Inlägg från: Anonym (MH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MH)

Åldersskillnad förhållande? Är det rimligt?

Anonym (Lika åt båda håll!) skrev 2024-05-08 09:37:05 följande:

Ts, tycker absolut att du ska de det en chans, 15 år i er ålder borde inte vara något problem.
    Skillnad hade det varit om du t ex hade varit yngre och du velat skaffa barn och han var klar då han har vuxna barn.
    Men ofta lever man ju liknande liv när över 40 år (alltså inte olika just pga ålder sen kan man ju leva helt olika liv ändå och ha olika intresse men att det inte beror på åldern) 
    Sen är det klart att det kan ändras om några år, när en blir pensionär och en fortfarande har ett yrkesliv kvar i många år.
    Den som är pensionär kanske då vill leva ett annat liv med olika intressen, resor.
    vänner mm medans den andre ju har kvar sin vardag med jobb och då lever man plötsligt olika liv, kan ju fungera ändå med kan också påverka förhållandet.

Känner du samma när det är män som vill träffa mycket yngre kvinnor?
  • Anonym (MH)
    Anonym (Lika åt båda håll!) skrev 2024-05-08 10:14:16 följande:
    Men du har aldrig reagerat på att kvinnor som varit i förhållande med yngre män fått utstå kommenterar om just ålder och att det alltid varit mer accepterat och vanligt att mannen är äldre?
    Att kvinnorna blivit mer hånade genom åren, det är inget du tycker är fel?

Nej jag jag läser trådar där både män och kvinnor där båda är intresserade och bägge får bra svar.

Tror du tänker på trådar där man tar upp när äldre skriver om att ragga på yngre just bara för att dom är yngre. där många yngre inte gillar just raggandet på krogen osv. 

Men trådar där bägge redan är intresserade av varandra och redan har konstaterat det och bara funderar där får alla bra svar.

Det är olika typer av trådar och inlägg, skillnad på att vara 50+ och bara vilja ha yngre och ragga men där inget gensvar får och bara fortsätta med att man suktar efter yngre och trådar där två personer har intresse för varandra och det är ömsesidigt och man bara vill ta upp funderingar.

Men vad anser du om att kvinnor när dom varit den äldre i förhållandet genom åren fått höra så många fler nedsättande kommentarer än när det varit tvärtom?
    Är det något du reagerat på och tyckt till om och tagit upp som orättvist eller
    bryr du dig inte då?
    Då har du säkert sett att svaren skiljer sig åt. Båda könen får inte lika bra svar.
    Män som inte bara är ute efter unga tjejer får mer skit. Det räcker faktiskt att han blivit attraherad av en yngre tjej, så är han stämplad för livet sen. Det vet man ju hur män är. Vad de tänker med. Jo jo, minsann.

Jag tycker det är fel att kvinnor döms för att de vill ha yngre, men jag håller inte med om att kvinnor får fler nedsättande kommentarer än män. Det är män som får flest nedsättande kommentarer.
  • Anonym (MH)
    Cathariiina skrev 2024-05-08 10:30:52 följande:
    Jag tror att BÅDE män och kvinnor gärna lurar sig själva, och intalar sig att de är mycket yngre till kroppen och själen och utseendet än sina jämnåriga! - varför de matchar bättre med yngre personer! Solig Medan de yngre personerna ser... en tant eller farbror. Tomte
    Men är man jämnårig om det skiljer 15 år?
  • Anonym (MH)

Om en man på 60 säger att han är jämnårig med en kvinna på 45, vad tänker ni då?
    Är det skillnad om en kvinna på 60 säger att hon är jämnårig med en 45-årig man?
    Om han är 40, hon 25, jämfört med om hon är 40 och han 25, är det skillnad?

• Anonym (MH)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-08 10:34:38 följande:
    Nej det är man såklart inte! Vilket såklart inte hindrar att man kan ha ett förhållande ändå, om den yngsta personen har fyllt åtminstone 21.
    Jag tycker inte heller att man är jämnåriga om det skiljer 15 år. Frågan är om ett sånt förhållande håller i längden. De flesta par är jämnåriga.
  • Anonym (MH)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-08 10:38:23 följande:

Om ni älskar varandra så är det väl det allra viktigaste!

Men egentligen bör ju det bästa, för ett livslångt förhållande, vara att kvinnan är några år äldre än mannnen. Män åldras ju och dör tidigare än kvinnor,

Medeliivslängden för kvinnor är ca 85 och för män ca 80.

Men kärleken är ju det viktigaste. 

Ja, det viktigaste för paret är vad de själva känner. Men om vi pratar om vad andra tycker om par med stora åldersskillnader, tror du att de flesta dömer och tycker att det är fel?
  • Anonym (MH)
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 10:37:23 följande:
    Jag tycker inte heller att man är jämnåriga om det skiljer 15 år. Frågan är om ett sånt förhållande håller i längden. De flesta par är jämnåriga.
    Enligt undersökningar och statistik så ökar riskerna att det inte håller ju större åldersskillnad det är. Det smartaste är att bli ihop med nån jämnårig. Många känner sig mer trygga också när andra människor gör rätt, det som man ska göra. Går man utanför normerna så känns det avvikande och många blir nervösa.
  • Anonym (MH)

En sak man bör vara medveten om, och beredd på, är att många har dubbelmoral. De tycker att de får träffa nån som är mycket yngre, men talar om för dig att du inte får göra det. Det här är inte så ovanligt som många tror. 

• Anonym (MH)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-08 10:55:30 följande:

Jag tror de flesta accepterar åldersskillnader, det är ju vanligt åt båda håll idag. President Macrons fru är ju 22 år äldre än honom.

Det som kan bli svårt är ju att umgås som par, eventuellt. Det beror ju på.

Jag har en väninna som har en man som är väldigt mycket äldre och jag umgås inte så gärna med dem som par. Kanske pga hans ålder.

Det är också väldigt trist nu för min väninna, eftersom mannen blivit sjuk, multisjuk och därav deprimerad. Man måste ha det i beräkningen att män ålrdas och dör tidigare en kvinnor. 

Jag har flera väninnor som har män som är 4-5 år yngre och det verkar optimalt när man kommer upp i 50+ åldern. 

Jag tror att de flesta dömer och tycker att det är fel. Det är rätt om man är jämnåriga.
    Jag tror också att många kvinnor tycker det är optimalt att mannen är ca 5 år yngre.
  • Anonym (MH)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-08 11:20:34 följande:

Jag, kvinna, är 60 år och min man är 48.
    Var inga problem när vi träffades, är inget problem idag.

Vi är jämbördiga och trivs superbra tillsammans.

Tror du att majoriteten tycker att 12 års skillnad inte är ett problem? Om vi säger att mannen är 12 år äldre, jämfört med att kvinnan är 12 år äldre?
Svar på tråden Åldersskillnad förhållande? Är det rimligt?