Anonym (.) skrev 2024-05-17 07:08:55 följande:
Tack så mycket :)
Ett knep, vit lögn, jag lärt mig är också att jag muttrar "tyvärr jag kan inte prata nu jag har huvudvärk", då kan de bli stoppade av det för då fattar de att deras röst också förvärrar min huvudvärk. Underbart. Känns lite falskt, men va fan...får lite dåligt samvete av det men försökt då gaska upp mig att nej, det här är mitt enda val, det är detta eller det här andra, och dit vill jag inte.
Ibland kan man kaxa sig i huvudet men sen i verkligheten hamnar jag ändå där att jag vill inte såra någon. Konflikträdd är jag inte, men det är just det här att såra...Också tänkt att om man har en ung frisörtjej som är igång att klippa och fråga att den äldre är lite längre bort och så tänker jag att den äldre försöker uppfostra den yngre att så här ska det vara och den yngre vill bara passa in, men vill kanske inte ens ställa de här frågorna, men känner att det är ett måste. Haha, vilket I-landsproblem egentligen. Vi människor är för roliga, vad vi har förmågan att vira in oss, komplicera saker och ting.
jag har kollat upp det här med en del övertramp-frågor man får av andra, nu tänker jag inte specifikt från en taxichaufför eller frisören, utan andra där man känner det blir övertramp tex arbetskollegor, att de har inte särskilt hög emotionell intelligens. Bara att de tar sig den friheten, för det första. Sen tror de inte att de avslöjar ju dem själva, vad de själva står, när de ställer en fråga, de avslöjar tex fördom, sin okunskap om något, och så plötsligt är det här mitt problem? Nej, tack. Då har jag gjort som så att jag bara tittat bort, varit upptagen med något annat, eller inte svarat utan sagt något annat som typ hur vädret är, och tittar bort mot ett fönster, eller så avlägsnar jag mig, eller börjar jobba med något. Då hänger frågan där i luften och de bara står där men det får de göra när de är så dumma, de får tänka ett varv extra och se om de blir lite klokare förhoppningsvis på egen hand.
Jag kan klippa av, avlägsna mig, vara tyst, lämna något, när jag känner att den andre är på sådan låg nivå att det är inte lönt ändå, fattar inte. Man får välja vem man ödslar sin energi på, min energi, min dag, min rättighet. Vissa kan man vara övertydlig med, men ändå får man något dumt svar tillbaka och då bryter jag ifrån.
Hört samma från nåt ex som ville hålla mig kvar att jag inte skulle ha varit tydlig, och så har jag varit övertydlig hela tiden, bara att han inte var mottaglig, och sen ska försöka få mig att tro jag är skyldig att fortsätta stanna kvar. Också där hade jag kunnat spilla hur mycket energi som helst både på exet och alla runt omkring. Jag tror nånstans måste man komma till punkten att man inte kan påverka, ändra någons uppfattning, och även om man kunnat varför försöka, och därför ska man sluta bry sig om vad andra tycker, som mitt ex:s "klunga" av folk, de kommer ändå ha skapat sig en egen uppfattning utifrån nog mestadels vad han sagt eller för att visa deras lojalitet mot honom, medan jag var mer privat.
Jag förstod det här "plingandet" av energi, ungefär som ett osynligt tåg som skulle fortsätta då gå mellan honom och mig med hjälp av den här klungan, de som stod på stationerna, att han bara väntade på "plingandet" från mig, något rött som lyser, för då gav det honom mer luft att fortsätta. Nej, tack. Ingen luft. Bara att strypa det där genom att vara tyst, inte vilja prata om det, säga vi måste gå vidare nu, eller jag har gått vidare nu. Bara det är också provocerande att höra. Vad jag än har att säga vet jag att det är provocerande, bättre vara tyst. Jag får ändå lov att tycka vad jag tycker. Det tycker ju alla andra ändå att de har, och ändå är de inte jag. Tror de vet allt.
Det var nu från det förhållandet jag kom till den hårda insikten att man måste lära sig strunta i vad en del väljer att tycka om en, man vet sin sanning själv, vem man är och varför, och den har jag ingen skyldighet att övertala någon med så de då ska tycka om mig, jag är inte beroende av dem och de kan inte förstöra..
Osv osv....
Vad fint att du delar med dig av så mycket! Vad starkt och klokt du resonerar! Klart att man inte vill såra någon, men tyvärr måste man ibland, för att skydda sitt eget guld som du säger.
Jag tror jag ska starta en tråd om just det där med vårdcentralen, att på vissa ställen måste man säga till den i luckan varför man är där, inför alla som hör! Inte ok på något sätt!