Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?

Från barn får man höra "sanningen" och är man helt ovan vid regler och gränser, blir kanske upplevelsen av vissa att ni är stränga.

Det är liksom inte andra ungars jobb att utvärdera hur ni gör och varför och rent krasst är det väl bara att konstatera att för vissa barn framstår ni som stränga. 

Vi är också orimliga i förhållande till hur andra gör i vissa sammanhang och det är ju en ledtråd om hur andra gör, mer än en uppmaning att göra lika.

Min uppfattning är att barn som hålls "för hårt" blir ögontjänare och att det är viktigt att faktiskt också lyssna på vad barnen själva säger. Det är rimligt att de också är med och tar ansvar för sin hälsa och att de är med och bestämmer kring aktiviteter och liknande. Men gällande att inte få pengar bara för att, och att inte få godis och kakor "bara" för att vänner är på besök, tycker jag snarare att ni stöttar barnen i att själva slippa säga nej till rätt dåliga val. 

Och stränga föräldrar på det sättet vill nog många barn faktiskt ha! 

Jag upplever att mina vänners barn är mer hårt hållna än min äldsta. Ändå är hans uppfattning, och även många av hans vänner att vi är fruktansvärt stränga. Och det är vi på vissa sätt, samtidigt som vi är jätteslappa på andra.... Vilket jag ju som vuxen ser. Utifrån att barnet faktiskt behöver det utrymmet att ägna tid åt annat. Men denna "snällhet" blir inte lika tydligt som gränserna.

Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?