Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?

Ni har väl varit strikta med era gränser under flera/många år, så jag kan gissa det är därfor ni kan anses stränga; inte for att barnen inte får kopa godis när de är hos er. Om era barn alltid måste säga 'nej jag får inte kopa' när de är hos andra, kan jag se de kan anse er ha stränga regler.

• Tow2Mater
    MeAndBaby skrev 2024-05-05 20:29:20 följande:
    "Lite godis", varje dag då? Eller "bara" varannan? Och sedan kanske inte orka middagen? Det är ju inte så att våra barn inte får köpa godis, och det kan bli lite snacks och ev en fika samma helg. Men att sedan på det gå och köpa till vardags, det säger vi oftast nej till. Om de nu inte väljer att ha sin godisdag på t ex en tisdag istället, men det vill de inte ha.

Sonen är på väg åt "fel håll" i vikt och behöver definitivt inte gå upp mer i den takt som blivit senaste 2 åren, så vi vore ju knappast schyssta föräldrar om vi inte tog ansvar och hjälpte honom till bra tänk gällande vanor med rörelse/stillasittande/godsaker.
    Om ni redan är så restriktiva kan man ju fråga sig hur ert barn går upp så i vikt? Trotsar han era forbud och koper iallafall, äter han när han blir bjuden hos andra/i skolan? Ibland kan 'lite sott' vara bättre än en daglig strom av massor av nyttigheter som faktist kan bidra till viktuppgång.
  • Tow2Mater
    MeAndBaby skrev 2024-05-05 21:18:53 följande:
    Men är man verkligen så restriktiv när man bara festa till det med godsaker på helgerna? Äter du själv chips och godis var-varannan dag?

Vi äter "vanlig" mat, så det är ingen daglig ström av nyttigheter (vad är det förresten?). Grönsaker till middagen, bra bröd, fil/naturell yogurt med bär alt gröt till frukost - ja stackars våra barn som inte pressas i socker varje dag. Eller inte får sitta med skärm från kl 14-20 utan faktiskt måste vara ute och röra sig.
    Alltså t ex osötad turkisk youghurt har ju massor av kalorier, avacado, nötter, och allt annat 'nyttigt' föräldrar ofta ger sina barn. Sedan ska det ju vara en  bra frukost (barn verkar nästan bli itvingade frukost fast de helst bara skulle vilja ta två tuggor banan). Det är ju fikastunder på fsk - i skolan vet jag inte, men en del skolor verkar ju ha både frukost och frukt, och en del barn sätter då i sig dubbel frukost.

Jag äter godis varje dag faktist.... Restriktioner gäller inte för mig, så inte för sonen heller. Så t ex några hårda karameller brukar det bli, sonen äter självmant färre än vad jag gör. Han har ofta sport på helger, så det finns annat att syssla med än att 'festa på sött' på helgerna...
  • Tow2Mater
    beli skrev 2024-05-06 10:58:29 följande:
    Oj, i mina öron låter det rätt extremt att äta godis varje dag. Att vara öppen med det för sonen och låta honom äta varje dag låter ännu mer galet. Du inser väl att du skapat en ohälsosam vana åt honom?

Jag håller med TS här. Jag är inte superhälsosam och det blir nån hamburgare eller pizza med sonen några gånger i månaden, men jag är noga med att han inte ska äta sött på vardagar. Han har dessutom en mineraliseringsstörning i emaljen, vilket gör det ännu viktigare att sköta tänderna. Hans pappa var lite slapp tidigare, men när sonens emalj visade sig vara skör skärpte han sig också och jag slapp vara "the bad guy".

Tyvärr är ju folks uppfostran väldigt olika - det finns alltid föräldrar som låter sina barn äta mer sött än andra, spela våldsammare spel än andra, vara ute senare än andra... Svårt att stå emot då.
    Jag tycker inte det är varken en extrem eller en farlig vana. Ser hellre han äter lite godis än sätter igång att baka äppelpajer, kokosbollar och andra fettbomber. Och han har ingenting att anmärka på hos tandläkaren. Det är helheten som räknas mera tycker jag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Närvarande förälder) skrev 2024-05-07 09:56:41 följande:
    Och jag ser hellre att mina barn bakar än köper färdigt skit. 
    Bakar de får de lära sig något. De är aktiva och sysselsätter hjärnan. 
    Inget fel att man prioriterar olika.
Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?