Inlägg från: Anonym (Eh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh)

    Rutiner

    Anonym (SWS) skrev 2024-05-01 12:14:58 följande:

    Vill börja med detta när barnen somnat men ibland blir det för sent för min son är snart 9 och vill ibland vara uppe längre på kvällarna. Jag vill inte göra något av detta när barnen är vakna utan helt kunna fokusera på barnen när dom är vakna. 


    Hur gör ni andra med rutiner på kvällarna? 


    Vad är det för prestige som gör att du måste vara en så fantastisk och närvarande mamma när barnen är vakna? Du gör er alla en björntjänst! Barnen behöver se hur man sköter ett hem på ett normalt sätt, de måste lära sig att sysselsätta sig själva också.

    9-åringen kan ligga i sängen och läsa om han inte vill lägga sig i rätt tid.
  • Anonym (Eh)

    Du är liksom ingen lektant utan förälder med även annat vuxenansvar än barn.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-01 13:26:34 följande:

    Menade mer att jag vill vara mer närvarande. Igårkväll så plockade jag undan 1 timme tex. Kände sen att jag ville lagt den tiden på barnen. 


    Ja som förälder har man skrämmande lite tid tillsammans med sina barn men de lider faktiskt inte av det även om vi vuxna uppfattar det annorlunda. Det viktigaste är att bli sedda i vardagen, sedan måste man inte umgås varje kväll för det. Ni kan göra saker på helgerna tillsammans om du vill ha riktig kvalitetstid. Så visst kan man känna att man önskar att man la tiden på barnen men måste inte vara hela tiden. Och man måste inte städa varje kväll heller, förutom att stoppa undan matrester och iaf röja undan disken lite grann, om inte annat ställa i diskhon så länge.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-01 13:33:15 följande:
    Jag är ensamstående så känns bara som jag ?jobbar? med hushållssysslorna när jag är hemma. Jag lagar mat och duschar barn och hjälper till med läxor sen ville dom ha något litet att äta och sen är det tandborstning och läggning. Så det är fullt upp och därför tänkte jag att det kanske går bättre att göra det andra när dom har somnat. Så ville höra hur ni andra gör. 
    Så i verkligheten får de massor av tid med dig, av det lilla ni har tillsammans. Självklart ska du inte vänta med sysslorna tills de sover iaf. Så lång tid tar det inte att röja undan för vardagen och dammsuga/torka golv mm tar man till helgen.
Svar på tråden Rutiner