Inlägg från: Anonym (Hjälpatttänka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälpatttänka)

En trea väldigt sent?

Hur hade ni gjort?

Har två barn, nu 4 och 6. Är 44 år,mannen 40. Har precis fått reda på att jag är gravid igen. 

Trodde faktiskt inte det skulle hända, med tanke på min ålder. Dumt nog (eller vad man ska säga)  körde vi oskyddat några gånger och ja, här är vi. Tydligen är jag mer fertil än jag någonsin trodde.

Hur hade ni gjort? Vi har ett bra och stabilt förhållande, bra ekonomi och boende mm. 

Men det känns SENT för min del, även om jag inte var ung med de andra. 

Hur hade ni andra resonerat?

• Svar på tråden En trea väldigt sent?
  • Anonym (Hjälpatttänka)
    Anonym (Dahlia) skrev 2024-05-10 07:17:38 följande:

Jag hade resonerat så att om inte min partner vill 100% och har tagit sin del av jobbet med övriga två barn så blir det inte fler.

Pappan är väldigt engagerad i de två stora, alltid varit. Vi hade nog bara inte tänkt på en trea just pga min ålder.
  • Anonym (Hjälpatttänka)
    Studentpappa skrev 2024-05-10 10:48:33 följande:

Ni har ju rätt små barn så det blir ju ingen sladdis, men för egen del hade det varit snudd på en mardröm.

Har två kompisar som åkt på en sådan "hoppsan" grej när man sett sig färdiga med barn, och det framstår helt ärligt som skitjobbigt.

Det är sånt vi också funderar över. De stora är ju precis mer självgående och leker bra med varann.

Vi har väl sagt förr dock att hade jag varit yngre hade en trea kanske varit något vi diskuterat, även om vi känt att två barn är bättre för vårt miljösamvete och tid att kunna verkligen finnas där för dem. Däremot hade det varit något vi nog diskuterat då mer ordentligt. Nu är vi ju dock här där vi är och måste ta ett beslut 

Jag har väl egentligen ingen egen lust att gå igenom en abort, samtidigt som jag också har en oro för just att jag kommer vara gammal på riktigt som mamma nu, och funderingar hur det påverkar familjen.

Och ja, superkorkat att inte vara noggrannare innan, men med tanke på att jag är 44 och inte ens hade ägglossningskänningar så kändes risken låg. 
  • Anonym (Hjälpatttänka)

Tack för många svar och tankar.

Vi ska fundera. Hade jag varit 5 år yngre och i samma sits hade jag aldrig tvekat. Att jag tvekar är just dels det sociala, att vara en äldre mamma på riktigt sas. Sen också att vi kommit ur den riktiga minibarnsåldern med sömnbrist och så.

Men det tar emot i hjärtat att tänka abort alltså 

• Anonym (Hjälpatttänka)
    Anonym (Drömmen) skrev 2024-05-10 18:24:12 följande:
    Nej, tänk inte på det. Folk ska inte då döma dig för hur gammal du är som mamma. Du är dessutom långt från ensam.
    Men om det hänger på att du inte har hälsan att hänga med på fotbollsträningar eller liknande om några år så då bör du fundera. 
    Orken och hälsan har jag,iaf just nu, tränar regelbundet och är i bra fysisk form så.
  • Anonym (Hjälpatttänka)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-10 18:29:36 följande:

Det ni tar höjd för nu är att ni får ett friskt barn. Vad händer om ni får ett barn som är multisjukt och kräver 200 % av er? Risken missbildningar och annat ökar ofattbart mycket i takt med stigande ålder. Jag vet att det är en känslig fråga men jag tycker det är viktigt att ni har med det i vågskålen.

Ja, så är det helt klart. Och det är ju del i våra tankar med, men vi vill ju också tänka på just "bästa" scenario, hur tufft det vore.
  • Anonym (Hjälpatttänka)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-10 19:43:41 följande:
    96 % chans? Den siffran är tagen direkt ur din röv märker jag. Risken för ex downs syndrom ökar från 1/400 vid 35 års ålder till 1/25 vid 45 års ålder.
    Var har du dina siffor? Här ser det ut som risken är ca 4% vid 44: www.onemillionbabies.se/sannolikheter/kromosomavvikelser/
  • Anonym (Hjälpatttänka)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-10 19:43:41 följande:
    96 % chans? Den siffran är tagen direkt ur din röv märker jag. Risken för ex downs syndrom ökar från 1/400 vid 35 års ålder till 1/25 vid 45 års ålder.
    Sen är det väl just som du skriver. Men om risken är 1/25 är det just = 0,04, dvs 4%. Dvs att 96% är friska 
Svar på tråden En trea väldigt sent?