Inlägg från: Anonym (Janne Max) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janne Max)

Ingen av oss vågar ta steget, vad göra?

Mandel skrev 2024-05-15 08:50:49 följande:
    Det handlar väl självklart om HUR man lägger fram saker. Och man får så klart ha koll på om personen i fråga till att börja med är singel innan men ens försöker...

Är det på ett jobb och man sitter ett gäng kollegor så är det ju inte så svårt att slänga ur sig en allmän fråga om lunchpromenad, AW, glass i solen osv och på så vis se om den man är intresserad av hänger med och då kan man ju kanske se till att hamna bredvid och prata lite mer avslappnat.

Sedan handlar det också om att backa på ett normalt sätt om man får nobben på en direkt fråga till den man är intresserad av.
    Inte tjata eller vara påstridig. Inte "råka" dyka upp här och där som kollegan är där man normalt inte tidigare brukade dyka upp osv.

Jag är väl för gammal och filterlös för att förstå problematiken. Jag är nog den som varit mest drivande i mitt dejtingliv då jag är alldeles för otålig för att sitta passiv och vänta.
    Ingen minns en fegis är ett av mina motton liksom friskt kopplat hälften brunnet...

När jag har nobbat män så har jag alltid gjort det på ett respektfullt sätt - om de lagt fram det respektfullt. Jag har även tackat och talat om att jag så klart blivit smickrad och att det var stort/modigt av dem att våga fråga. För det är modigt att våga fråga på ett seriöst vis!
    Ja, jag tycker också att båda bör vara singlar.

Många tycker det är svårt att ta såna initiativ. Menar du att du flesta kvinnor t ex, inte tycker det är svårt att göra det, att de inte drar sig för det för de är rädda att få nej?

Ja, jag tycker också att man ska kunna ta ett nej på ett bra sätt, utan att bli jobbig. Jag brukar också visa respekt, både om jag får nej eller om jag nobbar.
    Men även om man gör allt "rätt", så tycker många att det är opassande om det är nån på jobbet t ex.
  • Anonym (Janne Max)
    Mandel skrev 2024-05-15 08:52:56 följande:
    Hur sjutton ska folk träffa varandra om kvinnor inte vill bli "uppraggade" på något vis - inte ens gentlemannamässigt, samtidigt som de sitter och tycker att mannen är den som ska ta första steget? 

Vad är det för fel på folk?
    Jag vet inte. Det är mycket jobb med människor. Fast man hoppas att det är lätt om det är rätt, att bara känns självklart och avslappnat.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (S) skrev 2024-05-15 13:11:26 följande:
    Det är ju det du påstår. Kvinnor tycker att män ska ta första steget samtidigt som du hävdar att de inte vill bli uppraggade.

Dvs om det är som du menar så skulle inte ett endaste förhållande existera. Förhållanden existerar så du har ju fel uppenbarligen.
    Jag har inte fel. Män och kvinnor hittar varann, attraktion och kemi uppstår trots allt som andra säger. Många kvinnor hävdar att det är på ett visst sätt. De säger att män är si och så, och det gillar dom inte. Sen visar det sig att det gör dom visst det. Finns många som vill tala om för andra hur de ska göra, för då blir det bra. Och rätt.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (S) skrev 2024-05-15 13:27:08 följande:
    Det är ju inte "andra som säger" det är ju DU som påstår att kvinnor inte vill bli raggade på och att kvinnor förväntas bli raggade på. 

Känns som att du fått allt om bakfoten. 
    Nej då. Jag hävdar bara att många kvinnor säger en sak. Ofta till män. Sen gör de tvärtom. Och vill att män ska vara och göra som de säger till män att de inte ska vara och göra.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Våga och sluta undra!) skrev 2024-05-15 15:02:07 följande:
    Men alltså den här Janne Max, vad är det för filur här? Har du reflekterat över att i ALLA trådar där du medverkat i och skrivit om PRECIS DESSA åsikter (så som att män ska ta initiativet, men att de inte vill det samtidigt, att de säger dittan och dattan fram och tillbaka) så möts du ALLTID av kommentarer från i princip alla andra som motsäger dig? Varför är det så tror du? Vad för erfarenhet har du egentligen, om du säger att du "kunde blivit av med oskulden vid 26 års ålder", säger inte det dig något om att du är helt ute och cyklar i dina egna resonemang? Nej, du fortsätter om och om och om igen på samma hjulspår som ett trasigt kasettband som spelar samma låt på repeat.

Utifrån min erfarenhet så har jag stött på många tjejer som tagit initiativet, men inte för att jag varit passiv utan snarare i situationer där de velat ta för sig och visa sitt intresse. I flera fall har deras initiativ blivit grunden till mitt intresse för dem. 

Till TS: Du måste våga för att vinna! Fortune favors the brave, svårare än så är det inte. Jag säger inte att du måste ta initiativet för att du är man, nej. Jag säger att du måste ta initiativet för att du uppenbarligen tycker väldigt mycket om (eller är attraherad av) denna tjejen, och du vet inte vart hon står och hon har inte tagit initiativet själv. Ekvationen är enkel - antingen så gör du ingenting och fortsätter undra och tänka på henne, eller så tar du makten över ditt liv och faktiskt gör något åt saken! Man måste lära sig att ta för sig, och man måste lära sig att hantera att det inte alltid går så som man vill när känslorna inte är besvarade. Men om du inte frågar kommer du alltid undra. Är det värt det? Du har en potentiell möjlighet att uppleva ett äventyr med en ny person - det händer inte varje dag i livet att man hittar någon som man blir så magnetiskt dragen till.

Uppmuntrar dig till att försöka, du har inget att förlora. Oavsett vad hon säger, så är det värt det!
    Då är jag den första att gratulera till att du haft så många tjejer som tog initiativ.

Sant att män måste lära sig att ta för sig. Det säger kvinnor också till män. Kvinnor tycker att det är manligt. Och avtändande om han inte vågar.

Man måste lära sig att hantera att det inte alltid går som man vill, skriver du. Är det här riktat till män? Tror du att det är ovanligt att män inte får lära sig det? Kanske få män som tar första steget och får nobben? Eller menar du att de flesta män har samma erfarenheter som dig, att många tjejer tar initiativ?

Sant att det inte är varje dag man får såna känslor för nån. Det kan jag intyga. Jag fick känslor för en mycket yngre tjej. Varför fick inte jag uppmuntran från de flesta kvinnorna, att jag skulle försöka, jag hade inget att förlora?
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-15 16:46:22 följande:
    Det har gått ca 8 månader nu, och med konstigt läge är nog just att det gått så länge med signaler fram och tillbaka, men ingen gör något? Man får liksom känslan att jag kanske bara borde lägga ner?
    Med tanke på att jag bara tänker på henne hela tiden, och hon kanske inte ens gör det om mig.  
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-15 17:11:57 följande:
    Med lägga ner menar jag att försöka sluta tänka på henne, fokusera på kursen istället för på henne, och gå vidare och leta någon annan.

Jag gick längre än 8 månader och kunde inte sluta tänka på henne, och visste inte om hon kände nåt. Ibland trodde jag att det fanns nåt där. Du kan försöka sluta tänka på henne, du kanske klarar av det. För mig har det aldrig funkat. Så jag har försökt med alla jag var intresserad av. Utom en, hon var upptagen. Där plågades jag i några år, då vi jobbade tillsammans, och jag inte kunde säga nåt till henne.
    Jag har inte ångrat de jag försökte med, men är säker på att jag ångrat det nu om jag inte ens försökt.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Mes) skrev 2024-05-15 17:21:37 följande:
    Men sluta mesa och trappa upp flörtandet lite. Det är klart inget händer om ni bara går omkring och småvänliga mot varandra. om hon inte trappar upp flörtandet för och känna av läget så måste du göra det. Om hon då ger svar så är det inte så svårt och faktiskt skicka ett meddelande eller nått och sakta glida in på andra samtalsämnen Och då fråga om hon vill ta en fika eller promenad eller liknande.
    Onödigt att kalla det för att mesa, men jag känner också att han bör nog göra nåt. Så han åtminstone får veta om det finns nåt där. Alternativet, att aldrig fått veta, kan göra en galen.
  • Anonym (Janne Max)

Jag tror inte det spelar så stor roll hur du gör det, TS, viktigaste är nog att hon känner att du är äkta och att känner som du gör. Och att du är schysst mot henne, inte slemmig, eller blir arg om du skulle få nej. Men så är du säkert inte, så egentligen behövde jag inte ha skrivit det Glad

• Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-15 23:27:06 följande:
    Det är så jag känner.
    Sedan ska jag träffa henen på kursen varje vecka om hon skulle säga nej

Hon vet ju att jag är väldigt intresserad också.
    Om hon nu skulle känna samma för mig, tror du då hon också väntar? Eller så blir det som du skriver hon kanske säger ja, men jag sedan upptäcker att hon inte känner lika starkt för mig? 

Jag vill ju inte tänka på henne ,eller ha starka känslor om det inte blir något av det hela, eller att hon inte känner samma. och jag har försökt att inte tänka på henne, men det verkar som sagt omöjligt. Jag måste nog sluta kursen om det ens ska gå, vilket jag har funderat på att göra eftersom jag inte kan sluta tänka på henne när jag ser henne där hela tiden? 
    Tycker inte du ska sluta kursen bara p g a henne. Inte ens om du tar initiativ och får nej. Jag har ju själv gjort det flera gånger med tjejer jag fortsatte jobba med sen. Det var lite genant och spänt ett tag, men gick över. Då har du i alla fall försökt, och vet.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-16 10:51:19 följande:
    Fick höra idag av en kurskamrat att han såg henne på en dejtingsida för några veckor sedan. då betyder det alltså att hon inte känner samma för mig som jag gör?
    Inte säkert. Jag har varit på dejtsidor trots att jag haft känslor för kvinnor. Vi var ju singlar och då håller man dörrarna öppna. Även om hon skulle känna nåt för dig, så kanske hon tänker som dig. Att hon inte vet. 
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-16 11:02:59 följande:
    Ja och saken är att jag håller inga dörrar öppna. Jag går och väntar på henne för att hon är den enda jag tänker på. Vilket börjar bli jobbigt, speciellt nu om hon dejtar runt andra.
    jag ville veta hur det bli med henne innan jag eventuellt går vidare?
    Jag var kär för några år sen och jag tänkte på henne hela tiden, jag var ändå med på dejtstidor och öppen för att träffa andra. Men man är ju olika. Jag visste ju inte om hon kände nåt, och jag vågade inte försöka. Inte förrän vi inte längre jobbade tillsammans.
    Ja, det är jobbigt, man vill veta.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-16 11:17:31 följande:
    okej. Borde jag bli medlem och försöka matcha med henne där? Då får jag ju veta?
    Det kan du ju om du vill, men det är inte säkert ni matchar, hon kanske inte vågar visa nåt där eftersom ni ses ofta irl. Jag kan inte ge nåt bra råd här tror jag, mer än att jag själv inte ville gå och undra, och ångra mig sen, så jag försökte med tjejerna jag kände nåt för. Du får känna efter själv vad som känns bäst för dig.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (KD) skrev 2024-05-29 12:15:39 följande:
    Det är inte konstigt att gilla någon och hoppas den andra gillar en tillbaka. Det konstiga är att sen inte göra något.
    Speciellt om man är man. Men även då så gör man fel, enligt många. Om man ska göra nåt så ska det vara med rätt person, och det vill andra bestämma åt en, vem det är.
Svar på tråden Ingen av oss vågar ta steget, vad göra?