Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Namn upptaget av hund

Anonym (Liv) skrev 2024-05-01 15:40:38 följande:

Ja det var ju precis det jag skrev, lätt att tänka att det bara är en hund = det ÄR inte bara en hund.

Jag hade inte haft problem om någon tog namnet min katt har, men det betyder ju inte att barnet kommer tycka det är roligt att bli förknippad med en hund eller katt.

Mamma pappa kanske inte bryr sig, svärföräldrarna får de ju prata med, men aldrig glömma att det faktiskt i slutändan är BARNET som bär namnet. 

Och givetvis kan man inte alltid anpassa sig efter andras åsikter, tycke och smak. Däremot bör man ju tänka på ALLA konsekvenser som kan bli genom att välja ett namn som ett nära husdjur eller person i familjen bär. Överväga allt och se vad man är beredd att eventuellt få bemöta.

Och ts bör ju börja med att prata med svärföräldrarna. Om de SKULLE bli upprörda är det kanske för många negativa konsekvenser att välja det namnet?
    Och blir de glada så får man överväga andra eventuella konsekvenser från övrig familj.
    Tycker man fortfarande att namnet väger upp - kör då på det namnet. 

Inte speciellt hemska konsekvenser du har målat upp i tråden faktiskt
  • Anonym (Mm)

Teddy är annars ett väldigt fint namn som både hundar och människor kan heta. Om man får ge förslag som TS kanske gillar

• Anonym (Mm)
    Anonym (Liv) skrev 2024-05-01 16:09:26 följande:
    Har inte skrivit att de är hemska konsekvenser utan snarare konstigt eller dåligt. Men givetvis kan det bli bra också. Hemska är ju något helt annat. Det viktigaste är ju att tänka på hur det kan bli för barnet.
    Ja alltså jag menar att det inte är så illa. Hemska konsekvenser kanske hade fått en person att välja bort namnet
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-01 15:52:58 följande:
    Hmmm, DET är ju verkligen en smaksak!
    Teddy, för mig, är en av ungarna i Bamsetidningarna.
    Den var den smarte väl?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 22:42:43 följande:

Vi har alltid gillat det men aldrig tänkt i de banorna just för att hunden heter det. Namnet har stått på min lista på barnnamn i telefonen i åtminstone fem års tid men alltid tänkt att man säkert hittar något annat när det väl är dags. Det var svärföräldrarna själva som döpte hunden. 

Börjar känna mer och mer att det inte kommer tas emot väl av hans familj, alla kommer bara tycka vi är konstiga. Vi kommer nog ta upp det lite lättsamt med dom ändå vid något tillfälle men är nog lika bra att jag börjar acceptera att det inte går. Gråter

Eller så får släkten acceptera ert val av namn. Eller de kanske bestämmer över er?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-02 13:25:40 följande:

Många här säger ?det finns tusentals namn, välj bara ett annat? och förstår inte riktigt hur man kan se så lättvindigt på det. Har man hittat ett namn som känns 100% rätt så är det jättesvårt att tänka sig något annat. Även om det slutar med att vi tar ett annat namn så kommer jag ha svårt att komma över det här.

Ja det är ju ditt eget fel i så fall som låter andras åsikter bestämma över ditt liv
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-02 15:43:57 följande:

Låst mig har jag nog gjort vilket absolut kan ha att göra med det du skrev men också att jag är ganska envis generellt. Sen håller jag personligen inte med om att det borde vara ett problem att döpa barnet till samma sak men om svärföräldrarna tycker som du, att det är opassande, får vi helt enkelt respektera det och välja något annat. Kommer vara bitter men överlever. 

Men de måste inte respektera eran åsikt om vilken namn ert barn ska ha?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-05-02 16:02:20 följande:
    Varför skulle de inte göra det? Bara för att de ogillar det så betyder det inte att de inte respekterar deras val. 
    Varför inte, ja kanske eftersom deras åsikt påverkar TS och hennes man till den grad att de väljer bort namnet. Hade de respekterat TS och hennes man om vilket namn de vill att deras barn ska ha så hade de inte kritiserat namnvalet
Svar på tråden Namn upptaget av hund