Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Tälta på camping - första gången.

Jag har tältat med stortält och barn i många år.

Har allt packat i lådor som är förberedda för campingen. Används ej övriga året. Dvs jag har dubbla uppsättningar av köksutrustning. När jag ska åka slänger jag bara in lådorna i bilen (minibuss) och åker. Upptäcker jag att något saknas köper jag det och lägger ner i lådorna. På så sätt glömmer jag nästan aldrig något.

-Outwell uppblåsbart tält. Jag har största modellen, 5st rum.
    -Två hopvikbara bord för avlastning och datorbord å så.
    -1st hopvikbart matbord.
    -1st köksbänk hopvikbar
    -1st elektrisk spis 2 plattor
    -1st 10l -dunk för vatten med pip nertill.
    -6st Outwells hopvikbara stolar, den skönare varianten.
    -Ordentliga luftmadrasser som är lite högre.
    -Sovsäckar, ej den glattiga typen.
    -Dewalt madrasspump (outwells är dålig)
    -Elektrisk pump för att resa tält.
    -Kyl 230v bärbar (ej kylväska)
    -1st sopkvast med bred botten, fina strån.
    -1st batteridriven damsugare dewalt.
    -4st batteridrivna lytktor av märke goal-zero
    -Sladdvinda.
    -Grenkontakt
    -Diverse låda med tejp, tältlagning, och lite smått och gott.
    -2st lådor med kökstillbehör, bestick, knivar, tallrikar, muggar osv.

Kanske har glömt något, skriver ur minnet. Jätteskoj semestrar.

• Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-09 18:59:41 följande:
    Tack för grymma tips! Kopierar listan. Vilka sovsäckar rekommenderar du? Är inte alla glattiga? Har du tips på luftmadrass också? Hört mkt om outwell och kommer försöka hitta mkt begagnat från dem, men bra med tips att outwells pump är dålig! då satsar vi på nån annan variant. Har du campat nere i europa? Funderar på storlek på tältplats? om vi köper ett stort 7-manna tält, får vi plats med det på vår tältplats i Italien/Frankrike/Belgien?
    Nej, finns de som är som vanligt täcke i tyget. Outwell har sådana. De är bra.

Kör outwells madrasser. De är bra. Finns säkert andra också. Det spelar ingen roll. Köp bara inte sådana som har en inbyggd kudde. De är inget bra.

Jag brukar boka en plats för husvagn.

Har bara bokat inom Sverige. Har kollat hur stora tältplatserna är innan. Det är inte alla som rymmer. Som sagt, bokar du husvagnsplats så ryms du.
  • Friger
    Tow2Mater skrev 2024-05-09 19:32:20 följande:

Är inte luftmadrasser och uppblåsbara underlägg kalla? Luft isolerar inte.

mat i konservburkar, som även kan ätas kall i nödfall. Att campa i tält med tre så smålåter som en mardröm. 

Det är inte kallt. Rekommenderar sovsäckar som är anpassade för 0-5 grader ungefär.

Maten lagar du ju inne i tältet på spisplatta. Det är vanlig mat.

Förväxla det inte med en vandring i fjällvärden. Jag har tält-campat i ca 10 år och ungarna älskar det. Är bekvämt och enkelt.
  • Friger

Bjuder på en bild, hittade en där inte ungarna finns med. Är ensamstående med 3st barn. Fungerar utmärkt. Det är inte kallt eller besvärligt. Just den här semestern regnade det mycket när vi var ute.

En resa var jag med om att en av balkarna gick sönder på ett annat liknande tält. Men det gick att göra "djungellagning" och lösa det hela. Systemet är sådant att det klarar att en balk går sönder utan att tältet ger vika.

Det här tältet har 5st rum. Jag reser tältet själv på 10-15 min. Plockar ner det på ungefär samma tid. Det som tar tid är att packa ner prylarna. Allt organiseras i vita plastlådor som syns i bakgrunden.

• Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 20:05:05 följande:
    Vad är det för tält?
    Outwell Wood Lake 7ATC, 2021 årsmodell. Det var innan inflationen. Ser att det gått upp en del i pris. Jag betalade 24tkr för tältet och 1tkr för underlaget.

Köp underlag under tältet. Men montera det så att vatten inte rinner in och lägger sig som en pöl. De flesta av snörena brukar jag strunta i. Några enstaka där det behövs.

Har aldrig haft några problem med kyla på nätterna. Enda gångerna jag kan tänka mig att det blir aktuellt är om du campar uppåt i landet när det är kallt på nätterna även sommartid.
  • Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 21:06:26 följande:

Ja men visst, vi har köpt ett footprint som ska funka för detta exakta tält. 

superfint stort tält! Är själv orolig för att man typ inte ska få plats på tältplatsen om man har ett ubertält, speciellt neråt i Europa där det oftast finns mindre plats än hör (antar jag dock bara?). 

Ryms en husvagn så ryms tältet. Dvs boka husvagnsplats. Se till att underlaget är gräs. Ej asfalt eller grus.

Prova några dagar på närmare håll. Märker ni vad som fungerar och inte fungerar för era behov. Innan ni åker långväga.
  • Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 21:44:42 följande:
    Första tältningen är en timme hemifrån :). Sedan följer en sommar i Sverige :)). 
    Toppen, då är det ju bara att köpa det ni märker saknas. Sen låta det ligga kvar i packningen.

Över lag blir det ganska billiga och roliga semestrar när man väl har alla prylar.

Hoppas att ni får en trevlig semester! :)
Svar på tråden Tälta på camping - första gången.