NIPT - Harmony eller Vanadis
Hej! Jag har läst på en del inför mitt eget NIPT och kommit fram till följande:
Det har gjorts väldigt mycket färre studier på Vanadis. Man kan ha "tur" med mindre studier och få ett fördelaktigt resultat. Det är precis vad Vanadis haft. De marknadsför sedan resultatet från en enstaka studie som "sanning". För Harmony finns mängder av studier (fler än 70) ända från 2012 som bevisar på konsekvent prestanda (specificitet och känslighet).
Sedan är det rätt konstigt att den text Babyscreen skriver på sin hemsida om en jämförande studier inte alls stämmer överens med själva studien. Den studie de hänvisar till har liksom kommit fram till en helt annan slutsats än att Vanadis är bättre än Harmony. Det är mer att de jämför Vanadis mot Harmony för att mäta sig mot en av de mest etablerade märkena och på så sätt bevisa att Vanadis är lika bra. Men det är en liten studie där jag tror de haft tur med resultatet. Om man bara läser av den genomsnittliga känsligheten och specificiteten från så många studier som möjligt får man ett svar som är närmast sanningen. Enligt fostertest.se har Harmony NIPT upp till 12 gånger färre falska provsvar jämfört mot vissa andra märken av NIPT. Jag tror de syftar på Vanadis för om man kollar på den genomsnittliga specificiteten från de studier som finns tillgängliga får man fram detta.
Dessutom att Vanadis NIPT inte ens säkerställer att det är foster DNA de mäter gör att jag aldrig skulle ta Vanadis. Ibland behöver man vänta ett par veckor till (efter graviditetsvecka 10) för att det skall finnas tillräckligt med foster DNA för att med säkerhet kunna hitta en trisomi. Har även hört talats om fall där kvinnan varit sjuk eller haft ett stort blåmärke som leder till att hon i stunden har så mycket eget DNA att det dränker fostrets DNA. I detta fall får man ett gratis omprov med Harmony NIPT samtidigt som Vanadis NIPT ger ett provsvar baserat på mammans kromosomer = frisk flicka.