• Anonym (V)

När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

Kan brottet ge minst ett års fängelse kan de anmäla det. Gäller det en minderårig är de skyldiga att anmäla till socialtjänsten. 

• Anonym (V)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-03 01:56:09 följande:
    Men vi har ju allmän vittnesplikt för alla, undantag är väl typ bara nära släktingar?
    Ett annat undantag saker präster får veta under bikt eller själavårdssamtal. 
  • Anonym (V)
    FtS70 skrev 2024-05-03 18:47:29 följande:

På den tiden jag jobbade i psykiatrin i Sverige såg vi vår tystnadsplikt jämförbar med prästers under själavårdande samtal, d v s absolut. För mig var det en självklar grundprincip.

Då begick du tjänstefel. Psykiatrin är enligt lag skyldiga att skriva journal exempelvis och att anmäla till socialtjänsten när barn far illa. Att man kan ignorera att anmäla till socialen förstår jag men hur undvek du att skriva journaler? 
  • Anonym (V)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-05-06 11:11:16 följande:
    Och det är inte bra. Föräldrar vågar inte söka vård av rädsla för att bli av med sina barn.

Anmälningshysterin var inte så förr. Min äldstas pappa var alkoholist, inte "påbänkenalkis" utan han drack hemma. Visst visste en del att problemet fanns men ingen, ingen, körde med socskvaller. Ingen.
    Vården anmälde inte heller när pappan sökte hjälp för sitt missbruk, han bodde t o m på behandlingshem under en period. Blev det ett ärende hos soc? Nej.

Hade det varit idag så hade pappans högst sannolikt inte sökt vård och då hade det nog blivit väldigt svårt att bryta den destruktiva beteendet han hade.
    Det anmäla inte automatiskt för att man söker vård varken för psykisk ohälsa eller missbruk. 
Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?