Anonym (Campare) skrev 2024-05-09 12:23:52 följande:
Nu bor jag i USA sen några år tillbaka, sist jag campade i Sverige var ett tag sen men här campar vi ofta, vi är 2 vuxna och 2 barn på 10 och 3, vi var iväg för bara ett par veckor sen :)
Tält - nu ska ju ni hyra men när det är dags att köpa, vi köpte ett stort 9 manna tält med möjlighet att sätta upp så det blir 2 rum i det, vi har tältat så många gånger och krypa in och trängas klarar jag inte, det här kan vi stå upp och gå runt i, jätteenkelt att sätta upp, det var det viktigaste för maken men det går på typ 5 minuter :)
Gräsmatta- vi köpte en tunn fejkgräsmatta som vi la utanför tältet som samlade upp 95% av all sand etc innan man gick in.
Grill - här har de flesta campingar egen grill vid varje tältplats, annars tar vi med vår fällbara campinggrill, det finns väldigt många varianter i olika prisklasser beroende på vad man har för behov (och plats)
Disk - sist vi var iväg så visste jag att vi hade vattenkran vid tältet men jag ville inte ta med diskborste och diskmedel så jag tog några disktrasor, klippte dom i 4 delar, sprutade på lite diskmedel som sen fick torka och in i en plastpåse, när jag behövde diska så behövde jag bara blöta trasan lite för att kunna diska :) vi skippade papptallrikarna och hade rejäla i plast istället och vanliga bestick, men nu campade vi på en gård och köpte köttet där och grillade, äter man bara korv typ så går det ju bra med papp.
Jag och mannen har en luftmadrass i modell större till, vi hade inte elanslutning på senaste trippen så vi blåste upp den via bilen, barnen har hopfällbara campingsängar, förresten, köp ordentliga sovsäckar på en gång, bara onödigt att köpa i barnstorlek ;)
Det var det jag kommer på nu
Tack så mycket för dina tips! Smart med disktrasorna!! Och smart med fejgräset, finns ju på rulle att köpa så det kanske vi gör.
den här gången tänkte vi ta med pöasttallrikar och så hemifrån för vi ska bara va borta två dagar denna första trip. Sen får vi se hur vi gör nere i europa. Blir kanske enklast att ta med plast, annars går det åt så mycket onödigt engångsgrejs.
smart också med större tält. Nu ska vi hyra, men sen när vi köper kanske vi tar ett större. Hur får ni upp det på 5 min?!?! jag får inte ens upp vårt baby uv-strandtält på 5 min hahaha