MeAndBaby skrev 2024-05-05 21:18:53 följande:
Men är man verkligen så restriktiv när man bara festa till det med godsaker på helgerna? Äter du själv chips och godis var-varannan dag?
Vi äter "vanlig" mat, så det är ingen daglig ström av nyttigheter (vad är det förresten?). Grönsaker till middagen, bra bröd, fil/naturell yogurt med bär alt gröt till frukost - ja stackars våra barn som inte pressas i socker varje dag. Eller inte får sitta med skärm från kl 14-20 utan faktiskt måste vara ute och röra sig.
Alltså t ex osötad turkisk youghurt har ju massor av kalorier, avacado, nötter, och allt annat 'nyttigt' föräldrar ofta ger sina barn. Sedan ska det ju vara en bra frukost (barn verkar nästan bli itvingade frukost fast de helst bara skulle vilja ta två tuggor banan). Det är ju fikastunder på fsk - i skolan vet jag inte, men en del skolor verkar ju ha både frukost och frukt, och en del barn sätter då i sig dubbel frukost.
Jag äter godis varje dag faktist.... Restriktioner gäller inte för mig, så inte för sonen heller. Så t ex några hårda karameller brukar det bli, sonen äter självmant färre än vad jag gör. Han har ofta sport på helger, så det finns annat att syssla med än att 'festa på sött' på helgerna...