Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Jag röstade på Israel!!!

Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-15 11:48:47 följande:
    Det var inte jag som tog upp hur det började. Det var du som försökte hävda att det var synd om judarna som varken hade eget land eller eget språk. Nu är det du som försöker vända på frågan om hur vi ska lösa Israel-palestinafrågan idag. 

Nej det är ju inte samma sak. Samerna har ju alltid haft det jättebra annars hade säkert norrmännen flyttat på sig och gjort plats för att de skulle få sitt eget land. Det är ju en naturlig sak att göra. Eller? 

Fråga kommer inte Judar ursprungligen från Egypten? Farao och Moses tänker jag. 

Ursprungligen från Egypten? Va? Läs här om uttåget ur Egypten

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utt%C3%A5get_ur_Egypten#:~:text=Efter%20en%20l%C3%A5ng%20tid%20i,havet%20och%20ut%20ur%20Egypten.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 09:50:10 följande:
    Varför är det antisemitiskt? Förklara. Varför tycker du att kommentaren är antisemitiskt? Sionisterna är största fara för vår yttrandefrihet och våra demokratiska värden. Att man vill förbjuda folk att överhuvudtaget skriva något kritiskt om Israel är ju sjukt.
    Inlägget är nu borttaget, men innehöll bl.a. den gamla antisemistiska konspirationsteorin att judar styr över alla filmer och TVserier, kontrollerar innehållet och framställer judar positivt.  

Detta inlägg lär väl också bli bortplockat, har hänt förr när jag antytt att någon använt sig av någon konspirationsteori. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 13:09:16 följande:

För att ni ska bättre förstå varför konflikten finns överhuvudtaget och hur det började.

Allting indikerar att kolonialismen av bosättare har haft en betydande och bestående inverkan på Palestina på flera viktiga sätt:

·         Den sionistiska rörelsen och upprättandet av staten Israel 1948 innebar en storskalig migration av judar till det historiska Palestina, vilket fördrev den inhemska palestinska befolkningen. Denna process av kolonialism av bosättare resulterade i att omkring tre fjärdedelar av den palestinska befolkningen vid den tiden fördrevs och tvingades fly för livet, en händelse känd som Nakba eller "katastrofen".

·         Israel har fortsatt att engagera sig i koloniala metoder för bosättare, såsom att bygga ILLEGALA bosättningar som endast är för judar på den ockuperade Västbanken, riva palestinska hem och att tvångsfördriva palestinier för att ge plats för ytterligare israelisk expansion och kontroll över landet.

·         Sionismens och den israeliska statens koloniala karaktär av bosättare har skapat en mycket asymmetrisk maktdynamik, där den palestinska ursprungsbefolkningen står inför pågående folkmord, förtryck, markkonfiskering och förnekande av grundläggande rättigheter.

Forskare hävdar att det koloniala ramverket för bosättare är avgörande för att förstå grundorsakerna till den israelisk-palestinska konflikten, eftersom det avslöjar hur det sionistiska projektet syftade till att ersätta snarare än samexistera med den befintliga arabiska befolkningen.

Bevisen pekar tydligt på att kolonialismen av bosättare har varit ett avgörande inslag i den israelisk-palestinska konflikten, som format fördrivningen och de pågående krigsbrotten i bla Gaza, etnisk rensning och förtrycket av det palestinska folket. Denna koloniala dynamik fortsätter att vara en källa till stridigheter och ett hinder för en rättvis lösning av konflikten.

As early as February 19, 1949, the Jordanian newspaper Palestine wrote: ?The Arab states encouraged the Arabs of Palestine to leave their homes temporarily so they would not interfere with the Arab invasion forces.?

The Arab exodus, initially at least, was encouraged by many Arab leaders such as Haj Amin el Husseini, the exiled pro-Nazi Mufti of Jerusalem, and by the Arab Higher Committee for Palestine. ? They viewed the first waves of Arab setbacks as merely transitory. Let the Palestine Arabs flee into neighboring countries. It would serve to arouse the other Arab peoples to greater effort, and when the Arab invasion struck, the Palestinians could return to their homes and be compensated with the property of Jews driven into the sea.

No one can deny the Palestinian refugee problem, but it is equally blind to deny the plight of the Jewish refugees. With the creation of the State of Israel and in the decades afterwards, hundreds of thousands of Jews who had lived peacefully in the Arab nations for centuries were expelled from their home countries. Having failed in 1948 to destroy the new State of Israel, Arab rulers took revenge on the Jews who lived in the nations they controlled. These Jews, faced with official persecution, mob violence, pogroms, and the confiscation of their property, fled these countries, most of them to Israel. To this day, they remain mostly unrecognized and have never been compensated for their suffering or their stolen property.

Approximately 900,000 Jews fled Arab countries. Their property, confiscated or stolen outright by the Arab states?in particular Egypt and Iraq?is valued today in the hundreds of billions of dollars. Among these assets were the buildings that housed Jewish institutions, synagogues, factories, and personal property.

The losses were particularly heavy for the Jews of Egypt. For them, the persecution came swiftly. When Israel was established, the Egyptian government announced that the property of anyone whose actions were deemed dangerous to the state would be confiscated. This law was aimed at the Jews, who were collectively accused of supporting Zionism. Hundreds of Jewish businesses were confiscated. Their owners were sent to prison on charges of colluding with Zionism. After a year and a half, they were expelled with their families, most of them with nothing more than the clothes on their backs.

There Was a Jewish Nakba, and It Was Even Bigger than the Palestinian One - The Tower - The Tower

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 14:27:03 följande:
    🤣🤣🤣 SÅ MYCKET LÖGNER. Det du länkar är extremt sionistisk hemsida med sionistiska lögner. Dessutom är det du skriver inget svar på min kommentar överhuvudtaget.
    Det är svar på ditt påstående om hur allt började.
    Jordansk tidning och arabiska ledare, borde gå att kolla enkelt om detta verkligen stämmer men jag kan inte googla på arabiska. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 15:16:14 följande:
    900 000?! 🤣🤣🤣🤣 approximately?! 🤣🤣🤣

TOTALT i Israel fanns det 600 000 judar. I omkringliggande länder fanns inte ens 100 000 judar totalt. Förstår du hur mycket du ljuger?

By the mid-1970s the vast majority of Jews had left, fled or had been expelled from Arab and Muslim-majority countries, moving primarily to Israel, France and the United States.[29] The reasons for the exodus are varied and disputed.[29] In 1945, there were between 758,000 and 866,000 Jews living in communities throughout the Arab world. Today, there are fewer than 8,000. In some Arab states, such as Libya, which once had a Jewish population of around 3 percent (similar proportion as that of the United States today), the Jewish community no longer exists; in other Arab countries, only a few hundred Jews remain.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_under_Muslim_rule#:~:text=In%201945%2C%20there%20were%20between,there%20are%20fewer%20than%208%2C000.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 15:16:14 följande:
    900 000?! 🤣🤣🤣🤣 approximately?! 🤣🤣🤣

TOTALT i Israel fanns det 600 000 judar. I omkringliggande länder fanns inte ens 100 000 judar totalt. Förstår du hur mycket du ljuger?

Endast i Iran fanns många fler än du påstår.

About one-third of the some 120,000-150,000 Iranian Jews in the mid-20th century fled the country during the 1950s, as a consequence of political instability. Most of the remaining 80,000-100,000 Jews fled during and following the Islamic Revolution of 1979.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 16:30:52 följande:
    Wikipedia länken du skickade säger så här:

//

Judarna alltså flydde TILL arabiska länder. De fördrevs inte från utan flydde till arabiska länder eftersom de förföljdes i Europa.

Du ljuger totalt skamlöst.
    Nu citerar du en bit som handlar om medeltiden. Jag citerade text om en betydligt senare tidsperiod
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 15:45:10 följande:
    Och igen ljuger du. Det du skriver täcks inte av länken och matte går inte ihop. 

Och var det inte så att alla judar bjöds in till Israel för att skapa judisk land? Det var absolut ingen fördrivning. 
    Du påstod att det fanns runt 100 000 judar i omkringliggande länder, alla källor talar om betydligt fler, uppåt 900 000. Din matte går inte ihop. 

Absolut ingen fördrivning? Alla källor säger att det var det. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-15 15:46:32 följande:
    Återigen, matte är inte din starka sida. 🤣🤣🤣
    Du har återigen visat din matematiska begåvning, och påstår att det fanns runt 100 000 judar i länderna runt omkring, medan det endast i Iran fanns många fler. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-16 18:50:14 följande:
    Okay ja det är klart att slakta människor är fel. Vad är en sionist för dig? 
    WHAT DOES ZIONIST MEAN?

Zionist is a follower of Zionism, a movement that resulted in the establishment and development of the state of Israel. The term can be a neutral, positive, or offensive term for a Jewish Israeli nationalist.

https://www.dictionary.com/e/zionist/

Själv är jag sionist i en neutral bemärkelse, enligt den ursprungliga grundbetydelsen, jag anser att det ska få finnas en judisk stat. Det finns naturligtvis extremistiska sionister men det är något annat, precis som en extremistisk muslim är något helt annat än en vanlig muslim. 

• FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2024-05-17 00:06:45 följande:
    Kanske det. Men jag kan också tycka: En "klubb" som inte jag har gått med i behöver inte jag definiera eller ens veta vad det är för något. Det spelar ingen som helst roll, för att det handlar inte om land där heller. Det handlar om människor där vissa anser att andra inte får finnas. 
    Nej man behöver inte kalla sig för sionist bara för att man är emot antisemitism. Men jag har inget problem med att kalla mig för sionist (i den neutrala bemärkelsen), alltid retar det någon. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 00:14:50 följande:
    Intressant. Vad är egentligen skillnaden mellan en sionist och en extrem sionist? 
    Vet du inte det? Extrema är tex sådana som är våldsamma mot palestinier på Västbanken för att de tror att Gud har lovat judarna den marken. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-19 20:12:13 följande:
    Många svenska judar stödjer Israel oavsett.
    Så du tror det är judar som ogillat?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (, .) skrev 2024-05-19 23:55:05 följande:
    Det är så himla märkligt! I Israel finns massor av normalt folk som hatar vad regering och bosättare gör och jobbar aktivt emot det, demonstrerar osv. 
    Judar i Sverige och andra länder vågar inte kritisera en sjuk regering i Israel ett skit, är de rädda att judiska organisationer här och synagogor ska bli av med bidragspengar från Israels regering? Annars kan jag bara inte förstå det.
    Inte för att lite pengar skulle få vilken normal människa som helst att hålla med om precis allt ett land gör eller att folkmord är rätt om det sker från "rätt" håll.
    Kan det vara sekterism och extremistiskt toppstyre i den judiska "diasporan" att vanliga judar inte vågar kritisera här? Det går ju så bra för empatiska, normala judar i Israel att kritisera vad som händer i landet ända sen upprättandet av det, så varför inte här och i andra länder utanför Israel?
    Har judar i Sverige någon plikt att kritisera Israels regering? 
    Var är alla palestinier i Sverige som demonstrerar mot Hamas och uttalar sig kritiskt om 7 oktober? 
    Menar du att judar är giriga och bara bryr sig om pengar? 
    Är du säker på att de får bidrag från Israels regering för synagogor?
    Är du medveten om att ingenting beträffande folkmord är bevisat?
    Tror du att judar i Sverige lever i någon slags sekt som styr alla judar i Sverige?
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!