Karriär och familj, ok att ändras?
Som andra skriver så har livet olika faser med olika prioriteringar, Det viktigaste är att lyssna till vad man själv vill och mår bra av och strunta i vad andra tycker. Jag tänker att det är en fördel med att bli förälder som lite äldre, man är trygg i sig själv och kan skita i andras åsikter.
Själv var jag mitt i karriären när jag fick barn och det var rätt kämpigt att vara i föräldra/familjebubblan och samtidigt upprätthålla karriärambitionerna.. Mina barn (som nu är unga vuxna) säger ofta att de haft en fantastisk uppväxt, vilket värmer mammahjärtat. Men skulle jag få ändra på något skulle det vara att lagt jobbkarriären lite på is och jobbat deltid några år till förmån för ännu mer tid med barnen. Jag tänker att du redan hunnit med karriär och kan nu unna dig att njut av de frukterna några år och satsa mer på barn och familj.
Vi reste också mycket innan barnen, men det fortsatte vi med, fast på barnens villkor (dock fortsatt ganska äventyrligt). Det är fantastiskt att resa och se världen genom barnens ögon.
Sen behöver det verkligen inte vara på ena eller andra sättet. Vi har rest mycket, men också njutit av det enkla och lugna. Skogspromenader, matsäck, skridskoåkning, fredagsmys med film etc. Variation förnöjer. Och är man två engagerade föräldrar så hinns träning och lite egentid med kompisar med också.