• Anonym (knasboll)

Gravid/abort

Hej,

Jag är gravid i v.9 och vet fortfarande inte om jag ska behålla eller om jag ska göra abort :/. Har varit hos en kurator och pratat men tycker inte det gav så mycket. Kommer förmodligen bli ensamstående förälder om jag behåller då pappa bor i en annan stad och har inget intresse av att flytta. Vi har ingen relation. Är inställd på att bli ensamstående om jag behåller men ser inte det som något hinder eller problem. Problemet ligger snarare hos pappan om han kommer börja bråka om vårdnaden eller ska ha umgänge och han bor på andra sidan i landet. Vet inte hur det ska fungera i praktiken när vi bor i olika delar av landet. Och självklart kan inte jag tänka mig att flytta från staden där jag har min familj, jobb, vänner, osv. Medan han inte har något mer än sitt jobb i staden han bor i.

Känner även att jag är i en ålder där jag inte kan vänta hur länge som helst på att träffa en partner och skaffa barn eftersom jag närmar mig 41 år och vill heller inte gå miste om möjligheten att få barn (har inga sedan tidigare). Känns även "fel" att ta bort och känns inte som att jag förtjänar barn i framtiden om jag tar bort detta. :(
    Även om man kunde hoppats på att omständigheterna hade varit annorlunda.
    Hoppas någon kanske har nåt råd att ge mig:(

• Svar på tråden Gravid/abort
  • Anonym (Hmm)

Problemet är väl snarare hur mycket lidande barnet blir utsatt för... Även om man är gammal så kan man inte sätta barn till världen för att förverkliga sig själv om man inte är säker på att det blir hyfsat ok för barnet. Du kanske skulle satsa på IVF med donerade spermier?

• Anonym (J)

41?
    This might be your last train stop. 

• Anonym (Tussilago)

Jag skulle nog ta chansen om du vill bli förälder med tanke på åldern. 

Jag har ett barn, gick på första försöket, men skulle vilja ha ett till, jag har inte använt skydd på 8 år, inte aktivt försökt mycket men ändå funnits många chanser. Jag är 38 nu och tar inte förgivet att jag kommer bli gravid igen. 

Hur är pappan, är han resonlig? Är han en bra människa så löser ni det. Hur går hans tankegångar? 

• Anonym (T)

I första hand ska du nog fundera över om du vill bli förälder, vill du det så behåll. Det här kan vara den enda chans du får, många får försöka länge för att bli gravida efter 40 och för en del går det inte. 

• Anonym (T)

Är ni inte gifta får ni inte automatiskt gemensam vårdnad, det får han ansöka om senare och bor han i en annan stad och du inte är att anse som olämplig förälder kommer inte han att få boendet. Han kan däremot få umgängesrätt om det inte är pendlingsavstånd mellan er, då är det lov, helger, högtider och sådant. 

• BellaDonnna
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-10 09:01:58 följande:

Problemet är väl snarare hur mycket lidande barnet blir utsatt för... Även om man är gammal så kan man inte sätta barn till världen för att förverkliga sig själv om man inte är säker på att det blir hyfsat ok för barnet. Du kanske skulle satsa på IVF med donerade spermier?

Vaa? Ska hon ta bort det som redan finns i magen för att göra på ett annat sätt?? Lägg av dummaste jag har hört. Vill du ha barn så kör, det är inte säkert du får nån mer chans. Och angående pappan han får väl komma och hälsa på, ha videosamtal. Sen när barnet blir äldre kan hen åka dit på lov och en del helger. Man får göra det bästa av det helt enkelt.
  • Anonym (Verkligheten)

Krasst sett är det ju så att om du inte vill gå miste om möjligheten att få barn så är det en enorm risk du tar om du är nästan 41 och gör abort.

Antingen måste du ju träffa en bättre partner och sen skaffa barn, eller söka dig privat och gå genom IVF eftersom du är för gammal att få hjälp kostnadsfritt. Inget av de alternativen går ju på en kaffekvart.

Vad säger pappan nu?

• Anonym (Hmm)
    BellaDonnna skrev 2024-05-11 19:32:13 följande:
    Vaa? Ska hon ta bort det som redan finns i magen för att göra på ett annat sätt?? Lägg av dummaste jag har hört. Vill du ha barn så kör, det är inte säkert du får nån mer chans. Och angående pappan han får väl komma och hälsa på, ha videosamtal. Sen när barnet blir äldre kan hen åka dit på lov och en del helger. Man får göra det bästa av det helt enkelt.
    Du får tycka att det är dumt men om ts behåller är det sjukt egoistiskt!
  • BellaDonnna
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:13:30 följande:
    Du får tycka att det är dumt men om ts behåller är det sjukt egoistiskt!
    Varför det?? Framgår ju inte ens hur pappan ställer sig till det. Är väl lika egoistiskt från pappans sida isåfall att be en  barnfri kvinna på 41 år göra en abort (om hon nu vill ha barn).
  • Anonym (Hmm)
    BellaDonnna skrev 2024-05-11 21:22:05 följande:
    Varför det?? Framgår ju inte ens hur pappan ställer sig till det. Är väl lika egoistiskt från pappans sida isåfall att be en  barnfri kvinna på 41 år göra en abort (om hon nu vill ha barn).
    För att situationen är så pass dålig. Man måste tänka på vad man föder in barnet i för slags situation. Ts beskriver väldigt många problem redan i trådstarten!

Har pappan bett henne göra abort? Måste ha missat det. Men en abort är oavsett bättre för då slipper barnet lida för de vuxnas misstag.
Svar på tråden Gravid/abort