Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Nyss fått veta att jag är gravid... hjälp

Jag har varit ensamstående länge förut och det är inte lätt.. var tillsammans med pappan men det tog slut precis innan jag fick veta att jag var gravid. Har däremot aldrig varit gravid utan att veta vem pappan är.. jag hade nog gjort abort om jag inte hade vetat det för det hade blivit för jobbigt men jag säger absolut inte att det alltid är rätt beslut.. ingen annan kan bestämma hur du ska göra. 
    Jag vet inte om jag kan ge något råd förutom att det är svårt att vara ensamstående .. allt beror väl såklart på hur mycket hjälp man får från familj osv. Det går men det är inte lätt. 

Man ångrar inte ett barn men jag kan känna att situationen jag själv har satt mig i pga vilka jag fick barn med och när jag fick barn är inte den bästa .. önskar verkligen jag hade pluggat färdigt innan , det är inte lätt med småbarn. 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-03 22:47:16 följande:

Har läst så många trådar om abort. De flesta tycker man ska göra det av ena eller andra anledningen. Alla som gjort en abort bär på en tyngd har jag upplevt. 

Om du redan gråter nu när du tänker på abort tror jag inte du ska göra det. Hade du verkligen klarat av den sorgen? 

Ja kanske de som skriver trådar om det på Familjeliv. Säkert 90% av alla kvinnor jag känner har gjort abort nån gång. Många har gjort flera. Nästan ingen av dom har ångrat eller gråtit över det.. 
    När jag var ute och åt med mina närnaste tjejkompisar för nån vecka sen var vi 6 st. Tre av oss hade gjort abort en gång (fast min är lite oklar om det räknas eftersom jag kanske skulle fått missfall ändå den gången) och en har gjort det tre gånger.

Det stämmer absolut inte att alla som har gjort det bär på en tyngd.. en del säkert men de kanske är överrepresenterade hos de som skriver på Familjeliv om det. Umgås du med människor i verkliggeten överhuvudtaget eller läser du bara på Familjeliv?

När det gäller min så var jag ledsen , jag kände att jag var tvungen för att jag hade tagit medicin mot inflammation i knät som man absolut inte ska ta när man är gravid (graviditeten var oplanerad). Men sen blev jag gravid igen några månader efter. Och hade det inte blivit som det blev den gången hade ju inte min son funnits.. så det är inte så att jag bär på en tyngd utan jag är på något sätt tacksam för att det blev så. 

Flera av mina vänner som har gjort abort när de var unga har fått barn sen när deras situation har sett bättre ut och ångrar inte aborten .. och en några av de som har gjort det vill inte ha barn alls. En del har gjort det för att de inte vill ha fler barn. Min mamma gjorde abort också , en när hon var väldigt ung och en när hon var 40+ och blev oplanerat gravid och orkade inte ha ett femte barn.

Säger inte att TS ska göra abort utan hon ska göra det hon känner för men det är inte fel om hon väljer abort och väntar tills hon har bättre förutsättningar. Du borde kanske basera det du tänker på verkliggeten också inte bara trådar här. 

Svar på tråden Nyss fått veta att jag är gravid... hjälp