Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

Jag röstade på Israel!!!

AndreaBD skrev 2024-05-14

Det där med "judisk stat" - tänk på att judarna inte hade en gemensam nationialitet eller ett gemensamt språk. Att vara judisk är deras identitet. Om staten inte är judisk så blir den muslimsk, så som alla andra länder runtomkring, och då förlorar judarna chansen att bevara sin kultur. Då går den under.
    Ja men om vi ska resonera på det sättet är det bättre att alla norrmän flyttar till Sverige så Samerna kan ta över Norge. Norge och Sverige språk skiljer ju sig ungefär lika mycket som olika arabiska länders dialekter. Deras kultur och tro är ju oxå inprincip samma. 

Jag menar stackars Samerna som verken har ett eget land eller genensamt språk. De kommer ju förlora chansen att bevara sin kultur. Då går den under. Kom igen nu alla norrmän, dax att lämna era hem.

Har inget emot varken Samer eller Judar men det går ju inte resonera på det sättet. Och kom inte och säg att det inte är samma sak.
  • Anonym (Elisabeth)
    AndreaBD skrev 2024-05-15 10:52:27 följande:
    Helt likadant är det ju aldrig. Samerna är nog snarare lik kurderna, som också fördelas över flera länder, men har ungefär samma kultur och språk. Samerna HAR alltså mer gemensamt än judarna, eftersom judarna har fördrivits från sitt hemland, som var Israel då och hamnat i olika länder och anpassat sig, men sedan märkte de att det tyvärr inte hjälpte. De blev inte accepterade hur mycket de än anpassade sig.

Du jämför svenska och norska och att man skulle flytta över norrmän till Sverige - det är ju en helt annan sak. Ditt exempel handlade ju om samernas kultur, inte om svenskars eller norrmäns. Och det fungerar ju numera ganska bra att samerna lever i olika länder, eftersom just de nordiska länderna är väldigt måna om att skydda sina minoritetskulturer och språk och att vi har öppna pluralistiska samhällen. Det fungerar i alla fall inte bra för kurderna i mellanösten.

Och judarna då? Där är det inte lika uppenbart som med samer, kurder, rohynja, eller urigurer. De kommer ursprungligen från Israel, men har fördelats över hela världen. Sedan fick de halva "mandatet Palestina" av britterna. Och sedan dess har det gått 75 år. Numera har de ett gemensamt språk. Det är inte läge att flytta dem någon annanstans. Bättre att dela upp mellan judar och palestinier, som det var tänkt. Och judarna har ju i flera förhandlingar varit för det. 
    Det var inte jag som tog upp hur det började. Det var du som försökte hävda att det var synd om judarna som varken hade eget land eller eget språk. Nu är det du som försöker vända på frågan om hur vi ska lösa Israel-palestinafrågan idag. 

Nej det är ju inte samma sak. Samerna har ju alltid haft det jättebra annars hade säkert norrmännen flyttat på sig och gjort plats för att de skulle få sitt eget land. Det är ju en naturlig sak att göra. Eller? 

Fråga kommer inte Judar ursprungligen från Egypten? Farao och Moses tänker jag. 
  • Anonym (Elisabeth)
    AndreaBD skrev 2024-05-15 17:07:32 följande:
    Jag säger bara att det inte finns någon anledning för att norrmännen skulle flytta på sig, eftersom samerna ändå bara finns längst uppe - de hade kunnat få ett land som täcker norra Sverige, norra Norge och norra Finland. Men även det var ju onödigt. Nej, det var inte alltid bra, men på den tiden hade inte folk den insikten att man måste ta hänsyn till ursprungsbefolkningar. Och det gäller även mellanösten. På den tiden gick det inte till som idag.
    Så du tycker det är ONÖDIGT att samerna ska få sitt eget land. Både nu och förr. Trots att de är en ursprungsbefolkning som redan bor där de kommer ifrån. Och ja de upplever fortfarande rasism. 

Men för Judarna är det NÖDVÄNDIGT att återvända till sitt ursprungsland där det redan bor andra människor. Sedan förflytta på dessa människor därifrån trots att de bott där i flera generationer. 

I mina öron tycker jag samerna har en stabilare grund att ha sitt eget land i form av norra Norge, Sverige och Finland. Men du tänker annorlunda eller har du ändrat åsikt? 
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Rut) skrev 2024-05-16 00:01:44 följande:
    Samerna var inte flrst i Sverige. När inlandsisen smälte så rörde sig människor in över Sverige. Ingen kan ha bott här innan eftseom isen låg här och väldigt många i Sverige kan vara ättlingar till de som befolkade Sverige då. Inte bara samer. 
    Fast om du resonerar så kan ju inte judar ha rätt till israel heller, eller?
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-16 07:12:00 följande:
    Ja, Britterna och FN tyckte det var nödvändigt efter förintelsen av judar under andra världskriget.
    Hahahah... britterna och FN tyckte det var nödvändigt... Ja jag kommer inte säga HÄR vad vad som verkligen hände, ni som vet ni vet. 
  • Anonym (Elisabeth)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:23:10 följande:
    FN och britterna bestämde det då. Och de hade, på den tiden, rätt att göra det. Detta var område som osmanerna förlorat i krig. Och efter 75 år kan man inte vrida historia tillbaka. Israel finns och det finns en judisk befolkning som pratar hebreiska. 
    Ser du dig själv som sionist?
  • Anonym (Elisabeth)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 14:59:52 följande:
    Självklart inte. Jag har egentligen aldrig haft med Israel att göra, varit där en gång mer av slump. Jag blir bara förbannad över att man först brutalt slaktar 1200 människor, torterar och stympar dem, inklusive barn, och sedan nästa dag är israel boven. Det är bara FEL! 
    Okay ja det är klart att slakta människor är fel. Vad är en sionist för dig? 
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!