Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Jag röstade på Israel!!!

Anonym (Anonym) skrev 2024-05-15 19:31:14 följande:
    Ja, det bästa vore att Egypten annekterade Gaza. 
    Gaza är varken Egyptisk eller Israelisk. Gaza är palestinsk. 
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Rut) skrev 2024-05-16 00:01:44 följande:
    Samerna var inte flrst i Sverige. När inlandsisen smälte så rörde sig människor in över Sverige. Ingen kan ha bott här innan eftseom isen låg här och väldigt många i Sverige kan vara ättlingar till de som befolkade Sverige då. Inte bara samer. 
    Vad är det du försöker säga egentligen? Är det viktigt vem var först eller vem hade ett land för två tusen år sedan? Tänk om alla började kräva tillbaka områden som man hade för två tusen år sedan. Det är ju sjukt idiotiskt. 
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-16 07:43:22 följande:
    Hahahah... britterna och FN tyckte det var nödvändigt... Ja jag kommer inte säga HÄR vad vad som verkligen hände, ni som vet ni vet. 
    Ja, vi vet :)
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-16 07:09:29 följande:
    Israel är ändå mycket mer demokratiskt styrt än Gaza och Västbanken.
    Israel är inte alls demokrati utan apartheidregim.

• Anonym (Fader)
    KillBill skrev 2024-05-16 07:54:57 följande:
    Nej du har rätt. Afrikanerna var här först och det bör vi nog beakta när vi formar Sveriges framtida  migrationspolitik.  Det är ju bl.a. den afrikanska kontinenten som kommer drabbas hårdast av den klimatkatastrof som länder i västvärlden t.ex. Sverige bidragit till 

www.svt.se/nyheter/vetenskap/de-var-de-forsta-svenskarna
    Vilken tur att det var afrikaner. Då får vi väl behålla vårt land. Hade det varit några "andra" hade risken varit stor att de tar ("tillbaka"?) Sverige och att vi svenskar tvingas fly till Norge, Danmark och Finland.
  • Anonym (Fader)

Vad säger Amnesty om den israeliska lagen om nationsstaten? Jo...den legaliserar förtryck mot palestiner.

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:23:10 följande:
    FN och britterna bestämde det då. Och de hade, på den tiden, rätt att göra det. Detta var område som osmanerna förlorat i krig. Och efter 75 år kan man inte vrida historia tillbaka. Israel finns och det finns en judisk befolkning som pratar hebreiska. 
    Det BÖRJADE för 75 år sedan och FORTSATTE i 75 år tills idag. Idag i Gaza pågår fruktansvärda krigsbrott, värre än någonsin, och Israel är "åtalad" för folkmord av den Internationella domstolen ICJ.

FN och britterna hade inte rätt att ge ett land, där det redan lever ett folk (och har gjort det i tusentals år) till någon annan. Att "någon annan" sedan tog över hela områden med våld och fruktansvärda krigsbrott gör saken inte mycket bättre. 

Så, vi pratar inte om historien som inte går att vrida tillbaka...FRUKTANSVÄRDA KRIGSBROTT PÅGÅR JUST NU I GAZA, men även i Västbanken. 

Diskriminering och förtryck av palestinier i Israel är också något som pågår och förvärras för varje år. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:17:14 följande:
    Jo, jag vet. Nuvarande högerregeringen är ju helt fel, och israelerna själva vill ju inte ha den heller. Förresten så är det inte ovanligt om det blir en koalition av flera partier, att befolkningen sedan är missnöjd. Ofta motsvarar det då inte folkets vilja. 

Konflikten i Palestina är inte enbart Netanyahus gärning och det började inte med Netanyahu, utan snarare är en systemfråga med rötter i Israels ockupation och behandling av palestinier som i ett apartheidsystem sedan Israel skapades.

Netanyahu ses som bara en annan ledare som vidmakthåller detta förtryck.. Det han gör nu är bara fortsättning på det som gjorts i över 75 år. Han är precis som alla andra, tidigare israeliska ledare men han är bara mindre smart. Att döda så mycket folk på så kort tid med så många civila offer, har väckt världen. Det räknade han inte med. Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att detta kommer att underblåsa mer våld och fientlighet, och stärka fallet att Israel begår folkmord.

Israeliska tjänstemän, inklusive Netanyahu, har använt extremt avhumaniserande och folkmordsretorik för att beskriva palestinier, och målat upp dem som ett existentiellt hot som måste förstöras. Denna retorik från de som har maktpositioner ses som bevis på avsikten att begå folkmord. Den retoriken som används av Netanyahu och andra israeliska tjänstemän ses som en viktig del av beviset på folkmordsuppsåt. Den här regeringen är bara mindre smarta än de tidigare eftersom de tror att de kan göra precis som de vill, ostraffat. 

• Anonym (Fader)
    Rataxes skrev 2024-05-16 09:15:19 följande:

Gaza kunde ha blivit östra medelhavets Monaco, Hongkong eller Singapore. Om man hade velat satsa på utveckling av samhället istället för utveckling av qassamraketer och semtexvästar. De valde våldets väg, nu skördar de frukterna.

FAFO

Du glömmer bort att palestinier förtrycks, mördas och fördrivs från sina hem. De trycks in till små ockuperade områden som ockuperas och kontrolleras av Israel som också ser till att ingen utveckling sker. Man bygger ILLEGALA bosättningar på palestinska områden där bosättarna har alla rättigheter men inte palestinier. Israel vill inte att palestinier utvecklas på något sätt. Israel vill att palestinier flyttar och gör därför deras liv outhärdligt. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-15 18:05:47 följande:
    Så DU vet bättre än jag sjävl vad jag tycker? Bara det visar ju att du inte respekterar andra åsikter, och då inte heller respekterar demokratin. 

Jag har alltid sagt att jag är FÖR en tvåstatslösning, men att jag inte kan se hur det skulle kunna göras just nu.
    Du är helt emot. Du säger att du är för, men sedan radar löjliga ursäkter på varför det inte går..med andra ord säger du emot dig själv. I riktig sionistisk anda låtsas man vara rättvis men egentligen är man inte alls det i verkligheten.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!