Inlägg från: Anonym (Ungefär i din situation) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ungefär i din situation)

Nyss fått veta att jag är gravid... hjälp

Jag har gjort en abort ungefär i din situation. Det var under flera år en stor sorg, utan att jag på något sätt ångrade det beslutet. 

3 år senare fick jag barn, då hade jag en sambo (numer är vi gifta), ekonomin är helt annorlunda med två vuxna med rriktigt SGI. Tyvärr har jag haft svårt att bli gravid med syskon och mörka dagar funderar jag över det där barnet som aldrig blev. Å andra sidan hade jag inte hamnat på det jobbet, vilket hade gjort att jag inte träffat den mannen som jag nu har barn med. Så då hade mitt barn jag har nu och känner inte funnits på det sättet. 

Mitt beslut var rationellt bäst, det har gett mig mest lycka i det långa loppet. Dock var aborten och det efterföljande året en riktig livskris. Också för att den väckte frågor hos mig om jag ville bli förälder eller inte, jag hade tänkt tanken innan att vara frivilligt barnfri. Fast man kan väl säga att jag i detta krisande ändå insåg att jag kunde tänka mig barn, men under rätt förutsättningar. För mig innebar det en partner att dela allt med, och en rimlig föräldrapenning. 

Jag hade föräldrar i samma stad och ett bra nätverk, men med facit i hand hade det aldrig ersatt min nuvarande partner allt som han gjort för mig. 

Svar på tråden Nyss fått veta att jag är gravid... hjälp