Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Syskonnamn till Isabelle

Jag känner tre systrar som heter Julia, Amanda och Isabelle, och jag har alltid tyckt att de passar väldigt bra ihop. Julia och Amanda är även internationella namn, så ni får inte problemet med att ett alltför nordiskt/germanskt namn krockar med flickans utseende (jag säger inte att man behöver tänka så, men du tog ju själv upp det).  Annars kanske Julie, Junia eller Agnes?

Elsa är ett tyskt smeknamn för Elisabet, som är den brittiska versionen av Isabelle - eller om man vill uttrycka det som att Isabelle är den spanska versionen av Elisabeth. Så det är samma namn, utom att det ena barnet får ett riktigt namn och det andra en smeknamnsvariant. Nä. Blir inte bra. 

• Cathariiina
    Anonym (Li) skrev 2024-05-06 00:12:13 följande:

Elsa är jättefint!!

Namn som liknar Isabelle: 
    Gabriella, Stephanie, Caroline, Juliana, Leonore, Estelle.

Annars passar Agnes fint med Isabelle.

Isabelle och Estelle? Och så kan nästa syrra heta Marielle. Så blir det Knatte, Fnatte och Tjatte! Tomte

Gabriella känns också olyckligt av den anledningen. Men jag gillar de andra du föreslår - såvida WT-stämpeln försvunnit från Stephanie nu? Det är ju egentligen ett gammalt, etablerat namn på kontinenten, det till och med förekommer i de furstliga familjerna. Men i Norden och de engelsktalande länderna kopplade i alla fall jag länge ihop det med Natalie, Nicole och liknande namn som var WT i generationen som föddes på1970-talet och in på 1980-talet.
Svar på tråden Syskonnamn till Isabelle