Inlägg från: Anonym (Janne Max) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janne Max)

Ta ansvar för sitt eget liv

Män uppmanas att ta ansvar för sina egna liv. Om han inte kan få en kvinna så är det bara hans eget fel. Det är nåt han måste ta tag i.
    Såg en kvinna på en dejtsida som nämnde ett intresse hon haft tidigare. Och om mannen får igång henne igen, så har han kommit en bra bit på vägen.
    Borde inte kvinnor själva ta ansvar för sina liv?

• Svar på tråden Ta ansvar för sitt eget liv
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Kork) skrev 2024-05-12 11:25:00 följande:

Alla människor borde ta ansvar för sina liv. Det är vad det innebär att vara vuxen. Människor som lägger över det ansvaret på andra är förlorare som aldrig kommer att bli lyckliga. 

Ja, jag anklagar inte kvinnor för att jag inte träffar nån. Jag uppmanas ändå att ta tag i mitt liv, börja träna t ex, för att attrahera kvinnor. Jag tränar redan, sen över 30 år tillbaka.
    Om jag tappat lusten för ett intresse jag hade tidigare, så väntar jag inte på att en kvinna ska få igång mig igen.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Kork) skrev 2024-05-12 12:04:52 följande:
    Om du tycker att ditt liv är perfekt som det är så behöver du ju inte ta tag i ditt liv. Det är väl bara att leva vidare och njuta av livet. Har du inget att ta tag i så behöver du ju inte bry dig. 

Men det är ju lite konstigt att någon som har skapat sig det perfekta livet får rådet att ta tag i sitt liv. Om man inte gnäller och verkar genuint lycklig brukar man inte få oombedda råd från vänner, familj eller kollegor. Det är något som sker om man inte är lycklig och beklagar sig över sitt liv. Särskilt om man ofta beklagar sig över sitt liv utan att göra någonting åt det för sånt kan bli väldigt irriterande att lyssna på. Människor som gnäller och beklagar sig utan att någonsin försöka göra något åt saken är väldigt jobbiga att lyssna på och till slut. 
    Perfekt är att ta i. Tror inte det blir perfekt även om jag träffar nån. Även om många tror att såna som jag tror det.
    Jag har försökt med kvinnor jag var intresserad av, så jag tog tag i det. Jag väntade inte på att nån skulle göra det åt mig. Och så är jag schysst mot alla kvinnor jag träffar. Det tror jag är ett plus och att man kommer en bit på vägen med en kvinna.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Fia) skrev 2024-05-12 12:12:37 följande:

Nu är du i ett skov igen draken. Drar långtgående slutsatser och generaliserar baserat på vad en kvinna skrivit på en dejtingprofil. Och vips blir en kvinna ett mystiskt kvinnokollektiv som du måste förstå dig på.

Det finns jättemånga trådar här om kvinnor som tar fullt ansvar för sina liv. Läs dem så får du en bättre bild. Ofta tar de också fullt ansvar för barnen fast det finns en pappa med någonstans i bakgrunden.

Att man skriver så som hon gjorde om en hobby kan ju vara att det är något som är roligare om man är två. Eller så vågar man mer. Jag är en friluftsmänniska, jag var ute mycket när jag var singel men det är klart det kan bli andra äventyr med min sambo (paddla havskajak och övernatta i skärgården skulle jag inte göra ensam t.ex.).

Jag kan rekommendera dig att skaffa en annan hobby än att läsa dejtingprofiler och skriva om dem på fl. Gå ut i solen så mår du nog bättre.

Sant att jag inte förstår varför många kvinnor anser sig kunna bete sig hur som helst, men man får inte göra samma mot dom.

Ja, och hade jag eller nån annan man skrivit så, så hade kvinnor tyckt att han borde ta ansvar sitt eget liv, en man ska ha vilja och kraft nog att ta tag i såna saker utan att vänta på att kvinnan ska kicka igång honom.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Kork) skrev 2024-05-12 12:25:08 följande:
    Vuxna människor brukar inte vanligtvis vänta på att andra  ska ta tag i saken och fixa en partner åt en. Det är något som är upp till var och en att fixa själv. 

Du tror? att det är ett plus att vara schysst mot de kvinnor du träffar? 

Vad menar du med försökt med kvinnor? Konstigt sätt att uttrycka sig på.... Vad betyder det? 
    Ändå ser man vuxna som väntar på att en ev. partner ska fixa till deras liv åt dom.

Ja, jag tror jag kommer en bit på vägen med en kvinna om hon känner att jag är schysst mot henne. Jag är alltså inte som kvinnan i mitt exempel som tycker att mannen kommit en bit på vägen med henne om han får henne att återuppta sitt avsomnade intresse.

Om du skulle gissa, vad tror du att det betyder?
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Fia) skrev 2024-05-12 14:21:14 följande:

Läste du ens det jag skrev? Det finns väl ingenting i det hon skrev som inte en man också skulle kunna säga/skriva?

Jag skulle verkligen inte reagera negativt om en man t.ex. sa att han förut brukade köra mycket motorcykel och att han gärna skulle träffa en tjej som kör mc för att gemensamt komma igång med det intresset igen. Det är en fullt naturlig sak att tappa sugen för något man egentligen gillar för det inte är så kul att göra det ensam. Det är enbart i ditt huvud som det här blir nån många-kvinnor-får-men-män-får-inte-fråga. 

Att ta ansvar för sitt liv handlar ju dessutom främst om andra saker än att hålla på med en hobby eller ej. Till exempel att ta hand om sitt mående så man inte enbart sitter och krigar hittepå-könskrig på internet. 

Nej, men andra skulle tänka så, en man förväntas vara aktiv och ta tag i sitt eget liv.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Yesbox) skrev 2024-05-12 14:58:28 följande:
    Ja jag fattar inte det heller. Jag hade inte stört mig ett dugg på om en man har något gammalt intresse som han hoppas på att han kan komma igång igen och utöva med en partner.  Det är en utmärkt grej att skriva i sin profil då det säger en del av vad man hoppas på att kunna dela.
    sen låter det som kvinnan i detta fallet skrev det lite flörtigt och inbjudande. Hon gav helt enkelt ett tips om hur man fångar hennes intresse.

Skriver man inget så blir man väl dömd som lat och att man "spelar" på att männen kommer ändå även om man inte anstränger sig. Man kan helt enkelt inte göra något rätt, för precis alla kvinnor är ju i grunden elaka och orättvisa enligt kd.

men nej, jag är inte ute i dejtingsvängen för att fixa någons misslyckande liv. Får man inga dejter så får man fixa det med en bättre profil och att våga ta kontakt. Kd har fått en massa råd genom åren på saker som brukar hjälpa som att träna, gå i terapi, ha ett socialt liv och ett stabilt jobb. Det är samma råd som en kvinna i kd:s situation (ensam, arbetslös och deprimerad) också hade fått (av både män och kvinnor). 
    Nej, du förstår nog inte. Men jag som man vet att de flesta kvinnor skulle tänka så om en man.
  • Anonym (Janne Max)
    Smecker skrev 2024-05-12 15:29:35 följande:
    Du förstår inte heller. Jag som man, och med oändligt mycket mer erfarenhet av kvinnor än du, vet att de flesta kvinnor inte skulle tänka så om en man.
    Jag har mycket stor erfarenhet av kvinnor, så jag vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Yesbox) skrev 2024-05-12 15:40:48 följande:

Ja jag fattar. Jag har dejtar av och till de senaste åren. Jag hade inte reagerat på om en man skrivit något liknande i sin profil.

Det är skillnad på att ta ansvar över sitt liv som att ha ett jobb och ordnad ekonomi och socialt umgänge, kunna boka läkartid när man är sjuk, städa osv mot att hoppas på att man kan göra vissa saker med en partner.

* jag hade tex gärna haft mer sex, men det är roligare med en partner än själv.

* Jag hade gärna provat mig igenom alla italienska restauranger i mitt län, jag kan visserligen göra det med kompisar men kanske mina kompisar föredrar annan typ av mat och inte gillar att gå på restaurang lika ofta som jag, så kanske jag vill ha en partner som delar mitt italienska matintresse.
    * Jag hade kanske velat spela mer tennis, jag gör det ibland med vänner, men med en partner kanske vi hade kunnat vara mer spontana efter middagen och stuckit ut och spelat lite tillsammans innan vi ser den där nya tv serien på onsdagskvällen.

Förstår du inte skillnaden med att ha ett vuxet ansvar över sitt liv gällande basala saker som jobb, ekonomi, umgänge, hälsa osv?

Nej, men många andra (de flesta) kvinnor skulle reagera.

Jo.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Också men kvinna) skrev 2024-05-12 16:38:48 följande:

Jag är visserligen kvinna men jag har också saker jag saknar i mitt liv och jag blir ganska upprörd på sånt där. Människor som inte har någon aning om hur mycket man har kämpat och så uppmanar de till att ta ansvar. Jaha men jag har faktiskt jobbat jättehårt du vet ingenting håll bara käft vill man ju säga egentligen 

Fler borde bli snällare och inte vara så snabba att döma, man vet inte vad andra människor kämpar med och går igenom.
  • Anonym (Janne Max)
    Mimosa86 skrev 2024-05-12 16:48:22 följande:
    Gör inte kvinnor det?

I min närhet så tar kvinnorna fullt ansvar för sig själva, barnen och även sina män som de får kickstarta och dra i för att få något gjort. Sen tar de mer ansvar än han över äldre släktingar och vänskapsrelationerna. 

Ofta har jag hört släktingar mynta: -äntligen träffade han en tjej som styrde upp honom-.

Jag har aldrig någonsin hört det omvända att det behövs en man för att en kvinna ska ta tag i sitt liv.

En reflektion
    Jo, men i det här fallet så ville hon att mannen sparkar igång henne. Sett andra kvinnor skriva att de skulle behöva komma igång med träning och hoppas att mannen kan pusha på henne.

Ja, det är vanligt att kvinnor vill styra upp mannen. Forma honom så att han blir som hon vill att han ska vara.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Fia) skrev 2024-05-12 16:50:32 följande:
    Vem är den där andra som du så ofta hänvisar till? Det är ju ingen här som bekräftat din uppfattning.

Om en kvinna sagt något du, med mycket ansträngning, kan tolka som negativt, då tillskriver du alla kvinnor den åsikten, oavsett hur många gånger du blir emotsagd. Du är en levande definition av confirmation bias och det är fullständigt meningslöst för dig att starta alla dessa trådar om kvinnor för du är inte mottaglig för något utanför det som bekräftar dina misogyna föreställningar. 
    De andra är kvinnor. Nej, men det finns fler kvinnor än de som är här.

Nej, det gör jag inte.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Fia) skrev 2024-05-12 16:53:24 följande:
    Man behöver erfarenhet från riktiga relationer också, inte enbart läsa främmande kvinnors dejtingprofiler.
    Ja, verkligen. Man behöver ha umgåtts med kvinnor irl.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (För mycket tid) skrev 2024-05-12 16:57:05 följande:

Nu tror jag snart att hela skaran med KD-stalkers har hittat till den här tråden. 

Ja, det är mer intressant med personpåhopp än att diskutera sakfrågan.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Kex) skrev 2024-05-12 17:01:13 följande:
    Och du ska snacka om att vara snabb att döma andra? Vilken dubbelmoral! Du saxar enstaka fraser ur kvinnors dejtingprofiler och dömer kvinnorna rakt av, utifrån den fragmentariska lilla informationen som du valt ut. Insinuerar och spekulerar. Som tråden om kvinnan som skrev att hon sökte en god och stabil man. Genast insinuerade du i dina kommentarer att hon nog inte själv lever upp till det hon söker. Du dömer en person på helt obefintlig grund. Vad vet du om vad den kvinnan kämpar med och har gått igenom? 
    Så blir det när man läser som man vill och yrar lite.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Kex) skrev 2024-05-12 17:02:11 följande:
    Kanske för att det aldrig finns någon sakfråga att diskutera? Bara KDs hjärnspöken.
    Finns massor. Om man vill. Men många vill inte.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Roligare att vara 2 än 1 och göra saker!) skrev 2024-05-12 17:04:36 följande:
    Men du dömer ju kvinnor här varje dag!
    Du har nu i ett par dagar dömt vad kvinnor har skrivit i sina profiler, i en att hon tom ljög, när hon önskade en snäll och stabil man då skrev du att kvinnor bara skriver så men att dom sen i alla fall väljer en man som inte är det och att kvinnor själva ofta inte är som dom vill att männen ska vara, alltså att mång kvinnor inte är snälla.
    Sen dömer du en kvinna som önskar en man att ta upp sitt intresse med osv.

Du har dömt 3 kvinnor utan att känna dom och bara klagat på deras profiler och läser in saker dom inte skrivit, du läser in saker som du själv bara har i ditt huvud och ingen annan läser det så.
    Det är inte alls snällt som du har gjort mot dessa kvinnor, väldigt dömande utan att ens pratat eller träffat dom, du känner dom inte med dömer dom.
    Nope, jag dömer inte.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-12 16:50:33 följande:
    Jo, men i det här fallet så ville hon att mannen sparkar igång henne. Sett andra kvinnor skriva att de skulle behöva komma igång med träning och hoppas att mannen kan pusha på henne.

Ja, det är vanligt att kvinnor vill styra upp mannen. Forma honom så att han blir som hon vill att han ska vara.
    Har jag fel, kvinnor? Om jag skrev att jag skulle behöva komma igång med träningen och hoppas att kvinnan pushar på mig.

Borde jag inte redan ta tag i det INNAN, så att jag är attraktiv och kvinnor tänder på mig. Varför är jag så lat och viljelös?
Svar på tråden Ta ansvar för sitt eget liv