Inlägg från: Anonym (Soya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soya)

Får personal på skolan umgås med elever utanför skoltid?

Är det någon form av stödperson/kurator? Det betor ju helt på om den vuxna har för intentioner om det är lämpligt eller ej. Din dotter kanske behöver någon vuxen att prata med som inte är ni föräldra och har tytt sig till denna personal.
    Dock så är det ju viktigt att denna personal inte går bakom ryggen på er föräldrar och inte heller tar ett ansvar som denne inte är utbildad till. Tex om er dotter skulle behöva hjälp av någon med utbildning så ska ju skolpersonalen prata med er föräldrar men kanske inte försöka sig på att hjälpa själv. Det kan ju bli helt fel.

• Anonym (Soya)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-09 05:56:20 följande:
    Fast det där är ju inte sant. 
    Eftersom ts dotter är 13 kan hon ju söka upp exempelvis kuratorn själv och ha samtal utan att föräldrarna informeras. Men samtalen sker på/i samband med skoltid så klart..
    Nu var det inte en kurator men bara så att det blir rätt...

Kuratorn har ju utbildning i att hjälpa? Jag skrev att personer UTAN viss utbildning inte bör hjälpa barn bakom ryggen på deras föräldrar! En kurator är ju en annan sak, de vet ju hur de ska kunna hjälpa barnet eller slussa vidare till annan person om de inte kan.

Vi säger att elevassistenten försöker hjälpa massa barn och det blir helt fel, vem tar då ansvar över det?

• Anonym (Soya)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-09 20:07:13 följande:
    Du har alldeles rätt, jag läste för fort.
    Sorry.

Nu kan ju alla vuxna i skolan vara stöd åt barn och ungdomar, det handlar om att kunna skapa relation och att kunna lyssna...det behöver man inte ha socionomutbildning för att kunna göra.
    Eftersom lärare och elevassistenter är närmast barnen så är det oftast de som barnen vänder sig till och det behöver de kunna hantera...
    Men det ska självklart ske på ett proffesionellt sätt.

Jag har jobbat som skolkurator i många år så jag vet vad jag pratar om...jag har handlett många lärare, fritidspersonal och elevassistenter i just detta...Det är ett av mina huvuduppdrag skulle jag säga..
    Många just elevassistenter har ett väldigt tufft uppdrag då de ofta jobbar som stöd för barn med exempelvis npf-diagnoser, hemmasittare etc och behöver ha väldigt god lyssnarförmåga för att kunna genomföra sitt uppdrag..

Elevassistenten i TS fall verkar ha ett lite öppet uppdrag, iom cafét och där blir det nog säkert en hel del lite mer förtroliga samtal med elever. Inget konstigt alls tänker jag. 
    Men jag tänker att hon kanske blivit lite "hjälpnödig" och då tappat gränserna lite i och med att hon gör saker på fritiden..vilket kan bli förvirrande för barnen men inte heller bra för hennes egen del...

Jag skulle prata med dottern och säga att det är fint att det finns vuxna som bryr sig på skolan men att det är viktigt att ha "lov", både för vuxna och barn.

Sen prata med elevassistenten om det på måndag om att det känns märkligt...
    Precis, det måste ju inte vara fel att elevassistenten pratar med elever, som jag skrev i mitt första inlägg beror det ju helt på vad ts dotter behöver hjälp med.
    Det kan ju vara att bara ha en annan vuxen att prata mer allmänt med, eller några mer ytliga bekymmer. Det är ju mer om det är så att elevassistenten tror att ts dotter mår dåligt på något sätt som det kan bli fel, tänker jag. Då är det ju viktigt att det är någon med utbildning som hjälper. 
  • Anonym (Soya)
    LFF skrev 2024-05-10 06:40:26 följande:
    Det gäller även yngre barn som tar kontakt med kuratorn. Kuratorn har tystnadsplikt. Mina barn går i fyran och under detta läsår vet jag att de gått till kuratorn för att barnen varit öppna om det med mig. Jag tror att de även var där under förra läsåret. Varken kurator eller skola har informerat oss föräldrar om det hela. 
    Som sagt så skrev jag om personal som INTE är utbildad till att hjälpa barn som mår dåligt bör kontakta föräldrarna om de anser att barnet behöver en samtalskontakt. Eller lotsa barnet vidare till kuratorn. Kuratorn ska givetvis inte kontskta föräldrarna om det inte är nödvändigt. Men en icke utbildad personal bör ju inte försöka hjälpa barn på egen hand om de inte har rätt kunskap och utbildning för att göra det när de gör det i skolans namn så att säga. Blir det fel, vem tar ansvar?
  • Anonym (Soya)
    LFF skrev 2024-05-10 10:05:05 följande:
    Jag besvarade inte ditt inlägg utan det som sa att från barnen är 13 kan de söka kuratorn utan att föräldrarna informeras.
    Ok jag förstår. 
Svar på tråden Får personal på skolan umgås med elever utanför skoltid?