Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Tälta på camping - första gången.

Som van campare så vet jag att juni kan vara småkall och då behövs rejäla liggunderlag och vettiga sovsäckar.  Kylan kommer underifrån och då behövs liggunderlag som isolerar och ger både komfort och värme. Satsa på självuppblåsande tex som är ca 5 cm tjocka i maxad volym. 
    Ni har bil och då kan varsin kudde vara att rekommendera.   Rejäla sovsäckar som klarar 0-gradigt gör att ni inte behöver filtar men det kan vara mysigt att ha med sig ändå och dra på sig på kvällen när man sitter utanför tältet och barnen kan tycka det är mysigt med en filt i sovsäcken.  Enkla fleecefiltar duger fint. 
    Varma kläder givetvis då kvällarna kan vara småkyliga.  
    Tofflor är att föredra så man inte får med skräp och gegga  in i tältet när man springer ut och in. 

Ficklampor eller tältlykta kan vara bra om man behöver ut och kissa på natten . 

Glöm inte myggmedel och plåster/Alvedon etc i packningen.

• Fjäril kär
    Andreasvan skrev 2024-05-09 10:47:49 följande:
    Tack för jättebra tips! det blir dagarna innan midsommar så ruggigt väder är väl givet haha. Vi har tänkt ta med luftmadrasser men det kanske är för avancerat? Ska vi ha små sovsäckar till barnen eller är det bättre att satsa på stora så de inte växes ur? Har du några tips på vad man ska tänka på angående val av tält?
    Luftmadrass utan inbyggda kuddar kan gå fint . Brukar finnas prisvärda såna. 
    Satsa på fullstora sovsäckar även till barnen . Dom växer fort ur dom och det är inte billigt . 

Vad gäller tält så rekommenderar jag att skippa alla genvägar. Du får det du betalar för. Titta på täthet vad gäller vatten så du inte får ett tält som läcker in om ni får en regnskur under natten. 
  • Fjäril kär
    Andreasvan skrev 2024-05-09 11:24:51 följande:
    Tack för svar! Vi ska hyra första tältet för att känna efter vilka behov vi har. trodde i min enfald att alla tält var helt vattentäta, men alltså kanske inte?
    O nej.... ett enkelt tält från Biltema tex för typ 700 kr och ändå är ett fullgott tält vad avser utrymme och utförande  osv funkar fint en helg på festival eller så men det är oftast noll vattentätt och regnar oftast in genom dragkedja/myggnät och är inte heller impregnerat och står inte emot en regnskur. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Tältvagn) skrev 2024-05-13 21:45:01 följande:

Man lägger inte en 4- åring eller yngre i en vuxen sovsäck, Kryper de ner i säcken och "somnae" p.g.a syrebrist, ... skulle aldrig kunna leva med det. Ta med babysäng - oavsett tält eller inte!

En bra sovsäck behöver man inte dra igen, den håller värmen ändå. Det är oerhört sällan jag drar igen dragkedjan i min sovsäck. Jag använder den oftast som täcke eller "wrap" 
    Funkar fint att bädda ner barn på samma sätt. 
Svar på tråden Tälta på camping - första gången.