Tack,
För mig är det viktigaste att metoden är minst lika bra på att utesluta falskt negativa svar (jag skulle aldrig ta ett oåterkalleligt beslut på något NIPT), så hellre Vanadis i ett tidigt skede än bara KUB och eventuellt ett annat NIPT i ett senare skede. Det verkar finnas fördelar och nackdelar med båda metoderna eftersom ett vanligt NIPT t ex ger fler omtester dvs man tappar tid. Klart att det är en fördel att veta exakt hur mycket foster-DNA som finns, men Vanadis verkar också ha en hög känslighet och god marginal och en metod som på andra sätt motverkar falskt negativa svar. De flesta felmätningar med NIPT beror, såvitt jag kunnat utläsa, ofta på mosaikism eller translokation vilket verkar vara relativt neutralt mellan olika metoder men det är klart att det också i undantagsfall kan inträffa att man inte har förväntad mängd cfdna på grund av okänd anledning. Så tillräckligt säkert såvitt avser negativa svar.
Jag kommer att göra KUB ändå och välja moderkaksprov om jag får tillräckligt hög risk för detta alternativ. Fick nämligen ett högriskesultat på 1:2 för några år sedan utan att avvikelse förelåg men kommer att ligga i framkant såvitt avser de undersökningar som vården erbjuder.