Python skrev 2024-06-07 23:52:19 följande:
Vad i din uppväxt/uppfostran har lett till att du som vuxen inte anser dig ha rätt att sätta gränser och ha självrespekt? Var du "jobbig" då och blev utan mat eller liknande?
Nej, så här är det.
Uppväxten är präglad av bråk och negligerade känslor, vad jag än har känt har jag fått höra att det är fel och jag inte har rätt att känna så, ingen rätt att vara ledsen/arg osv. Det har gått så långt att jag inte heller vågar tala om när jag är glad eller känner något positivt. Jag försöker ge ett känslokallt intryck. Så träffade jag någon som fick mig att känna något positivt och som förmedlade att han kände samma. Så nu försöker jag med näbbar och klor hålla mig fast vid det trots att den här personen också är den som fått mig att gråta som allra mest.
Jag vill bara så fruktansvärt gärna få känna det positiva igen.
Så att sätta gränser och ha självrespekt betyder att jag känner något och sätter ett värde på mig själv och det vill jag inte visa upp.
Hela den här historien är en soppa från början till slut och handlar mycket om min taskiga självkänsla.
Jag fattar mycket väl att vara kär i en gift snubbe inte leder någonstans men att bryta med honom betyder att jag behöver gå tillbaka till "att inte känna-stadiet" för det gör så förbaskat ont att våga tro att man betyder något och så var det inte sant.