• Anonym (Ledsen)

    Decemberbarn (ledsen)

    Jag måste skriva av mig lite. vi har försökt att bli gravida läääänge men det har inte tagit sig förrän nu och vi blev helt överlyckliga när vi plussade på stickan. Fick tidigt ultraljud och barnmorskan sa BF 14 december/

    Men så läser jag massor på nätet om hur synd det är om barn som är födda i december. Att de får svårt i skolan och i idrott, löper större risk för diagnoser, att det suger att fylla är sent på året och att det därför är så synd om dom här barnen och nu känner jag mig så himla himla ledsen? 

    Jag är såklart så glad över att äntligen vara gravid men det känns som att alla kommer tycka att det är sämre för mitt stackars barn som kommer att födas i december? Känns så jobbigt att läsa alla trådar om att man aktivt undviker att försöka under mars för att inte få ett decemberbarm. 


    Är det verkligen så himla illa? Jag får nästan ångest över detta nu :(

  • Svar på tråden Decemberbarn (ledsen)
  • Anonym (Daniella)

    Väldigt många kända och framgångsrika människor är födda i december.  

    Väldans massa människor som är sjuka, mår dåligt, har diagnoser, är kriminella, misshandlar, klarar inte av skolan och begår brott är födda alla andra tider på året....  

    Ett speciellt datum kan inte bestämma att ditt barn blir utsatt för lycka eller olycka. 

    Jag är född i oktober och jag har diagnos men gick ut skolan med höga betyg 
    Mitt äldsta barn är född i november och har diagnos och är utbildad och framgångsrik i sitt yrke 
    Mitt mellersta barn är född i augusti och har diagnos  och har utbildat sig till ett yrke där han är chef 
    Mitt yngsta barn är fött i juni och har ingen diagnos men lever med ångest men utbildar sig just nu till astrofysiker 

  • Anonym (Klara)

    Det enda jag kan komma på som är negativt med att föda i December är väl smittor och virus? Men det är ju mer att ni föräldrar får anpassa umgänge och kanske leva lite isolerat i början. Annars ser jag det som en dröm att få va höggravid vintertid och slippa svettas i värmen! 


    Och vad gäller barnet? Asså året startas ju om? Visst att han/hon kommer va yngst på förskolan tills nästa januari/februari barn börjar osv. Det går runt. Sen har vissa barn lätt för sig i motorik, andra verbalt osv. Jag hat svårt att se att månaden är avgörande. 


    Stort Grattis till graviditeten Hjärta

  • Anonym (Abc)

    Mitt ena barn är född i slutet av december och i idrottande har jag sett vissa nackdelar med att de som är duktiga i början ofta är födda tidigt på året (och då får fördelar som förstärker fördelarna de redan har).

    Dock så ser jag nu i 16-17-årsåldern att mitt barn nu när åldern spelar mindre roll kommer ifatt och förbi de som tidigare var stjärnor.

    Men såklart, hade hen varit en vecka yngre så hade hem varit stjärna i distriktslag mm medan hen nu inte varit i närheten av uttagning då distriktslagstränarna gjorde sina urval redan när hen var 14 och inte kollar nya spelare "i slutet".

    Men långsiktigt så känns det som en fördel, bättre att känna att man kommer ifatt och förbi än att känna att andra kommer förbi som jag gissar att de tidigare stjärnorna (som alla är födda tidigt på året) gör nu.

    Jag tycker dock att man som förälder till barn födda ca november-februari bör fundera igenom ordentligt inför skolstart om ens barn passar bäst ihop med barn i ens egna årskull eller bör gå med årskullen under (november/decemberbarn) eller över (januari/februaribarn).

    Tipsar om att ge en extra halvårspresent också så att barnet kan önska sig sommargejer i present under rätt säsong, är ju inte så kul att få typ en cykel i december.

  • Anonym (julafton)

    Mitt barn kom på julafton 2023, då är det ju MEGAsynd om mitt barn! Men jag kunde inte riktigt knipa ihop? ;)

  • LaFontaine

    Det enda problemet jag haft med att vara född i december (på julafton dessutom), är alla vuxna som genom åren lagt huvudet på sned och berättat hur syyyynd det har varit om mig och hur tuuuufft det måste vara att vara född sent på året. Själv har jag varit helnöjd med att alltid vara ledig på min födelsedag och dessutom alltid ha familjen lediga.

  • Fjäril kär

    Föräldraskapet blir vad man gör det till. Punkt.

    Med det sagt är det jäkligt många föräldrar som i onödan uppfyller sin egen profetia genom att redan innan barnet är fött har bestämt sig att det kommer att vara fel på deras decemberbarn och därmed aldrig ger sitt barn dom förutsättningar som egentligen finns. Dom skyller på december istället för att ta sig I kragen och vara den bästa föräldern dom kan vara. Lätt att skylla ifrån sig istället för att ta ansvar. 

  • Anonym (Omg)
    Jag hoppas att detta är på skoj. Annars är detta det löjligaste jag har läst. Jag har ett barn född i december. Lärde sig läsa flera år före alla andra, smartast i klassen. Flera kompisar som är födda tidigare samma år. Var tacksam över att du är gravid istället för att gnälla över det många andra inte har. 
  • Anonym (Stella)

    Det finns statisk på att decemberbarn tjänar mer pengar än de som är födda tidigare på året.


    Det finns fördelar och nackdelar med allt. Min bästa vän fyllde år på nyårsafton och hon är lyckligare än de flesta. Hon har definitivt haft ett lyckligare liv än mig som är född i januari. Jag tror att det finns en fördel med att inte vara smartast och snabbast när man växer upp. Man kan lära sig att ta misslyckanden med en klackspark och att man duger även om man är minst och sämst i klassen. 

  • Anonym (JH)

    Min äldsta dotter som är född i november är iförsej lite sur nu när alla andra fyller 18 innan henne så flera av hennes kompisar får gå på krogen och så. Men annars har det väl inte varit något problem. Mina två yngre är födda tidigt (februari och mars) och jag är själv född i januari. 


    Har ofta tyckt att det är lite tråkigt att fylla på vintern , hade gärna fyllt år på sommaren, tänker på kalas och så.. mest när jag var yngre alltså men även som vuxen känns det som man hade kunnat hitta på roligare saker då. Dessutom är alla fattiga i januari efter jul, brukar skämta med barnen och sambon (som fylller i juni) om att jag fyller år den sämsta månaden.. men det är inte så allvarligt. 

    Tror inte du ska bry dig så mycket om det, du kan ju ändå inte göra nånting åt det nu så det är ingen mening att tänka på det, var glad att du äntligen är gravid istället. 

  • Anonym (Dela upp)

    Jag är född december, den enda ggn det är jobbigt med att va född sent är när man ska fylla 18 och 20, gränserna för krog och systembolaget, sen är det bara fördelar, man får ju va yngst längst😃.
    Men se till också så att barnet får fira sin födelsedag separat från julen, så att det liksom inte blir ihopslaget bara för att det är så nära jul och att ni kanske kompenserar med en dyrare present , Inte samma sak eftersom alla andra har ju en egen dag. 

  • Anonym (Elin)

    Öhhh ok?

    Min dotter är född i december. Yngst i klassen och den mest karismatiska lilla tjej man kan tänka sig. duktig i skolan, cool, tuff och uppskattad.

    Varför läser du om massa negativ skit? Du har ingen aning om hur ditt barn blir så varför katastroftänka? Seriöst, du kan råka gå ut i vägen imorgon och bli påkörd av en bil och dö. Då kan vinna på lotto imorgon och bli mångmiljonär. Livet händer. Lev i nuet och njut av det du har. Framtiden kan du inte påverka.

  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Klara) skrev 2024-05-11 09:24:50 följande:

    Och vad gäller barnet? Asså året startas ju om? Visst att han/hon kommer va yngst på förskolan tills nästa januari/februari barn börjar osv. Det går runt. 


    Jag tror att det är skolan som TS tänker på, inte förskolan. Från förskoleklass till studenten kommer den som är född sent i december att vara yngst i klassen.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-05-11 18:10:41 följande:
    Jag tror att det är skolan som TS tänker på, inte förskolan. Från förskoleklass till studenten kommer den som är född sent i december att vara yngst i klassen.

    Fast när man är så pass gammal att man börjat skolan så spelar det ju absolut ingen roll när på året man är född? Det märks av på förskolan när man gör de stora utvecklingarna motoriska och verbalt. Där är det stor skillnad på 1 resp 2 åringarna osv, av naturliga skäl. Men man kommer ikapp och en ny kull får vara minst. 

    I skolåldern syns däremot det sociala, engagerande föräldrar, ens uppfostran etc. Har barnet fått rätt förutsättningar spelar det ingen roll om du är född i januari eller december när du börjar skolan! 


    Och vad gäller aktiviter är de i regel för barn födda ett visst år, inte kalendermånad. Så i min mening märks det på förskolan och inte skolan när på året man är född.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för alla svar, det känns bättre nu.

    Vill bara förtydliga att jag är överlycklig över att vi äntligen ska bli föräldrar och för mig spelar det ingen roll vilken månad vår bebis föds i, men min oro kom av att jag fick se huuuur många trådar som helst här på familjeliv där andra uttryckt att de absolut inte vill ha decemberbarn samt även artiklar som beskriver hur decemberbarn generellt får det svårare än andra barn. Kanske dumt att läsa och påverkas av det men det påverkade mig i alla fall att andra verkar vilja planera så långt möjligt för att inte få decemberbarn. Jag har aldrig tänkt så och blev chockad över hur många som verkade tycka så... 

  • Anonym (T)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-14 21:03:37 följande:

    Tack för alla svar, det känns bättre nu.

    Vill bara förtydliga att jag är överlycklig över att vi äntligen ska bli föräldrar och för mig spelar det ingen roll vilken månad vår bebis föds i, men min oro kom av att jag fick se huuuur många trådar som helst här på familjeliv där andra uttryckt att de absolut inte vill ha decemberbarn samt även artiklar som beskriver hur decemberbarn generellt får det svårare än andra barn. Kanske dumt att läsa och påverkas av det men det påverkade mig i alla fall att andra verkar vilja planera så långt möjligt för att inte få decemberbarn. Jag har aldrig tänkt så och blev chockad över hur många som verkade tycka så... 


    Skönt att det känns bättre 😊 Förstår inte folk som ska svara bara för att ifrågasätta, forum som detta är väl precis för att kunna dela sina tankar.. Grattis till graviditeten! Jag är själv född senaste dagarna i november och har aldrig lidit utav det, kanske lite trist när andra fick gå ut men det var ju inte så att alla andra är födda vår/ sommar, det är alltid fler som är födda senare på året. Har också läst att höstbarn blir smartare 🤞
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (T) skrev 2024-05-14 21:21:30 följande:
    Skönt att det känns bättre 😊 Förstår inte folk som ska svara bara för att ifrågasätta, forum som detta är väl precis för att kunna dela sina tankar.. Grattis till graviditeten! Jag är själv född senaste dagarna i november och har aldrig lidit utav det, kanske lite trist när andra fick gå ut men det var ju inte så att alla andra är födda vår/ sommar, det är alltid fler som är födda senare på året. Har också läst att höstbarn blir smartare 🤞
    Tack, vad snäll du är Hjärta 
Svar på tråden Decemberbarn (ledsen)