Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?

Jag tror dom flesta föräldrar vill sina barn väl. Föräldrar har olika syn på hur uppfostran ska se ut, vilket inte behöver resultera i att barnen antingen har en bra uppfostran eller dålig. Personligen tycker jag att lagom är bäst - varken för strängt eller slappt (i mina mått mätt). Varför säga nej när man kan säga ja - är lite mitt motto - inom rimliga gränser beroende på vad det är. Men lite godis, inget värdsligt för mig - vet barn som sällan fick äta godis hade inte tid att leka på kalasen, de åt hellre godis, snacks och läsk

• Anonym (H)
    MeAndBaby skrev 2024-05-05 20:29:20 följande:
    "Lite godis", varje dag då? Eller "bara" varannan? Och sedan kanske inte orka middagen? Det är ju inte så att våra barn inte får köpa godis, och det kan bli lite snacks och ev en fika samma helg. Men att sedan på det gå och köpa till vardags, det säger vi oftast nej till. Om de nu inte väljer att ha sin godisdag på t ex en tisdag istället, men det vill de inte ha.

Sonen är på väg åt "fel håll" i vikt och behöver definitivt inte gå upp mer i den takt som blivit senaste 2 åren, så vi vore ju knappast schyssta föräldrar om vi inte tog ansvar och hjälpte honom till bra tänk gällande vanor med rörelse/stillasittande/godsaker.
    Mina barn har inte varit så fixerade vid godis att det skulle vara aktuellt med varje dag. Dom äter det då och då, kan vara alltifrån ingen dag i veckan, till ibland flera dagar i veckan. Det är ingen big deal hos oss. Maten däremot har jag alltid varit noga med, självklart med avvikelser ibland
Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?