Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Ta ansvar för sitt eget liv

Nu är du i ett skov igen draken. Drar långtgående slutsatser och generaliserar baserat på vad en kvinna skrivit på en dejtingprofil. Och vips blir en kvinna ett mystiskt kvinnokollektiv som du måste förstå dig på.

Det finns jättemånga trådar här om kvinnor som tar fullt ansvar för sina liv. Läs dem så får du en bättre bild. Ofta tar de också fullt ansvar för barnen fast det finns en pappa med någonstans i bakgrunden.

Att man skriver så som hon gjorde om en hobby kan ju vara att det är något som är roligare om man är två. Eller så vågar man mer. Jag är en friluftsmänniska, jag var ute mycket när jag var singel men det är klart det kan bli andra äventyr med min sambo (paddla havskajak och övernatta i skärgården skulle jag inte göra ensam t.ex.).

Jag kan rekommendera dig att skaffa en annan hobby än att läsa dejtingprofiler och skriva om dem på fl. Gå ut i solen så mår du nog bättre.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-12 12:16:00 följande:
    Sant att jag inte förstår varför många kvinnor anser sig kunna bete sig hur som helst, men man får inte göra samma mot dom.

Ja, och hade jag eller nån annan man skrivit så, så hade kvinnor tyckt att han borde ta ansvar sitt eget liv, en man ska ha vilja och kraft nog att ta tag i såna saker utan att vänta på att kvinnan ska kicka igång honom.

Läste du ens det jag skrev? Det finns väl ingenting i det hon skrev som inte en man också skulle kunna säga/skriva?

Jag skulle verkligen inte reagera negativt om en man t.ex. sa att han förut brukade köra mycket motorcykel och att han gärna skulle träffa en tjej som kör mc för att gemensamt komma igång med det intresset igen. Det är en fullt naturlig sak att tappa sugen för något man egentligen gillar för det inte är så kul att göra det ensam. Det är enbart i ditt huvud som det här blir nån många-kvinnor-får-men-män-får-inte-fråga. 

Att ta ansvar för sitt liv handlar ju dessutom främst om andra saker än att hålla på med en hobby eller ej. Till exempel att ta hand om sitt mående så man inte enbart sitter och krigar hittepå-könskrig på internet. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-12 15:17:16 följande:
    Nej, men andra skulle tänka så, en man förväntas vara aktiv och ta tag i sitt eget liv.
    Vem är den där andra som du så ofta hänvisar till? Det är ju ingen här som bekräftat din uppfattning.

Om en kvinna sagt något du, med mycket ansträngning, kan tolka som negativt, då tillskriver du alla kvinnor den åsikten, oavsett hur många gånger du blir emotsagd. Du är en levande definition av confirmation bias och det är fullständigt meningslöst för dig att starta alla dessa trådar om kvinnor för du är inte mottaglig för något utanför det som bekräftar dina misogyna föreställningar. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-12 15:39:51 följande:
    Jag har mycket stor erfarenhet av kvinnor, så jag vet vad jag pratar om.
    Man behöver erfarenhet från riktiga relationer också, inte enbart läsa främmande kvinnors dejtingprofiler.
Svar på tråden Ta ansvar för sitt eget liv