-
Så, det stör dig om andra gör så, men själv gör du så i ungefär hälften av dina inlägg???Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 14:27:03 följande:🤣🤣🤣 SÅ MYCKET LÖGNER. Det du länkar är extremt sionistisk hemsida med sionistiska lögner. Dessutom är det du skriver inget svar på min kommentar överhuvudtaget.
-
Det är du som ljuger. De flydde väl någon gång dit också. Men de flydde - senare förstås - från flera arabländer, för att de verkligen var förföljda.Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 16:30:52 följande:Wikipedia länken du skickade säger så här:
Judarna alltså flydde TILL arabiska länder. De fördrevs inte från utan flydde till arabiska länder eftersom de förföljdes i Europa.
Du ljuger totalt skamlöst.
Och klaga inte på att det är en judisk källa - det är självklart att det måste vara det.In 1945, roughly 1 million Jews lived peacefully in the various Arab states of the Middle East, many of them in communities that had existed for thousands of years. After the Arabs rejected the United Nations decision to partition Palestine and create a Jewish state, however, the Jews of the Arab lands became targets of their own governments? anti-Zionist fervor. As Egypt?s delegate to the UN in 1947 chillingly told the General Assembly: ?The lives of one million Jews in Muslim countries will be jeopardized by partition.? The dire warning quickly became the brutal reality.
Throughout 1947 and 1948, Jews in Algeria, Egypt, Iraq, Libya, Morocco, Syria, and Yemen (Aden) were persecuted, their property and belongings were confiscated, and they were subjected to severe anti-Jewish riots instigated by the governments. In Iraq, Zionism was made a capital crime. In Syria, anti-Jewish pogroms erupted in Aleppo and the government froze all Jewish bank accounts. In Egypt, bombs were detonated in the Jewish quarter, killing dozens. In Algeria, anti-Jewish decrees were swiftly instituted and in Yemen, bloody pogroms led to the death of nearly 100 Jews.
www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-refugees-from-arab-countries -
Ge exempel på "påhitt och lögner"!Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 17:06:50 följande:Du svamlar som vanligt och skriver så mycket saker som är rena påhitt och lögner.
ISJ har anklagat Israel för folkmord. Ledande israeliska politiker har gjort uttalanden som kan tolkas som uppvigling till folkmord. Så det är mycket troligt att att det är som jag säger. UN, Amnesty, HRW är klart överens om det.
Om Israel inte kan ta emot palestinier då borde Israel åtminstone sluta mörda de och fördriva de från deras hem och bygga illegala bosättningar på deras mark. LÅT OSKYLDIGA PALESTINER VARA.
Vi pratar om civila oskyldiga människor som du beskyller för att vara potentiella terrorister och som du tycker Israel inte ska ta emot. Samtidigt tycker du att de inte kan leva sida vid sida med judarna, dvs tvåstatslösning är inte något du tycker är bra. Sådan åsikter hör hemma bland de mest extrema bosättarna.
Jag bryr mig om alla oskyldiga civila, men du däremot har visat dubbelmoralen när det gäller palestinska barn tex.
Det du förespråkar är att palestinierna ska ge upp allt och bara fly till Egypten. Det är de facto etnisk rensning. Jag förväntar mig inte att du ska vilja förstå utan det här är skrivet för andra som läser.
En anklagan är ingen dom. Det gäller väl generellt att man inte är skyldig innan man har dömts???
Uppvigling till folkmord - mycket möjligt. De två ÄR ju galningar. Men det är inte samma sak som att utföra folkmord.
Du hjälper INTE dessa civila oskyldiga människorna, om man lämnar Hamas kvar där. Det kan man räkna ut lätt, att det kommer att bli fler döda - även bland palestinierna, om Hamas får fortsätta. Så, jag måste dra slutsatsen att du inte bryr dig om dessa människor.
Det är du som inte verkar förstå - var har jag sagt att de ska ge upp allt och bara fly till Egypten? Jag förespråkar faktiskt att de bara ska flytta på sig och tillfälligt stanna i t.ex. tältläger och sedan återvända. Kanske är huset förstört, då får man väl hitta tillfälliga lösningar och bygga nytt.
Nej, jag tycker att Egypten bör annektera Gaza. Eftersom området är för litet för att kunna försörja sig själv. Israel ska inte ha Gaza, och jag tror inte heller att de vill ha Gaza. -
Så DU vet bättre än jag sjävl vad jag tycker? Bara det visar ju att du inte respekterar andra åsikter, och då inte heller respekterar demokratin.Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 17:08:44 följande:Det landet som behöver avradikaliseras är landet som anklagas för folkmord och som bevisligen är apartheidregim.
Du är uppenbarligen mot tvåstatslösning och det återigen ett bevis på att du hyser väldigt extrema sionistiska åsikter.
Jag har alltid sagt att jag är FÖR en tvåstatslösning, men att jag inte kan se hur det skulle kunna göras just nu. -
Det skulle Israel nog t.o.m. göra, problemet är bara - det skjuts raketer ifrån Gaza på Israel. Fortfarande. Sedan den 7. oktober.Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 17:06:50 följande:Om Israel inte kan ta emot palestinier då borde Israel åtminstone sluta mörda de och fördriva de från deras hem och bygga illegala bosättningar på deras mark. LÅT OSKYLDIGA PALESTINER VARA.
Och just nu skjuter de också från ett UWRA lager i Rafah
-
Inte alls "förr och nu", utan bara NU. Samerna HAR diskriminerats tidigare. Och det händer väl fortfarande ibland att man kan glömma bort deras behov någon gång. Men där tror jag att nuförtiden är det säkert bara att man inte tänker på det. Om de skulle vilja det - jag skulle inte ha något problem med om de fick ett eget land i norra Finland, Sverige, Norge. Men från DERAS sida verkar det inte behövas. Det är väl inte som om de kräver det? Det var det jag menade.Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-15 20:21:22 följande:Så du tycker det är ONÖDIGT att samerna ska få sitt eget land. Både nu och förr. Trots att de är en ursprungsbefolkning som redan bor där de kommer ifrån. Och ja de upplever fortfarande rasism.
Men för Judarna är det NÖDVÄNDIGT att återvända till sitt ursprungsland där det redan bor andra människor. Sedan förflytta på dessa människor därifrån trots att de bott där i flera generationer.
I mina öron tycker jag samerna har en stabilare grund att ha sitt eget land i form av norra Norge, Sverige och Finland. Men du tänker annorlunda eller har du ändrat åsikt?
Och om man i mellanösten hade varit mot judarna som vi mot samerna så hade de nog inte heller behövt en egen stat. Men det är ju en helt annan situation där. Och att man förflyttade folk - just efter andra världskriget fördrevs 20 miljoner människor i Europa. Min mammas familj var bland dem. Jag går inte heller och kräver tillbaka något.
Nuförtiden gör man inte så, man flyttar inte bara på stora mängder folk. Men efter andra världskriget gjorde man. Och ibland i onödan. Stalin flyttade ju om ett stort antal polacker från östra Polen till dåvarande östra Tyskland, som ryssarna fick för kriget. Hela Polen "förskjöts". Judarnas situation efter andra världskriget var ju unik. De hade inget annat land, förutom det som de hade fördrivits ifrån flera gånger. Annars hade de också varit kvar där. -
Det kommer alltid att finnas någon idiot som har en rasistisk inställning till minoriteter, invandrare, och alla som på något sätt avviker. Missförstår mig nu inte igen - det är förstås på inget sätt okej. Men realistiskt sett så kommer det alltid att finnas nån idiot. Precis som det alltid finns en idiot som inte håller sig till samhällets regler för övrigt. Därför kan man inte dra slutsatsen att det tyder på att något är fel i det samhället.Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-15 20:21:22 följande:Och ja de upplever fortfarande rasism.
-
Man behöver skilja mellan Israel och "ockuperade områden". I Israel har araberna samma rättigheter. I teorin, säger min väninna i Israel, som är gift med en arab. I praktiken KAN araber ha sämre chanser. Jag antar att det gäller sånt som kvalificerade jobb och kanske även lägenheter. Det är förstås inte bra, men det är det som händer överallt - även i Sverige. Om du har ett utländskt namn så har du sämre chans att få jobb eller lägenhet. Det har ju journalister testat.Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 20:27:00 följande:Nekande av ekonomiska och sociala rättigheter
De här åtgärderna har lett till att palestinier marginaliserats, utarmats och hamnat i ekonomiskt armod i hela Israel och de ockuperade palestinska områdena.
Decennier av diskriminerande resursfördelning har förstärkt dessa ojämlikheter och gynnat israelisk-judiska medborgare och israeliska bosättare. Miljontals palestinier i Israel och östra Jerusalem bor i tätbefolkade kvarter som är underutvecklade och saknar viktig samhällsservice som sophämtning, elektricitet, kollektivtrafik och infrastruktur för vatten och sanitet.
Palestinier i alla områden som Israel kontrollerar har färre möjligheter till försörjning och att driva företag jämfört med israeliska judar . De lever med diskriminerande begränsningar när det gäller tillgång till jordbruksmark, vatten, gas och olja, och till tjänster som sjukvård, utbildning och annan service.
Ovanpå detta har israeliska myndigheter lagt beslag på en stor majoritet av palestiniernas naturresurser i de ockuperade palestinska områdena, till förmån för israelisk-judiska medborgare och de illegala bosättningarna.
På västbanken finns det självstyre i ett av de tre områdena, och delvis självstyre i den andra. I den tredje bor väl mest judiska bosättare. Tanken där är ju att de inte ska få allt av Israel utan ha egen sjukvård t.ex., egna myndigheter, energiförsörjning. Jag läste någonstans om projekt som man försökt genomföra att rena vatten och att sköta jordbruk på ett miljövänligt sätt. Det var på västbanken, vad jag minns. Och den palestinska sidan visade tyvärr inget intresse i det. Det är faktiskt tyvärr så att palestinierna ofta inte nappar på sånt. Men då kan man inte klaga på Israel för allt. -
Det är ingen större skillnad på araber i Gaza och araber i Egypten. Men det är ju mest av praktiska skäl som jag föreslog det. Vad är ditt alternativ? Att Gaza ska vara självförsörjande och sjävstyrande? Det är väldigt svårt, det är för litet för det. Jämför med mini-stater som Monaco eller San Marino. Kan de försörja sig själva? Icke. Trots att Monaco ju har bra inkomster.Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 22:34:58 följande:Gaza är varken Egyptisk eller Israelisk. Gaza är palestinsk.
Och det var ju du, och nån mer, som klagade på mycket på att de är så instängda där. Enda lösningen är att de ansluts till ett av länderna som stänger in dem. Och det lär inte, och SKA INTE vara Israel. -
Jo, jag vet. Nuvarande högerregeringen är ju helt fel, och israelerna själva vill ju inte ha den heller. Förresten så är det inte ovanligt om det blir en koalition av flera partier, att befolkningen sedan är missnöjd. Ofta motsvarar det då inte folkets vilja.Xenia skrev 2024-05-16 01:20:55 följande:Men Israel ar en demokrati som som ror sig at fel hall. Det ar ingen fullvardig demokrati (som t ex Sverige) utan en demokrati med anmarkningar (enligt Demokratiindex).
Och bara att Israel har varit i den sitsen sedan 1947 - de skulle få halva "mandat Palestina", men i och med att de har skrivit på för sin del och den andra sidan, palestinierna, inte har skrivit på, så sitter de där med ansvaret för hela. Egentligen borde Storbritannien ha stannat kvar där, judarna har sin halva, men Storbritannien borde ha förvaltat ("ockuperat") palestiniernas del. Då hade det varit britternas fel istället. Vilket det ju egentligen är. De har smygit sig ur ansvaret och inte skött sitt uppdrag klart.