare i Israel från att få uppehållstillstånd eller medborgarskapsstatus, vilket tvingar familjer att splittras.

Palestinier i östra Jerusalem kan få sitt uppehållstillstånd återkallat för att de inte har bevisat att Jerusalem är deras "livscentrum", vilket motsvarar tvångsöverföring, ett brott mot internationell rätt.

Judisk nationalstatslag
    Denna lag från 2018 befäster judisk överhöghet genom att slå fast att rätten till självbestämmande i Israel är "unik för det judiska folket" men inte för icke judar, trots att över 20% av befolkningen är icke judar. Dessutom främjar samma lag byggandet av OLAGLIGA bosättningar.

Dessa diskriminerande lagar begränsar palestiniernas rättigheter på alla områden i livet, från medborgarskap till politiskt deltagande, mark och bostäder, utbildning, kultur och rättsprocess, och förankrar ett system av dominans och förtryck över det palestinska folket.

• Anonym (Fader)
    Xenia skrev 2024-05-16 10:32:23 följande:
    ar en jakla skillnad. Alla lander har krav for medborgarskap (vistats viss tid i landet, inte vara kriminell). De kraven galler alla oberoende av ras. Men iom att Israel framst ar for judiska invandrare sa lar knappast palestinier eller andra araber slappas in.

Sverige har tidigare diskriminerat minoriteter, det ar inte mer an ratt att de nu fatt ratigheter. Eller pastar du att den svenska majoriteten blivit diskriminerad? 

Sverige har inte ockuperat land som lamnats till ett annat folk som Israel har med Vastbanken. Eller latit en militant grupp roffa at sig mer och mer av minoritetens land sa att de far svart att forsorja sig.

Sverigediskriminerar inte heller ateister sa att de maste resa utomlands for att kunna gifta sig.

Sedan missbrukas ordet antisemitism for all kritik mot Israel. USA stoder Israel vad de an gor. Forst nu har president Biden protesterat.

Och Tyskland tycks anse att pga Forintelsen sa maste de alltid stodja Israel, sa Israel har frikort att diskriminera och doda. Detta galler inte bara den tyska regeringen utan alla tyska myndigheter. Laurie Anderson hade en gastprofessur pa en tysk konstskola. Sa blev hon ifragasatt for att hon kritiserat apartheid i Israel och de palestinska omradena. Hogskolan kravde en forklaring. Men vad hade detta med konst att gora? Hon avsade sig professuren i stallet.

Maxim Gorkijteatern avbestallde en pjas om israeler och palestinier i Berlin.

Bokmassan i Frankfurt stallde in prisceremonin for Adania Shibli, en palestinsk forfattare. Hon hade fatt priset for romanen En oansenlig detalj, som tog upp valdtakt och mord pa en beduinsk flicka av israeliska soldater.

Inte heller kritik av Israel av en judisk forfattare som Masha Gessen kan ostraffat passera.

Sa jag anser att Israel i vissa fall atnjuter positiv sarbehandling.
    Håller med om allting du skrev. Antisemitism missbrukas av sionister för att kväva all kritik mot Israel. Vi har yttrandefrihet i Sverige och vi får kritisera precis vilket land och makt som helst men om man gör det mot Israel då beskylls man, felaktigt, för antisemitism. Så enligt sionister får man tex inte säga att rasism existerar i Israel eller att ifrågasätta vissa lagar som rasdiskriminerande men du får göra det mot vilket annat land som helst.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 14:59:52 följande:
    Självklart inte. Jag har egentligen aldrig haft med Israel att göra, varit där en gång mer av slump. Jag blir bara förbannad över att man först brutalt slaktar 1200 människor, torterar och stympar dem, inklusive barn, och sedan nästa dag är israel boven. Det är bara FEL! 
    Är du seriös nu?! :)

Allt, precis allting du skriver är sionistisk propaganda. 

Det är bara att läsa dina extremt vinklade kommentarer för att inse att du tom ljuger och förvränger ren fakta bara för att försvara det som Israel gjort och gör.

Jag har också, precis som Elisabeth, ställt samma fråga till dig tidigare och det finns en orsak varför. Det är vad du skriver och hur du beskriver tex palestinier och hur du försvarar allting som inte går att försvara men som Israel gör.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 15:21:08 följande:
    Judisk är INGEN ras. Det var senast nazisterna som påstod att de var det och jag trodde vi hade lärt oss att det inte är så. Folk av alla etniciteter kan bli medborgare. Min tyska kompis är förstås kristen, och både hon och hennes man och deras barn är israeliska medborgare. Så, de vägrar inte ens tyskar att bli medborgare. Eller svarta afrikaner som har invandrat, och de är i regel då judar. 

Eftersom en del araber vill utrota judarna, så vore det ingen bra ide´att låta de invandra. 
    Och nu använder du dig av precis samma propaganda som högerextremiste och nazister. När man påstår att de är rasister eftersom de hatar och hetsar mot tex araber, så säger de att araberna är ingen ras. 

Då tycker jag att du borde utbilda dit lite mer i frågan och kommentera sedan. Nämligen, definition på rasism är enligt nedan:

Enligt den internationella konvention avser rasdiskriminering:

?...varje skillnad, uteslutning, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella och andra områden av det offentliga livet.?

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 15:02:42 följande:
    Yeah, right. Vi har diskuterat allt detta. Man behöver inte ta det hur många gånger som helst. Jag har aldrig påstått att inte Israel också gör fel i en del saker. Men terror är ingen väg att gå. Och det borde de också ha märkt. De kunde ha haft sin stat LÄNGE,  palestinierna. Men de har prioriterat annat.
    haha visst, och hur var det nu...du är inte sionist och du är för tvåstatslösning? :)))
    Komiskt! Nej, tragikomiskt!
  • Anonym (Fader)
    Studenter har ofta använt sin kollektiva kraft för att driva på förändringar och protestera mot orättvisor eller föråldrade system.

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 15:51:56 följande:
    Jag läser inte ens allt. Jag säger bara - du behöver inte bemöda dig att svara på mina inlägg. Allt du gör är ju bara att försöka få det till att jag menar något helt annat än det jag skriver. Häh??? Är det något man gör i ett diskussionsforum.? 
    Jo då..jag vet vilken extrem sionistisk propaganda du sprider och hur mycket du ljuger och förvränger sanningen om Gaza och Israel. Så, räkna med att jag svarar på dina inlägg ;) Jag låter inte dina lögner stå utan svar.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 15:48:05 följande:
    Vi har pratat om nationallagen - det handlar om att den judiska kulturen ska ha en chans att överleva. Minoriteter behandlas i regel väl. 

Allt det där med medborgarskap och uppehållsrätt är mycket kompicierat. Men man kan inte jämföra vissa, som vi få komma till landet - judar från andra länder - med araber som kanske bor kvar i Israel, men inte i samma område? Så exakt kan man inte fixa det. Man kan inte köpa vilket land som helst i andra länder heller. 

Ja, folk från västbanken eller Gaza får inte flytta till Israel om de gifter sig med någon där. Jag undrar - hur har de ens lärt känna varandra? Kanske jobbar de i Israel, okej.  Det är inte roligt, men Israel är förstås rädd för terrordåd, det är förståeligt. 
    Vi svenskar har inte någon sådan nationell lag. Inget demokratiskt land har sådan lag som skiljer på folk och folk och säger att det är ett land endast för ett folk men inte för de andra som lever i landet. Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att det apartheidslag. Demokrati innebär lika rättigheter för alla. 

Medborgaskap lagen i Israel är inte alls så svårt att förstå. Judarna från hela världen får medborgarskap direkt. Även de som gifter sig med judar får medborgarskap. Palestinier har inte samma rättighet. Det är inte komplicerat alls och vi alla vet att det är en lag som diskriminerar alla icke judar.

Och det sista...fy fan altså...även när du inser hur dåligt det är det som Israel gör så hittar du alltid på något extremt dumt som bortförklaring. Det är så omoget och så oseriöst. Spelar det överhuvudtaget hur palestinier träffas och hur de blir kära i varandra?! De får inte leva tillsammans i Israel om den ena parten är från ockuperade områden, trots att den andra parten är medborgare i Israel. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 23:59:02 följande:
    Läsförståelse! Eller förmåga att resonera? Jag bortförklarar inte alls, utan jag blir uttråkad av detta ständiga tjat på samma saker och funderar därför på annat, även om det bara är detaljer.....

Palestinier I Israel får visst medborgarskap. 
    Utbilda dig och läs på om ämnet...då kanske kommer att kunna argumentera. Du ljuger och använder dig av extrem sionistisk propaganda hela tiden. 

Jag gav dig konkreta exempel på lagar som diskriminerar palestinier och ditt svar är bara typ "så är det är inte" utan att förklara på något sätt hur du tänkte. Menar du att dessa lagar inte existerar eller vadå? Det är bara barnsligt och visar att ditt kunskap i ämnet är väldigt dåligt.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!