Inlägg från: Anonym (Ärla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärla)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Jag håller verkligen med, man skötte sig och åt det som bjöds eller avstod.

Alla dessa moderna diagnoser gör mig alldeles matt.

"Önskekost", jo jag tackar jag. Det vill jag också ha... akn man få det som vuxen? Flört

• Anonym (Ärla)
    Anonym (QQQQQ) skrev 2024-05-01 15:20:04 följande:

Ja, de avstod och fick det istället ännu svårare i skolan.

Numera medicineras adhd hos barn ofta,

därav minskad aptit med önskekost för att få i något hos barn som annars går utan.

Varje försök till tråd med inkluderande svar i denna stil får mig att undra hur mycket bättre det faktiskt var tidigare... För inte verkar folk blivit uppfostrade som empatiska och tänkande personer direkt.

Där har du problemet. Överdiagnostiseringen.

"Önskekost" är av ondo och förstör ungarna.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-01 15:23:29 följande:
    Som vuxen lever du med ständig önskekost. Ingen kan tvinga i dig något du spyr av.

"Nya diagnoser" hör ihop med förbättrad läkarvetenskap.
    Var det bättre förr när ingen fick en cancerdiagnos (utan bara dog av "sjukdom")?
    Nej, det gör jag inte.
    Blir jag bjuden på exempelvis levergryta så tackar jag bara nej, MEN begär inget annat utan äter potatis och sallad.

Må vara att dessa diagnoser existerar, men problemet är att dessa "diagnoser" överanvänds för att ursäkta dåligt beteende.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-01 15:40:59 följande:
    Om du serveras levergryta varje dag utan att få sallad eller potatis istället skulle du fått svårt att koncentrera dig på ditt jobb/skola.
    Ingen unge serveras samma mat varje dag.
    Och skulle jag nu serveras levergryta varje dag så fick jag såklart äta det, det är bättre än alternativet.

Du kan argumentera för din sak tills solen går upp i väster, du kommer aldrig att ha rätt oavsett.
  • Anonym (Ärla)
    Studentpappa skrev 2024-05-02 11:07:09 följande:

Nu vet jag inte om ts gick i skolan på 50-talet kanske men det stämmer då inte överens med när jag född i början på 80-talet gick i skolan. 

Vi respekterade inte lärarna mer än vad barnen gör idag. Våld i skolan var betydligt mer förekommande än idag och det riktiga slagsmål, det fanns otroligt många bråkstakar på 80 och 90-talet och jag växte inte upp i ghettot. Skolan är givetvis inte problemfri idag men att låtsas att det var bättre förr håller inte.

Vi har ofta barnens kompisar hos oss minst 3-4 dgr i veckan. Fina och snälla barn/ungdomar, ts kollar nog för mycket på tv och Solsidan.

Jag gick i grundskolan hela 70-talet, ettan till nian.
    I låg- och mellanstadiet var det som ts säger, och till stor del även på högstadiet  även om vissa utmärkte sig.

Mitt äldsta barn är i din ålder och som jag minns det var det likadant när han gick i skolan, började ettan 1989.

Sen när min yngsta, född år 2000, började skolan var det mer som ts beskriver.

Våld förekom inte öht när jag gick i  skolan och jag hörde aldrig, en enda gång, att det förekom när äldsta gick heller.
  • Anonym (Ärla)
    Core skrev 2024-05-03 16:50:35 följande:
    Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
    *Applåder*
    Du skrev precis dagens bästa och vettigaste kommentar på Familjeliv.

Grattis, du vann en blomma! {#emotions_dlg.flower}
    Och ett glas vin. Skål
    Äh, du får två! SkålSkål
  • Anonym (Ärla)
    Core skrev 2024-05-03 17:05:50 följande:
    Tack, jag gapar och du häller!

Vi umgås lite med min kusin och hennes barn. När vi grillade burgare tog dom med egna bröd, för deras ena dotter äter inte hamburgarbröd med frön på

Jag ser till att inte döma så långt jag kan, men innerst inne tycker jag synd om de här barnen som blir handikappade under händerna av sina föräldrar.
    Haha, ja gapa stort nu! 

Sånt gör en mest trött, varför hålla på och hönsa liksom?
    De gör ungen en björntjänst. De luxe.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 12:41:02 följande:
    Nej 
    Du har rätt och lärarna som faktiskt sa det hade fel?
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:17:51 följande:
    Tja, kanske. Eller så har ingen av oss hela sanningen.
    Då kanske du inte ska låta så tvärsäker?
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:19:04 följande:
    Slapp?! Jämför mina barns förskola mot min. Milsvid skillnad. Min var fri lek och förvaring. Deras är läroplaner och uppföljningsmål.

Just ja, en fröken på vår avdelning gav barnen stryk med när jag var liten. Det har ju såklart ändrats.
    Du har själv skrivit att du växte upp på 80- och 90-talet. Om den fröken slog ungarna så begick hon ett brott.

"1958 infördes förbud mot aga, som det då kallades, i svenska skolor. Då var det bara Norge i hela världen som hade ett liknande förbud. 1979 var Sverige det första landet i världen som förbjöd våld mot barn, både i hemmet och i skolan.

Lag infördes år 1979."

Källa: www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/vald-mot-barn/barnens-varldskarta/sverige/

• Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:26:47 följande:
    Klart hon gjorde. Men vem fanns där att bevisa? En tvååring ingen lyssnade på? Stopp min kropp fanns inte direkt. Det var en rest från den tidigare striktare synen på barnuppfostran som nog levde kvar i den fröken. 
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?