Anonym (Camilla) skrev 2024-05-04 22:49:04 följande:
Jag vet ju inte på vilket sätt hon journalför eller vad hon behöver notera. Inom psykiatrin kan en psyk status låta så här: Välvårdad. Åldersadekvat utseende. Klar och vaken. Orienterad x 4. God formell och emotionell kontakt. Psykomotorik ua. Håller röd tråd i samtalet. Respekterar turtagning. Ingen affektlabilitet. Normal verklighetsuppfattning. Inte psykotiskt. Ingen ångest i rummet. Tankeinnehåll och flöde ua. Inga suicidtankar eller planer. Sjukdomsinsikt. Framåtsyftande. Hjälpsökande.
Typ så är en vanlig och normal status. Sedan preciserar man det avvikande. Kan tänka mig god formell kontakt med flack emotionell i ditt fall. Utan att veta. Men nu förstår du lite hur vi kollar. Självklart ska kunna läsa vad hon skriver i journalen. Kan gissa att det står kort om vilket ämne ni diskuterade.
Tack för inblicken, det var intressant. Eftersom hon behövde en del uppgifter av mig, som jag visserligen kunde hitta på så tror jag att de där anteckningarna ändå är ett journalsystem. Hade varit intressant att läsa men jag tänker inte fråga om dem som det är nu.
Du verkar vara inne på rätt spår. Sen står det säkert lite till som hon vet, samt sådant hon misstänker. Hon har antytt saker i förbigåendet flera gånger, som för övrigt är helt rätt. Jag har valt att inte kommentera det. Hennes medicinska bedömningar har jag ingen aning om, dvs om hon anser att jag är knäpp. Jag har varit orolig för det. Jag upplever mig inte som det i vart fall.
Om hon skulle få för sig att anmäla något, hur får jag reda på det?