Inlägg från: Anonym (Sienna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sienna)

Har du älskat en missbrukare?

Jag har levt med en missbrukare.   Jag visste när vi träffades att han hade missbrukat tidigare,  men nu hade han startat ett nytt liv och skulle börja högskolestudier.
    Vi var unga, i 25-årsåldern.  Efter ett par år som sambo  misstänkte jag att han börjat missbruka igen, och det hade han.
    Jag var gravid och när vårt barn var född sa jag att han fick välja mellan drogerna och sonen.   Han valde drogerna.
    Jag älskade honom väldigt mycket,  han var då mitt livs kärlek, men mitt barn var viktigare.
    Jag hade och har noll tolerans när det gäller droger med barn.
    Efter honom har jag varit extremt noga med att inte dejta någon som är eller varit missbrukare.
    Min son är numera vuxen, är välartad och har ingen kontakt med sin missbrukande pappa.   
    Jag är gift sen många år med en annan man. 

• Anonym (Sienna)

Du är medberoende,  du påstår att "vården gjorde honom beroende".    Inget ansvar alls på honom själv? 

• Anonym (Sienna)
    Anonym (En missbrukares fru) skrev 2024-05-11 16:59:13 följande:

Självklart, men vården ska inte slänga opiater på någon som mår psykiskt dåligt det är som att spruta tändvätska på en eld. Tyvärr funkar det inte bara mot smärta, det funkar mot ångest och depression också. Jag kan skriva spaltmeter om på alla sätt han blivit sviken av vården.

Vården bör fråga hur någon mår innan man skriver ut vissa saker långvarigt. De har också ett ansvar. 

Jag förstår din poäng men saker är sällan så enkelt, och jag försvarar inte ett missbruk men det är svårt för en människa att ta rationella beslut när man är i en djup depression. 

Min kommentar om att vården gjorde honom beroende är bara det det är, har man opiater utskrivet från läkaren i flera år är man lika beroende som den som köper det på gatan. Du blir fysiskt beroende. Sen spårade det ur det gjorde det, det säger jag inte emot. 

Jag försvarar det inte men det finns grader även i helvetet

Vården ska absolut inte slänga opiater på en person i flera år.  Enligt min erfarenhet från vc är det svårt att ens få coccilana utskrivet vid hosta.   Men det är nog väldigt olika beroende på vc.
    Vården har definitivt ett ansvar i din mans fall,  och likaså har din man ett ansvar. 
    Du behöver skydda dina barn i första hand,  de ska inte behöva växa upp med missbruk i familjen.
    Skaffa egen bostad för dig och barnen, så får din man komma dit på besök när han inte är drogpåverkad.
    Och sök hjälp hos kommunen, för barnens skull om inte annat.     Tänk på att de barnen kan komma att omhändertas av soc om det kommer fram att de lever i ett missbrukshem och ingen förälder sökt hjälp.
Svar på tråden Har du älskat en missbrukare?