Inlägg från: Anonym (Larv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Larv)

    Varför är många barn så ouppfostrade?

    Anonym (Fred) skrev 2024-05-06 14:06:34 följande:
    Barnuppfostran var inte bättre förr, våld eller hot om våld kan aldrig vara en bra metod.

    Sen så tycker jag att barn är mer ouppfostrade nu. Tror inte lösningen på det är att särskilja barn och vuxna utan lära dom respektera andra individer oavsett. Kände en förälder som var så rädd när barnet blev rasande för att hen inte fick det denne ville, så föräldern gav med sig. Lite som klickerträning för hundar. Belöna dåligt beteende.

    Kan se det bland vuxna också. De verkar anse att alla ska serva dennes behov, annars blir dom arga och får ett utbrott på olika internetforum. Samma här. Omgivningen måste uppfostra dessa individer också i stället för att ge dom självutplånande empati och tyck-synd-om.
    Jag tänker att barn numer får prata och höras, jämfört med förr i tiden när de skulle vara tysta och veta sin plats. Barn har inte samma konsekvenstänk eller resonemang förmåga som vuxna så deras prat kommer framstå som mer omoget och jobbigt. Man kan inte förvänta sig av ett barn att det är en liten vuxen, av det enkla skälet att det inte är det.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 14:49:32 följande:
    Du har rätt och lärarna som faktiskt sa det hade fel?
    Tja, kanske. Eller så har ingen av oss hela sanningen.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-05-06 14:41:37 följande:

    Ett tillägg är att förskolan också förändrats mycket. Den var inte lika slapp tidigare. Och samtidigt hindrar läroplanen personalen att agera i vissa situationer. 


    Slapp?! Jämför mina barns förskola mot min. Milsvid skillnad. Min var fri lek och förvaring. Deras är läroplaner och uppföljningsmål.

    Just ja, en fröken på vår avdelning gav barnen stryk med när jag var liten. Det har ju såklart ändrats.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Pia) skrev 2024-05-06 14:20:58 följande:
    Mina barn får både synas och höras, men de är uppfostrade att inte avbryta någon, varken vuxna eller barn. På samma sätt som vi vuxna inte avbryter barnen. Händer det får man be om ursäkt och vänta på sin tur att prata. Man kan självklart inte förvänta sig att ett barn ska förstå det på egen hand, det åligger mig som förälder att uppfostra dem till vettiga individer.
    Mina med. Men de kommer inte ha förmågan att helt förstå det när de är små, på det vis man kan förvänta sig av dig och mig. De kommer göra fel oftare eftersom de inte har den utvecklade förmågan helt än som vi har.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:22:24 följande:
    Du har själv skrivit att du växte upp på 80- och 90-talet. Om den fröken slog ungarna så begick hon ett brott.

    "1958 infördes förbud mot aga, som det då kallades, i svenska skolor. Då var det bara Norge i hela världen som hade ett liknande förbud. 1979 var Sverige det första landet i världen som förbjöd våld mot barn, både i hemmet och i skolan.

    Lag infördes år 1979."

    Källa: www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/vald-mot-barn/barnens-varldskarta/sverige/


    Klart hon gjorde. Men vem fanns där att bevisa? En tvååring ingen lyssnade på? Stopp min kropp fanns inte direkt. Det var en rest från den tidigare striktare synen på barnuppfostran som nog levde kvar i den fröken. 
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Fred) skrev 2024-05-06 15:20:16 följande:
    Respektera andra går åt två håll.
    fFör vuxna, absolut. Men du kan inte förvänta dig samma förståelse av ett barn som av en vuxen eftersom det är två helt olika hjärnor du jämför. Klart ett barn kan lyda men det har inte samma förståelse som den vuxna som utåt visar samma beteende.

    Sen ska vi vuxna såklart guida våra barn in i äldre åldrar, sätta gränser och visa dem vägen. Men att förvänta sig att barn är minivuxna är helt enkelt utvecklingsmässigt fel.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:32:24 följande:
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

    Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

    Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

    Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
    Såklart. Det finns alltid grader. Att inte kunna lyfta ut ett barn som kan vara farlig för andra barn är ju inte heller rimligt. Ett mellanstadiebarn kan ju också vara så pass stark att det kan skada någon illa.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Fred) skrev 2024-05-06 15:36:04 följande:
    Det menar jag inte. Barn behöver guidning och tillsägelser, de behöver däremot kunna få uttrycka sig på sitt sätt utan att konstant bli hyschade. Visa respekt så lär du respekt 

    Där håller jag med.
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:32:24 följande:
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

    Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

    Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

    Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
    Såklart. Det finns alltid grader. Att inte kunna lyfta ut ett barn som kan vara farlig för andra barn är ju inte heller rimligt. Ett mellanstadiebarn kan ju också vara så pass stark att det kan skada någon illa.
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-09 17:30:57 följande:

    Nu vet jag inte hur det har varit tidigare, för jag kom till Sverige först som vuxen, men absolut tycker jag att barn i Sverige är extremt ouppfostrade och att det finns alldeles för lite krav och disciplin. Både i hemmet och i skolan. Jag "flydde" Sverige med mitt barn pga det, för jag tyckte det var så hemsk hur det går till i skolorna. Jag ville inte utsätta mitt barn för det och ännu mindre ville jag att mitt barn blir likadant.
    När hon var 7 eller 8 år var hon med på ett föräldrarmöte i skolan (ja, man fick tar med barnen om det var nödvändig). Hon betedde sig illa där. Inte så att någon lärare eller en annan förälder reagerade, men så illa i mitt tycke. Jag blev jätteirriterad och hemma skällde jag ut henne för sitt beteende och sa då "Jag förväntar mig att du beter dig som MITT barn, inte so ett svenskt barn!". Jag blev chockad av mina egna ord, för de är ju i sig rassistiska. Ännu mer chockad blev jag att min dotter förstod exakt vad jag menade med det. De flesta av hennes kompisar utanför skolan var icke-svenska och nästan alla gick i en internationell skola - hon märkte själv hur de betedde sig helt annorlunda än de svenska barnen.


    Sedan diagnoser: i skolorna och även bland föräldrar har jag upplevt att diagnoser används som ursäkt att inte göra någonting. En diagnos borde egentligen vara till för att förstå hur ett barn fungerar och handla därefter. Istället används den som ett frikort att skita i allt. Man säger inte till när barnet gör fel för "hen har en diagnos!".

    Jag upplevde inställningen gentemot uppfostran generellt så att man inte fattade att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi. Tidigare så agades barn, de hade inget att säga till om osv. Man kom fram till att det är dåligt och då gick det över till att göra precis tvärtom, för det finns tydligen ingenting mittemellan. Och det ser man ju även bland många svar här i tråden, där alternativet till barn som tillåts beter sig illa verkar vara barn som blir misshandlad och nertryckt.

    Vad jag har upplevt är man även i några av Sveriges grannländer förfärad över attityden i Sverige. Jag kommer ihåg när jag var i ett grannland under vintern i en pulkabacke. Några föräldrar där skojade att man ser direkt vilka föräldrar som är svenskar och vilka som inte är det. Sitter ett barn mitt i backen och föräldern (istället för att tar upp barnet eller på något annat ser till att barnet flyttar sig därifrån så snabbt som möjligt, för att inte blockera backen) står där och prata med barnet för att få barnet att flytta sig åt sidan självmant kan man vara säkert på att föräldern är svensk.
    Barnet får aldrig tvingas till någonting, för då blir den ju kränkt. Att vara kränkt verkar för övrigt vara svenskarnas favorit sysselsättning, har jag förstått.

    Men vuxna själva beter sig ju oftast inte mycket bättre. Jag studerade på universitetet enbart på engelska i början, studenterna kom från alla möjliga länder. Inga konstigheter där. Efter att jag har lärt mig tillräklig med svenska började jag plugga på svenska - och blev chockad. Studenternas (nästan 100% infödda svenskar) beteende var fruktansvärt! De pratade hela tiden under föreläsningar så de fick hyssjas jämt av föreläsaren, de gnällde "varför behöver vi lära oss det" osv. Jag avbröt kursen efter mindre än ett år.
    Och även i resten av samhället ser det likadant ut. Svenskar är väldigt laglydiga i min uppfattning, även oskrivna lagar. Men så fort någonting inte är ett lag eller anses som nästan likvärdigt med ett lag, så gör man precis hur man vill. Tex. skyltar som "Vänligen klättra inte på X" är en dekoration - om barnet vill klättra där, får den. Om man går en fritidsaktivitet är ledarens anvisningar bakgrundbrus - man gör precis hur man vill, osv.
    Och så anser man att vara individuellt är lika med att skita i alla andra. Folk står knappt upp av sig själva i kollektivtrafiken för en behövande, folk hjälper inte varandra (kommer ihåg när en äldre man föll när skulle lyfta sin rullator in i bussen - han kämpade att komma upp, jag kämpade att få honom upp, flera personer, unga och troligen friska, stod direkt bakom oss och gjorde inte en ansats att hjälpa till).


    Vi lever uppenbart inte i samma Sverige. Jag har små barn, och möter dagligen vänliga andra små barn som hjälper, kramar varann, tackar för det de får, och lyssnar på sina föräldrar. Barn som verkligen är artiga och snälla mot andra barn och vuxna och tar hand om varann. Föräldrar som är noga med att barnen ska dela med sig, vänta på sin tur och allmänt bete sig snällt.

    De föreläsningar jag gick på under 5 års tid tog folk seriöst, många ställde extremt pålästa frågor. Studerade utomlands under en termin och chockades över hur oseriöst många där tog på sin utbildning jämfört med hur jag var van.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-05-09 20:06:14 följande:
    När jag gick i förskolan fick man inte tala i mun på varandra vid matbordet. Man fick inte heller lämna bordet utan att tacka för maten.

    Sen fick barnen bestämma mindre. Nu har barnen mer makt. 
    Det första gäller på mitt barns förskola, att man inte pratar i mun. Lämna bordet görs när maten är slut. Att tacka för den behöver man inte men man måste hjälpa till att duka av.

    Att barn får bestämma en del är inte dåligt så länge det är inom vuxnas ramar.
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-09 20:20:20 följande:
    SMÅ barn brukar generellt vara mycket snällare, för de vill vara till lags. Från skolåldern ser det annorlunda ut, sedan blir det bara värre och värre ju äldre barnen blir.

    Beror säkert också på vad man studerar. Är det något som kräver höga betyg för att komma in kan jag tänka mig att studenterna beter sig helt annorlunda. Det jag började var en lärarutbildning - det krävdes inte mycket för att komma in, har jag hört, och när jag tänker på mina ex-kurskamrater har jag inte svårt att tro på det. Hemskt att tänka på att många av dem troligen är lärare idag och undervisar ungdomar hela dagen.
    Det första är din erfarenhet, inte en generell sanning. Jag känner många barn i äldre åldrar som just är snälla, omtänksamma och artiga. Så jag anser inte att du beskriver hela sanningen.

    Jag pluggade en teknisk utbildning med varierande betygskrav beroende på inriktning. Men folk var där för att lära sig eftersom tentorna krävde att man ansträngt sig för att förstå.
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-09 21:37:19 följande:
    Jag sa aldrig att det är en generell sanning, utan jag var tydlig med att det är min uppfattning.
    I ditt senaste svar till mig uttrycker du det som en sanning och inte din uppfattning 
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-10 09:42:40 följande:
    Jag har skrivit flera gånger i mitt första inlägg, som du svarade på, att det är min uppfattning och de erfarenheter jag har gjort. Jag ser ingen anledning att upprepa det i vartenda svar till dig.
    Fast som du uttrycker dig i det första inlägget är det mer av att det är så det skulle vara än att det är baserat på exakt din umgängeskrets.
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-10 10:47:23 följande:
    Som sagt, jag skrev flera gånger att det är min uppfattning. Och det är ju inte bara baserat på mitt umgängeskrets, man träffar ju jämt på andra människor, även dem man inte umgås med. Sedan jobbade jag även med barn (och föräldrar) i flera år - både i Sverige och utanför, och skillnaden är enormt. 
    Enligt dig. Inte enligt mig. Enligt mig är svenska barn vänliga, lugna och generellt trevliga.
  • Anonym (Larv)
    Spucks skrev 2024-05-10 11:16:08 följande:
    Jag har aldrig sagt att du tycker likadant som mig, eller hur? Vad bra för att de barn du stötter på inte är som de jag stötte på (eller att du har en annan uppfattning vad det betyder att vara vänlig, lugn och trevlig).
    Visst är det? Lugn och trevlig för mig är att man inte härjar runt, pratar i mun eller tar saker utan att fråga. Att man delar med sig, tackar och är snäll mot mindre barn.  Tex.
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?